Ga naar inhoud


Schotel op balkon


rosalba11nl

Aanbevolen berichten

Beste Sprietje ik heb in 2017 een triax 78 plat op mijn balkon geplaatst maar heb op dit moment veel problemen met de hotbird daarom wilde ik de schotel vervangen voor een maxmum E85 en als het mogelijk is deze ook weer plat monteren graag wilde ik de A1 A2 A3 HB en eventueel 1west erop zetten heb inverto premium single pll lnb's en de smalle relook lnb's mijn woonplaats is Maassluis 51,9182 noord en 4,2479 oost weet dat er wat knutselwerk aan te pas komt met de houders maar vind de arm een stuk stabieler als je het een en ander voor mij wil uitrekenen ben ik je zeer dankbaar Arie Maassluis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste rosalba11nl

 

Het maakt een flink verschil uit of je de schotel afstelt voor de A1 A2 A3 HB of ook nog de 1 west erbij. De lnb's worden heel anders verdeelt op de rail en ook de schotelskew wordt flink anders. Geef dus aan wat ik voor je uit moet rekenen.
Verder heeft de Inverto premium PLL single lnb een kopdiameter van 69mm. Dat is op een E-85 in combinatie met de smalle Relook die een diameter van 40mm heeft mogelijk.
Op een maximum E-85 heeft elk streepje op de rail wat overeen komt met 1 graad satellietsfstand een afstand van 13mm. Tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 4,3 graden satellietafstand. Dit is op de rail dus 4,3x13= 55,9mm afstand. Dat kan dus precies met een Inverto PLL en een Relook want dat is dus minimaal 69+40= 109mm/ 2= 54,5mm.
Je moet dus voor de Astra 28,2 een smalle lnb nemen, voor de Astra 23,5 een brede lnb, voor de Astra 19,2 een smalle lnb en voor de Hotbird kun je weer een brede lnb nemen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje bedankt voor het meedenken ik ga dan voor A1 A2 A3 en HB ik gebruik nu voor 1 west een vlakschotel dus zit ik niet zonder jammer dat die nieuwe ultra lnb nog niet leverbaar is want dat scheelt een hoop in de diameter maar doe het voorlopig zo alvast bedankt voor het uitrekenen Arie Maassluis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verdeling van de lnb's op de rail:
In Maassluis knalt de Astra 2 binnen, de Hotbird is daar het zwakste. Ik zou dan ook adviseren om de Astra 19,2 in het midden te zetten. Dan komt de Hotbird-lnb niet te ver uit het midden en gaat die een sterk signaal geven.
De plaatsing van de lnb's op de rail wordt dan als volgt:
- Astra 19,2 precies in het midden
- Hotbird op 19,2-13,0 is op 6,2 strepen van het midden
- Astra 23,5 op 23,5-19,2 is 4,3 strepen van het midden
- Astra 28,35 op 28,35-19,2 is 9,15 strepen van het midden

 

Instellen schotelskew
De schotelskew moet in Maassluis met de Astra 19,2 in het midden 11,5 graden zijn.
- zorg dat de mast zuiver verticaal staat
- zet de skew-schaalverdeling op 90°
- zet nu de rail met de 2 bouten in het midden precies waterpas
- pas nu geeft de skew-schaalverdeling zuiver aan

 

Hoe ver moet de schotel achterover staan als je de schotel omgekeerd wilt monteren?
- de offset van een Maximum E-85 is 18 graden
- de Astra 19,2 heeft in Maassluis een elevatie van 29,0 graden
- bij normale montage moet de schotel dus 29-18=11 graden achterover staan
- bij omgekeerde montage moet de schotel 29+18=47 graden achterover staan, gemeten aan de voorzijde van de schotel tegen de reflector.
Omdat de Maximum E-85 een extreem lage offset heeft, komt hij ook minder ver achterover te staan dan je huidige schotel.

 

Hoe moeten de lnb's geplaatst worden op de rail?
Als je de lnb op de rail gaat plaatsen, moet je rekening houden met de spiegeling van de signalen door de schotel. De signalen van de Astra 2 die van het meest oostelijk komen, worden ontvangen op de meest westelijke lnb.
Je kunt dus niet de schotel eerst gewoon rechtop zetten en dan lnb's plaatsen en daarna de schotel op zijn kop zetten. De lnb's komen dan aan de verkeerde kant van de lnb-arm te staan.
Ook de skew van de schotel moet in de andere richting gedraaid worden dan normaal want de kop van de Astra 2 moet altijd het hoogste staan omdat de satelliet het laagste aan de hemel staat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...