Ga naar inhoud


Radio Caroline een stuk sterker hier op 648 khz


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De oorsprong was Amerika en daar wisten ze heel goed hoe commerciële radio bij het publiek aankwam. Vooral met professionele jingles, bumpers, etc. gemaakt door PAMS in Texas. 
De Amerikanen lagen daarmee jaren vooruit op Europa. 
Een 50 kW zender op een schip, compleet ingericht en dan naar Europa waar onderweg de mast al afbrak. 😂

 “On ne voit bien qu´avec le cœur.

L´essentiel est invisible pour les yeux”.


Geplaatst:

 

image.thumb.png.8edf216ebcba97f1688a1e4bbf48c8de.png Een mooie foto van Veronica. In het midden (slecht te zien) naar de horizontale draden tussen de 2 masten is de eigenlijke antenne. De horizontale draden zijn/is de topcapaciteit.

Dat is nodig om de korte antenne elektrisch te verlengen en in resonantie te brengen. 
Deze constructie is eenvoudig en had geen last van brekende antennemasten en voldeed prima. 

 

 “On ne voit bien qu´avec le cœur.

L´essentiel est invisible pour les yeux”.

Geplaatst:
10 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

De oorsprong was Amerika en daar wisten ze heel goed hoe commerciële radio bij het publiek aankwam. Vooral met professionele jingles, bumpers, etc. gemaakt door PAMS in Texas. 
De Amerikanen lagen daarmee jaren vooruit op Europa. 
Een 50 kW zender op een schip, compleet ingericht en dan naar Europa waar onderweg de mast al afbrak. 😂

Alleen kwam van die 50 kW ook weinig terecht.

De Laissez Faire begon met Britain Radio op 227 meter (golflengte Radio Moskou)  en SRE op 355 meter.

Al snel bedacht men zich en ruilden de zenders de golflengtes, zodat Britain Radio naast Radio 390, de directe concurrent was te ontvangen,

355 was een pracht frequentie die tot in noord oost Duitsland goed te ontvangen was.

SRE op 227 kwam in noord oost Nederland net zo ver als Radio Veronica die op papier op192 meter met 10 kW uitzond. In de praktijk veel minder. 

's Avonds  Radio Moskou op 227, die in de winter in de middag al binnenkwam. 

SRE op de 227 werd een flop en is m.i. nooit 55 kW geweest. Het signaal was in noord oost Nederland net zo zwak als dat van Veronica op 192. Caroline op 259 was ook 50 kW en kwam tot Bremen in Duitsland.

 

https://www.techniekvantoen.nl/swinging-radio-england-britain-radio/

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

  • 2 weken later...
Geplaatst:

image.thumb.png.4ebe636ae504978a9b7e4059f828907a.pngEen ander schip met de zender Capital Radio met een “antenne” ontworpen door een stel onnozele klungels. 
Deze antenne brak al na een paar dagen af en het avontuur was alweer voorbij. 
De polarisatie was ook fout. 

 “On ne voit bien qu´avec le cœur.

L´essentiel est invisible pour les yeux”.

Geplaatst:

Kan me die zender nog goed herinneren met de herkenningstune en de rust van de programma's.

(Maar ook dat een bemanningslid door een ongeluk op het schip zijn voet kwijtraakte....🫣)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

ROSS REVENGE OP MORE4 MAANDAG 10 NOVEMBER OM 21.00 UUR

 

VAN COMMUNARDS TOT CAROLINE: REV RICHARD COLES VAART MET DE SHIPPING FORECAST NAAR ROSS REVENGE

Ross Revenge zal te zien zijn in de nieuwe More4-serie Sailing the Shipping Forecast op maandag 10 november om 21.00 uur.Rev Richard Coles – presentator van de show, schrijver en voormalig lid van het jaren '80 synth-popduo The Communards – bezocht de boot in de zomer met een filmploeg om Ross Revenge te verkennen en meer te leren over Radio Caroline.In de vierdelige serie gaat Richard op reis door de Britse eilanden om enkele van de mensen en gemeenschappen te ontmoeten die wonen en werken in vier van de 31 Shipping Forecast-regio's.Aan boord van Ross Revenge sprak hij met stationmanager Peter Moore en Caroline-presentatoren Bob Lawrence en Ellie Boyce.Mis het niet!

 

Als je de show niet kunt kijken, kun je deze na de uitzending terugkijken op channel4.com.

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Geplaatst: (aangepast)

image.thumb.png.6b005162b820d9465904a957e420770e.pngRadio 270 met 10 kW. 

Hoe kwamen ze toch op zulke namen?

En raad eens….ook van dit schip brak de mast af. 
Vreemd vind ik dat niet want zenderschepen met zulke enorme masten, de Noordzee en zijn beruchte stormen en golfslag, dat past niet goed bij elkaar. 
Om zulke masten overeind te houden, zijn zeker bij storm en hoge zeegang onvoorstelbare krachten nodig in de tui-kabels en mast zelf. 
Daar had Veronica verreweg de beste oplossing. 
 

aangepast door Drs. IJzerbout

 “On ne voit bien qu´avec le cœur.

L´essentiel est invisible pour les yeux”.

Geplaatst:
3 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Radio 270 met 10 kW. 

Hoe kwamen ze toch op zulke namen?

Deze zender kwam in Noord Nederland het sterkste door, gezien de ligging van het schip, de Comet.

Bekende dj's als Paul Burnett (Later op Luxembourg 208) zijn hier begonnen. 

 

Heel even heeft Radio London BigL door Radio 270 heen gezonden, want die vonden kennelijk 270 mtrs beter dan 266.

Maar 270 was net begonnen en leed er geen advertentieverlies door en BigL wel. Dus die ging na een dag weer terug naar 266.

Jammer, want 266 werd erg gestoord door een heterodyne piep met AFN Bremerhaven, er pal naast.

Dat maakte BigL in noord oost NL moeilijk beluisterbaar.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:
1 uur terug, Eduard07 zei:

Jammer, want 266 werd erg gestoord door een heterodyne piep met AFN Bremerhaven, er pal naast


Ik denk dat die storingsoorzaak eerder andersom te zoeken was. 😂😂😂

 “On ne voit bien qu´avec le cœur.

L´essentiel est invisible pour les yeux”.

Geplaatst: (aangepast)
3 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:


Ik denk dat die storingsoorzaak eerder andersom te zoeken was. 😂😂😂

Strikt legaal genomen heb je natuurlijk een punt, maar ik kan me niet herinneren dat AFN ooit een klacht heeft ingediend. Bremerhaven lag echt ruim buiten het bereik van BigL.

 

Maar vanuit mijn persoonlijke voorkeur gezien was het uiteraard andersom, aangezien ik nogal verknocht was aan BigL.

Voor mij was het de beste offshore zender ooit.

 

Edit: het was in 1965/66/67 sowieso een bende op de middengolf, waarop heel veel Europese zender zich illegaal golflengtes hadden toegeëigend met ook nog eens illegaal hoge vermogens.

Zo gezien waren de Britse zeezenders beslist geen uitzonderingen, behalve dan dat ze vanaf schepen en forten uitzonden.  

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...