Ga naar inhoud


Protek 9770: Motor satellieten afstellen


JonasRT

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Het betreft hier een inmiddels oudere Protek 9770, welke tot voor kort achter onze Moteck V-BOX stond met actuator motor (draaibare schotel).

Wel nu zouden we deze ontvanger willen plaatsen op een schotel die inmiddels enkele jaren buiten gebruik is geraakt. Het betreft hier een schotel met Disecq motor.

 

Ik heb in de handleiding van de Protek eens gekeken voor een installatie met USALS:

Step-1. Select satellite and transponder as you wish to setup.

Step-2. Enter the longitude and latitude value properly as you are positioned.

Step-3. Move to motor control item and select “Go to” option then press button. The antenna will move to angular position based on real satellite angle.

Step-4. If the signal status is not good, you should adjust antenna position by movement item.

Step-5. There is no “store position” item in the USALS menu because all mechanism operates by actual satellite position (angle). So if you can’t get a good signal by doing Step-4, you must calibrate your antenna position by manually

Normally you don’t need to adjust the advanced control menu if antenna is properly setting up, but sometimes antenna installer needs more complex commands. In this case you can simply enabling advanced control item, and you can access the ‘reset’, “set limit”, “go to reference” commands and so on.

 

Jammer genoeg kan ik nog niet beginnen met afstellen want de LNB op de schotel is kapot, kapje is door de zon verweerd en is verdwenen LNB heeft een aantal jaren vol water kunnen lopen en is inmiddels een plek met water en mos in vanbinnen...

 

Hebben jullie nog tips voor een beginner? Behalve andere topic's hier doorlezen want daar ben ik volop mee bezig ;). Ik heb dit nog nooit gedaan, 

 

Alvast bedankt

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Helaas zul je bij het doorlezen van relevante topics veel tegenstrijdige berichten tegenkomen .

zodra de lnb vervangen is zien we je wel weer .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat is jouw locatie

dan kan ik je even de gegevens geven die je moet invullen bij ussals 

Stap 1. Selecteer satelliet en transponder zoals u wilt instellen.

Stap 2. Voer de lengte- en breedtegraad correct in terwijl u zich bevindt.

Stap 3. Ga naar het motorbesturingsitem en selecteer de optie "Ga naar" en druk vervolgens op de knop. De antenne zal naar de hoekpositie bewegen op basis van de werkelijke satelliethoek.

Stap 4. Als de signaalstatus niet goed is, moet u de antennepositie per bewegingsitem aanpassen.

Stap-5. Er is geen item "positie opslaan" in het USALS-menu omdat alle mechanismen werken op basis van de werkelijke satellietpositie (hoek). Dus als u geen goed signaal kunt krijgen door stap 4 uit te voeren, moet u uw antennepositie handmatig kalibreren

Normaal gesproken hoeft u het geavanceerde bedieningsmenu niet aan te passen als de antenne correct is ingesteld, maar soms heeft de antenne-installateur complexere opdrachten nodig. In dit geval kunt u eenvoudig het geavanceerde besturingsitem inschakelen en hebt u toegang tot de opdrachten 'reset', 'limiet instellen', 'ga naar referentie' enzovoort.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij de laatste foto zie je het 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Bedankt voor jullie reactie's, de lengte en breedtegraad heb ik reeds opgezocht en keurig ingegeven. (Echter kan ik de coordinaten maar tot op 1 cijfer na de komma instellen waardoor ik precies al een halve kilometer verder woon...)

Eerst had ik de schotel op Astra 1 (19.2) werkend (hier stond de schotel nog op maar laag signaal t.o.v. vorige ontvanger) dus wat proberen bij te stellen via "In beweging" kan ik naar west en naar oost maar dit doet echt raar. Eerst ging de schotel manueel een stukje naar oost en dan ging die automatisch terug naar zijn vorige positie (een stukje terug naar west), dan iets bepaald gedaan waardoor de schotel enorm ver bleef gaan en ik kon deze niet stoppen. Uiteindelijk de menu afgezet en de schotel stopte. 

 

Bon, hoe ik het denk op te lossen is door eerst de schotel met manuele bediening aan de motor (met behulp van satellite finder app) terug op Astra 1 te zetten. 

 

Alvast bedankt

 

20220107_103016922_iOS.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je bij "motor controle" in dat menu ook "Ga naar referentie"  of "Ga naar 0"  kiezen ?

Doe dat eerst , dan reset de motor zich op pal zuid en vandaar Astra 19.2 kiezen 

Die transponder 10714 22000 is niet (herstel )  meer van astra 19.2 maar van Astra 28.5 (met een fec van 5/6)

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Neen, bij ‘ga naar’ kan ik enkel kiezen voor zuid of west…

BVN had ik gisteren werkend (nog voor die foto) maar intussen is alles verpest…

 

Edit: Ik meen mij te herinneren dat ik bij geavanceerde controle iets met nulpunt zag staan, zou eens moeten kijken!

Alvast bedankt

aangepast door JonasRT
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

De oude receiver MaxPlus was defect maar heb hem voorlopig hersteld met 2 nieuwe elco's en ik ben eens gaan kijken in de instellingen van de oude receiver MaxPlus HTS2100S+ (waar ook al USALS in zat), maar deze lijkt volledig geconfigureerd op Disecq 1.2 (niet via USALS). @trust Goed om te weten dat die transponder op 28.5 zit nu.

Ben jammer genoeg nog niet bij de andere ontvanger en schotel zelf geraakt...

 

De oude receiver MaxPlus was defect maar heb hem voorlopig hersteld met 2 nieuwe elco's.

Ook brandde er een lampje op de motor wanneer deze draaide, ik denk dat het 3x groen en 3x rood was maar daar ben ik niet zeker meer van (is mij verteld).

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook met die maxplus kun je de rotor nog op zuid afstellen , er zijn nog wel enkele dvb-s transponders . één b.v. 10720 V 27.500 op 7º oost

wel belangrijk , welke software zit er in , bij heel oude versies zie je ook de optie naar referentie niet 

Toevoeging :

Met een blindscan op 4.9 º oost zelfs nog 9 dvb-s TP's b.v. 12.052 V27.500

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel die MaxPlus ontvanger heb ik nu bij de hand en heb even gekeken (zie foto). Maar ga referentie zie ik inderdaad niet (ik zie wel ga naar center) en betwijfel mij dat dit er bij de Protek op stond... Maar ben momenteel niet bij de schotel bij...

 

 

 

20220115_182553434_iOS.jpg

20220115_182359479_iOS.jpg

aangepast door JonasRT
Link naar reactie
Delen op andere sites

Center is het referentie punt , als je daar naar toe gaat reset de motor zich , en maakt een frisse start .

wat is je lengtegraad ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK , ik neem aan dat je de nieuwe lnb gemonteerd hebt , en als je met deze Maxplus de rotor wilt afstellen kunnen we als volgt verder gaan .

Kies in motor instelling  de sat op 4.9º oost , wss is die nog genaamd als Sirius of Astra 4a .

Zet daar de motorinstelling op Usals

Stel de Lat en Lon in en geef het commando Ga Naar Center ( motor control - OK - ga naar center )

Wacht tot de motor stilstaat  .

Als je nu helemaal onderin het menu op Ga Naar drukt , verdraait de motor iets naar het oosten ( ± het verschil tussen jouw Lon en die 4.9º)

Voer in het menu Manueel Scan bij die sat  12.130 V 27.500 in en laat dat menu open staan , kun je de signaalbalk goed zien .

Stond je schotel nog goed dan moet je signaal hebben mits bekabeling lnb e.d. in orde zijn , en de schotel recht voor de motor gemonteerd is .

Zo niet dan niet meer via de ontvanger draaien maar de klemmen waar de motor mee aan de paal zitten iets lossen en de motor op de paal verdraaien .

Over een verticale paal / steun ga ik het niet hebben , dat is vanzelfsprekend dat die naar beide zijden waterpas staat , toch ?

 

Bij Lyngsat kun je zien welke zenders nog Dvb-s zijn , die zijn geel gemarkeerd .

Om in wat verder oost en west te controleren gebruik ik ( mits er zicht op is) 42º oost en 30º west 

Op 42º oost zit 10.096 V 30.000 en op 30º zit 10.890 V 27.500 nog op Dvb-s 

Uiteraard al die satellieten op Usals instellen 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ja mijn vader heeft die LNB gemonteerd, mijn uiteindelijke doel is wel om die Protek 9770 hier werkend op te krijgen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat die menu van die oude MaxPlus een heel stuk makkelijker was. Dus ik ga het denk ik eerst proberen te doen met die MaxPlus dan weet ik tenminste al hoe het werkt.

 

m.v.g.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...