Ga naar inhoud


VU+ benaderen in Nemo (de verkenner van Linux Mint) lukt niet meer


Giant2000

Aanbevolen berichten

Jarenlang kon ik via de verkenner van Linux Mint (Nemo) probleemloos de VU+ tuners benaderen via het tabje Netwerk, maar sinds gisteren kan dat niet meer.

Openwebif is geen enkel probleem, dus de verbinding met het thuisnetwerk is goed lijkt me.

 

Ik heb meerdere computers met Linux Mint

Ik heb 2 VU+ tuners, de 4K SE en de Duo2.

Allen zijn niet meer te benaderen.

 

Iemand een idee?

Life is bitter.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je moet een netwerk koppeling aanmaken via IP-adres en het desbetreffende pad en niet in de netwerkomgeving naar de Naam van je Host zoeken en die proberen te verbinden.

De naam in moderne home-netwerken wordt niet meer ondersteund door de veiligheidsmechanismen / idem onder Windows 10 of 11

 

Overigens dat is niet sinds gisteren zo..................................................... dat is al veel langer zo in Nemo de bestandsbeheerder / explorer.

aangepast door Tonskidutch
aanvulling blauw

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een oplossing heb ik gevonden door in de verkenner naar Bestand te gaan en kiezen voor Verbinding maken met server.

Vul bij Server het ip adres in (192.168.1.71 in mijn geval), Type FTP (met aanmelden) en bij gebruikersnaam root invullen, Wachtwoord leeg laten.

  • Like 1

Life is bitter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Giant2000 zei:

Jarenlang kon ik via de verkenner van Linux Mint (Nemo) probleemloos de VU+ tuners benaderen via het tabje Netwerk, maar sinds gisteren kan dat niet meer.

Openwebif is geen enkel probleem, dus de verbinding met het thuisnetwerk is goed lijkt me.

 

Ik heb meerdere computers met Linux Mint

Ik heb 2 VU+ tuners, de 4K SE en de Duo2.

Allen zijn niet meer te benaderen.

 

Iemand een idee?

 

 

Bij mij werkt het met Mint (met alle updates) nog steeds?

Bestanden / netwerk, dan zie ik mijn dreamboxachtigen (diverse Vu+) en die aanklikken, dan mijn Mint wachtwoord, klaar...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb aan de firewall is niets aan veranderd maar is wel waar mijn gedachte ook naar ging. Het blijft vreemd: op 3 Mint computer, op 2 VU+ machines, tegelijkertijd niet meer rechtstreeks te benaderen zoals ik gewend was. VU+ bestanden afspelen op VLC in Chrome TV gaat ook nog steeds dus het ligt mi niet aan de VU+ machines.

Ik vermoed een update van Mint die een instelling ergens heeft gewijzigd.

Anyway, ik heb een bladwijzer gemaakt in de verkenner en werkt nu bijna net zo als voorheen.

 

Probleem niet opgelost maar ben tevreden.

Life is bitter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké dan heb je tenminste een werkende omgeving geschapen.

 

Maar in updates ( windows of linux) worden altijd veiligere condities als default configuratie mee opgenomen. Dus dat er een kleine instelling je normaal data verkeer in het netwerk verbiedt kan goed zijn.

Misschien zelfs al indien er meerder gebruikers aangemeld kunnen worden is het nieuwe SMB protocol heel veel strikter qua beveiliging.

In dat verband is beveiliging  gelijk met geen toegang ...

 

User of Root

 

 

 

 

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Giant2000, misschien dat het bekend is maar alleen root { als superuser } kan andere network "hosts" via SMB protocol in de network omgeving resolven/zien. Dus als je niet als root aangemeld bent maar als user > naamdoeterniettoe < zul je geen Vu+ zien in de network omgeving in je LAN.

Ook al geef je die user administratie rechten.

 

Wil je dat wel zul je ook samba users moeten installeren op de Vu+ en de LM en die zul je beide moeten configureren.

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...