Ga naar inhoud


Hallo, Ik ben nieuw hier en heb een vraag over Astra 1,2en 3 ontvangst in Bulgarije.


Pety
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Ik heb een schotel met een rail voor 4 satellieten.

Nu is mijn vraag; ik wil met 2 goede LNB's op astra 1 en 3 afstemmen. Welke zijn de beste?

Verder heb ik een ALPS singel LNB die ik op Astra 2 wil richten.

Op welke satelliet moet ik de eerste LNB richten? Ik dacht aan Astra 3.

Ik heb een schotel van 88 bij 98 cm met rail die in gebruik was bij iemand anders.

Waar moet ik de LNB's plaatsen op de rail.

En wat zijn de gegevens van de schotel opstelling in Bulgarije. De plaats is Pomorie bij Burgas.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Pety

 

De Astra 2 kun je in Pomorie niet ontvangen. De Astra 2E en 2F al helemaal niet en ook de Astra 2G Europbeam niet met een schotel van 110cm breed, zie https://www.satbeams.com/footprints?beam=7497

Interessante zenders als BBC, ITV, Channel 4 enz. kun je dus wel vergeten want die zitten op de UK-Spotbeam.
Dit betekent dus dat het alleen om de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 gaat.
Je schotel lijkt me een Triax 88 (of Triax 100 nieuw model) want die zijn 88x98cm inclusief rand.

Of moet het een grotere schotel worden waarmee je wel de Astra 2G Europbeam kunt ontvangen met minder interessante zenders?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Ik heb voldoende aan Astra 19,2 en 23,5. Het is al mooi als ik daar CD kan ontvangen.

Mijn idee is om 2 singel LNB,s te nemen van inverto  omdat er mogelijk geen monoblok is die de beide satellieten kan ontvangen.

En misschien is het signaal wat zwakker met een duo LNB.

Er is een rail bij die ik kan gebruiken voor beide koppen denk ik.

Als ik het goed begrijp wat ik hier op de forums heb gelezen kan ik het best 23,5 op het brandpunt van de schotel afstellen omdat Astra 1 minder moeilijk te ontvangen is.

De schotel is echt 88x98 inclusief de rand.

Is dit voorlopig voldoende informatie?

 

Mvg, Pety

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Astra 19,2 en de Astra 23,5 kun je daar zonder problemen met een schotel van 60cm ontvangen dus als het beter uit komt kun je een kleinere schotel nemen dan je nu hebt.

Ik vermoed dat je nu deze schotel hebt met 6 bevestingingspunten van de schotel en een opklapbare arm mogelijk zonder naam er op..

TD88.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, als dat beter uit komt om hem op het balkon of iets dergelijks te plaatsen, dan kan dat. Aan de footprint kun je zien dat hij ruim binnen het 60cm gebied valt. Je moet dan wel een duo-lnb nemen voor een schotel van 60cm. Twee losse lnb's passen niet.

Met de Triax 88 kun je twee losse lnb's nemen met een diseqc-switch. Je hebt dan iets meer regenreserve.

astra-3b_europe_ku_band_wide_beam_H.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Ja, die kun je gewoon gebruiken. De kop van de Astra 23.5 in de klem en de kop 4 graden schuin zetten (de vrijhangende Astra 19,2 hoger).

De elevatie van de schotel moet op 40,8 graden ingesteld worden om de Astra 23,5 te vinden.

 

Duo lnb.png

 

 

hoek van 4 graden.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de Astra 23,5 met de zon wilt uitrichten, kan dat ook, dan heb je de schotel meteen in de juiste richting. Je moet maar even aangeven wanneer je dat wilt gaan doen want dat tijdstip verschilt per dag. De zon moet dan wel schijnen.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje, dat gaat nog even duren maar tegen die tijd neem ik zeker weer contact op. Ik heb vrij zicht tussen oost en zuid.

Ik ga het eerst proberen met de 60 cm set die ik nog heb met een duo LNB.

Mocht dat ontvangst problemen geven dan kan k altijd nog een grote schotel plaatsen met 2 enkele LNB's

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...