Ga naar inhoud


afstellen Big Bisat na wissel satellietkeuze


chrizie

Aanbevolen berichten

Beste Sprietje,

Zou u voor mij ook deze berekening kunnen maken aub?

Momenteel heb ik astr 28.2 astr 23.5 astr 19.2 en 5°W.Maar de franse zenders ontvang ik ook fta via dvb-t2 en zou hotbird op 13°O erbij willen ipv 5°W.

Dus berekening van 28.2 

                                    23.5

                                    19.2

                                    13

longitude 3.4689  en latitude 50.8735

Had eerst enkel de lnb van 5°W verplaatst naar de positie voor 13° Oost met redelijk goed signaal.Maar omdat alle lnb links uit het middelpunt staan en het nulpunt 9° oost is,dacht ik dat het beter zou zijn om opnieuw af te stellen.

Dat is dus vandaag volledig fout gelopen naar het zoeken naar 13° oost met deze lnb op het nulpunt.

Kan helemaal geen signaal meer vinden wat ik ook probeer.

Ofwel is de signaalmeter plots stuk gegaan of iets in de ontvanger,want ontvang nu niets meer.

Spijt dat ik de instelling niet gelaten heb voor wat het was!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste chrizie

 

Voor jou locatie in België heb ik het volgende voor je uitgerekend voor de BigBisat:
Astra 28,35 op positie + 9,95
Astra 23,5   op positie + 4,7
Astra 19,2   op positie    0
Hotbird 13   op positie  - 6,8
Schotelskew                - 12,3°
Schotelelevatie              29,9°

Skew instelling lnb's:
Astra 28,35 op -11°
Astra 23,5   op   -8°
Astra 19,2   op   -5°
Hotbird 13  op   -4°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal als je achter tegen de lnb's aan kijkt, niet t.o.v. de rail.

Ik vraag me trouwens wel af of het signaal een stuk gaat verbeteren als je de lnbs opnieuw gaat positioneren en de schotel opnieuw gaat uitrichten. De BigBisat is namelijk een Torusschotel waarbij elke lnb zijn eigen gedeelte van de schotel gebruikt.

 

principe torusschotel.png

hoek van 5 graden.png

hoek van 8 graden.PNG

hoek van 11 graden.png

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank Sprietje voor de berekening die u voor mij maakte.Ik realiseerde mij pas nadien dat ik mss toch geen betere ontvangst ga hebben

zoals u ook vermeld door de Torusschotel.Het word kiezen tussen beide mogelijkheden.Bij de oude opstelling had ik slechts een skew van 4.6° terwijl de schotel nu 12,3° schuin gaat staan.Ik vond het zicht niet zo mooi omdat alle lnb's op een zijde uit het midden stonden,en wou daar iets aan veranderen dus.

Nu zal de schotel wel erg schuin gaan staan en vrees ik ook dat bij het richten naar 19.2° oost de schotel tegen het tuinhuis gaat stoten.

Deze namiddag eens kijken of ik verder kom dan gisteren als het droog blijft natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een middagje klussen staat de antenne uiteindelijk terug in de oude positie.Al snel bleek dat ik 19.2°Oost als nulpunt niet kon halen omdat de schotel tegen het tuinhuis stoote met de linker zijde.Dan maar terug nulpunt op 9°oost en alle 4 de posities nauwkeurig afgeregeld,waarbij 23.5 het zwakst binnen komt.De andere drie uitstekend signaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De exacte waardes had ik niet opgeschreven maar het valt mij op dat ik een beter resultaat heb bekomen.

Over 13 ° oost had ik geen waardes omdat deze op 5° W geplaatst was maar haal nu 85%.

Op sommige zenders van 19.2° O en ook 28.3°O haal ik 100%,evenwel is dit niet op alle zenders gelijk.

Op 23.5°O haal ik 77% mss omdat deze satelliet iets zwakker is.

Gebruik de good old ALPS single lnb's.

De skew niet gewijzigd,de elevatie van 31 naar 31.5.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, je hoeft niet hoog op een wiebelige trap je schotel af te stellen. Ook ideaal als het in de winter heeft gesneeuwd, dan kun je de sneeuw er makkelijk met een handveger af poetsen.
Met elke andere schotel zou deze a-symmetrische lnb-opstelling signaalverlies opleveren maar met de BigBisat niet doordat het een Torusschotel is.
Je ziet dat ook terug is de specificaties. Er staat 36dB versterking over het hele gebied van =/-20° ontvangsthoek.
Bij elke andere consumentenschotel die momenteel te koop is, krijg je wel verlies, dus bij de Wavefrontier en de Maximum E-85.
De enige schotel die ook met het Torus-principe werkt is SMW OW-1600 van Swedisch Microwave die lid RimaNTSS heeft maar die wordt al lang niet meer gemaakt en is ook flink groter, 165cm breed.

 

specs BigBisat.png

b SMW OA 1600 detail na rozmer reflektora a jeho orbitalny zaber 52 stupnov pri fixnom elevacnom uhle s .JPG

aangepast door Sprietje
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...