Ga naar inhoud


Triax 65 lnb 3 afstanden berekenen


zonneschijn
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten


Ter aanvulling nog even :

Ik heb de " triax rail " waar de genoemde satellieten 1,9 0ost- 7 oost en 16 oost geplaatst moeten worden nog eens opgemeten en het verbaast mij , dat de binnenmaat van de kromming aan de voor binnenzijde van de triax houder 49 cm is ; de normale triax multi rail is kleiner , d.w.z.  binnenmaat van de kromming 32 cm  De multi rail  van 49cm, die ik in mijn bezit heb, heeft wel 2 groeven .

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je een SAB-rail. Die is inderdaad langer. Beide hebben twee groeven alleen Triax heeft ze in de hoogte en SAB in de breedte. Bij een SAB-rail komen de lnbs 8mm hoger te staan dan bij een Triax-rail. Ze staan dan niet precies in het brandpunt van de schotel en dat geeft enig signaalverlies. Verder wijkt dan de elevatieschaal 1-2 graden af. Ook hebben diverse forumleden geklaagd dat een SAB-rail gammel in een Triax lnb-arm zit.
Het kan wel maar de voorkeur gaat uit van een Triax-rail op een Triax-schotel. Ik zou het er dan ook maar mee doen.
De berekening komt er aan.

 

verschil Triax en SAB-rail.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog liggen voor deze opstelling : één Inverto ultra 40 mm PLL LNB en 2 stuks  Megasat Multi feed single  lnb  met verloopringen van 40 naar 23 mm.

Wat ik echter nog steeds niet begrijp , is, dat  de multirail , die in mijn bezit is , zoals ik heb geschreven, groeven heeft en  een binnen afmeting van deze multi - rail 49 cm is. Sab rails hebben immers toch altijd maar groef , zoals gebruikelijk ?

20230813_140006.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsa............ de link,waar naar je verwijst , had  ik ook gezien en daarom snap  ik er nog steeds niets van , want  de afbeelding van deze ( nieuwe ) multirail  heeft duidelijk toch één groef . Zou Triax de SAB multi rails soms hebben opgekocht ?  😄 Ik kan mij dat niet voorstellen .

Overigens.....................Triax heeft ook het flexiblock 2 -10 graden technisch gewijzigd. De nieuwe uitvoering van genoemd flexiblock heeft nu een mini- multi rail met 2 groeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Triax 65 voor de 1,9e, 7e en 16e stel je op jou locatie als volgt af:
- zet de rail 3 graden schuin waarbij de 16 oost hoger moet staan dan de 1,9 oost.
- zet de lnb-houder van de 7 oost tegen de lnb-arm
- stel de lnb van de 1,9 oost op 45mm afstand van de 7 oost
- stel de lnb van de 16 oost op 79mm afstand van de 7 oost
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van punt tot punt of tot kuiltje midden in de kap.
- stel de elevatie van de schotel in op 30,75 graden
-stel de skew van de lnb's als volgt af:
a-  16 oost op -5°
b-    7 oost op -2°
c- 1,9 oost op +2°
d.w.z. min is met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's aan kijkt, plus tegen de wijzers van de klok in, alles t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

- richt de schotel uit op de 7e, de rest staat dan ook goed

 

1,9e-7e-16e.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig bedankt voor de berekening !

Spoiler

 

Er gaan inderdaad geruchten , dat TRIAX zijn schuldeisers niet kan batalen en op de rand van faillissement zou staan ; we moeten maar afwachten wat er nu precies van waar is en wat er gaat gebeuren. Ik had nog een andere vraag .Is het nu altijd zo , dat bij de berekeningen van  de afstanden tussen de LNB houders  altijd één van de houders tegen de lnb  arm wordt gezet en zo ja, hoe weet je dan welke ,of is dit afhankelijk van b.v. de grootte van de multi rail, zoals bij mij met 49cm voor 1,9 -7- 16 oost ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Een schotel op een niet bestaande satelliet uitrichten is lastig, een schotel uitrichten met multifeed waarbij er geen enkele lnb in het midden staat, is ook al niet handig. Daarom maak ik meestal een berekening waarbij de middelste lnb bijna in het midden staat. Bij flink wat schotels met multifeed kan er geen lnb precies in het midden staan, wel tegen de lnb-arm aan.
Alleen als er bij de gewenste satellieten er helemaal geen lnb ongeveer in het midden staat, dan moet er wel eens eerst een tijdelijke lnb geplaatst worden waarop de schotel wordt uitgericht die daarna elders op de rail geplaatst gaat worden.
Tja, die rail van jou van 49cm is natuurlijk belachelijk lang voor een schotel van 60cm, die had de helft korter gekund. Kijk, bij grote schotels van 120cm, moet de rail al twee maal zo lang zijn als bij een schotel van 60cm om hetzelfde ontvangstbereik te hebben. Daar zou die rail prachtig voor zijn.
Jij kunt prima het Flexiblock nemen. De afstand tussen de 7e en 16e moet 79mm zijn. Je hebt een afstand van 90mm ter beschikking en de 1,9e plaats je tegen de 7e aan. Dan heb je in ieder geval niet zo'n onnodig belachelijk lange rail aan je schotel.

 

 

triax td-flexiblock-2x-lnb-multifeed-3-10 1,9-7-16.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad fantastisch , dat ik dit Flexiblock  kan gebruiken ; dat werkt veel makkelijker.

Bedankt voor je heldere uiteenzetting over het plaatsen van een LNB houder tegen de lnb arm en het gebruik van de multi-rail van 49 mm  voor de grotere schotels. Zou er dan toch individueel vraag  zijn naar multi-rails van 49 mm ? Ik heb deze  multi-rail ontvangen van een webshop uit België via die sterke jongen in Nederland , die teveel heeft gegeten 😄.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...