Ga naar inhoud


Dur Line Select 85/90 R of Dur Line Select 75/80 R.


Erwinnaar
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Beste liefhebbers, (Sprietje met name)

 

Wie heeft deze schotel in gebruik? Is een Dur Line een duurzaam alternatief voor ontvangst van de klassieke 4 satellieten?

 

Vragen:

Welke maat lnb past hierop en kan dat op beide schotels passen?

De hoogte van de juiste bij te kopen lnb houders is instelbaar, de rails is recht en star (waterpas) op de mast te monteren, de lnb houders moeten op de rail verschoven worden en in hoogte afstelbaar zijn als ik het lees op de site. Is dit een goede optie icm met deze schotel?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Beste Erwinnaar

 

Een Dur-Line Select schotel is een mooie schotel en is 3x zeer goed getest. Inderdaad jammer dat de rail niet schuin gezet kan worden.
De gradenverdeling op de rail is vreemd.
Ten eerste kun je al niet stellen dat de afstand tussen de satellieten in graden arc evenredig is met de afstand van de lnb's. Dat is afhankelijk van op welke breedtegraad je zit en of de satellieten recht of schuin op het zuiden staan. Daarom bestaan er ook calculators voor de Wavefrontier en de BigBisat. Maar goed, laten we aannemen dat deze schotel speciaal voor Duitsland gemaakt is en dat de aangegeven afstand op de rail t.o.v. Nederland ongeveer klopt. Vreemd is helemaal dat de rail voor 2 formaten schotels gebruikt wordt, zowel voor de 75/80 schotel maar ook voor de 85/90 schotel. Dat kan natuurlijk niet want als de schotel groter is, zijn de afstanden tussen de lnb's ook groter. Die maatverdeling moet je dus niet met een korreltje zout nemen maar met een baal zout.

Tja, en wat is de afstand dan tussen de lnbs. Op een foto zie ik dat 1 graad satellietafstand zo ongeveer overeen komt met 15mm afstand op de rail.
De kleinste afstand bij de 4 bekende satellieten is 4,3 graden (tussen 19,2e en 23,5e). Dat zou dus 64,5mm zijn. Lnb's met koppen van 60mm zouden dus moeten passen, maar of die 64,5mm ook voor de Dur Line Select 75/80 geldt betwijfel ik maar er zijn natuurlijk ook goede lnb's met een wat kleinere kop.

Dan de vraag of je de lnb-houders voldoende in hoogte kunt verstellen:
tussen de 13e en 28,3e zit 15,3 graden verschil. Dat zou op de rail ongeveer een afstand van 15,3x15=230mm zijn. Als de rail verstelbaar zou zijn, zou deze 11 graden schuin moeten staan in Nederland. Het hoogteverschil tussen de 13e en 28,3e zou dan 44mm moeten zijn. Als ik naar de verstelbare lnb-houders kijk zou de hoogteverstelling maximaal 28mm zijn (7 tandjes van 4mm). Dan kom je dus 16mm tekort. Dan komen beide buitenste lnbs dus 8mm op de verkeerde hoogte te staan. Dat is erg veel maar misschien dat als je de kleinste schotel neemt dat de afwijking iets minder wordt omdat de lnb's dan dichter bij elkaar staan maar nog steeds een veel te grote afwijking.

 

Mijn advies, een hele mooie schotel maar ongeschikt in Nederland voor de 4 bekende satellieten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...