Ga naar inhoud


duiklamp


ad123

Aanbevolen berichten

hallo.

ik ben een aluminium duiklamp aan het bouwen en deze is bijna klaar allen zit ik nog met een probleem om de accu op te laden.

op dit moment moet ik het glas verwijderen om hem te laden.

wie weet een goede water dichte doorvoer zodat de lamp niet steeds geopend hoeft te worden om hem te laden.

dus ik moet er aan de buiten kant 12v op kunnen zetten.

de lamp wordt voor zoet en zout gebruikt en is geschikt tot 5 bar.

gr, adri

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi,

 

Van het merk Amphenol zijn er connectoren voor deze standigheden.

Deze connectoren zijn voorzien van een opschreofbare kap voor als je de connector niet gebruikt.

Ze zijn leverbaar als 4-polige uitvoering, en bestand tot stromen van +/- 4 amp.

Een typenummer heb ik zo niet bij de hand (zit nu niet op m`n werk, waar ze die dingen wel eens gebruiken...)

Maar eventueel kan ik wel eens kijken.

 

Groetjes,

Erik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke techniek erachter zit weet ik niet.

Mijn elektrische tandenborstel laadt op zonder dat er een elektronische kontakt plaatsvind.

Ik vermoed dat het met inductie werkt.

In iedere geval zou dat perfect zijn voor een duiklamp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's een goeie Alan! Had ik ook al opgemerkt en mij afgevraagd hoe het kon <img src="/ubbthreads/images/graemlins/xyxthumbs.gif" alt="" /> (het moet dus wel degelijk door (trough) een fijn laagje kunststof kunnen gebeuren maar bij een aluminium omhulsel... <img src="/ubbthreads/images/graemlins/kweetniet.gif" alt="" />

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

het principe van de tandenborstel is heel simpel.je kijkt voor een trafo-kerndie je in twee-en kan splitsen.in het midden van die kernhelften wikkel je de draad.het is aan te bevelen om er iets van kunstof te maken zodat de draad niet over de hele kern-helft gaat.bijv. van een oud draadklosje die je ook doormidden zaag.de helften worden dalijk vast gehouden door de koperdraad.0,5 mm draad is goed genoeg.primair zou het mooi zijn als je ergens een kant en klare wikkeling vindt voor 220volt.maar de uit eindes van die u-kern moeten dalijk een raakvlak geven met die van de andere helft(die in je lamp zit)

vindt je dat niet dan zou ik een heleboel windingen primair maken en daar een lamp in serie zetten.secundair aantal windingen moet je uitproberen maar zullen niet zoveel hoeven te zijn.je kan gewicht sparen door de primaire kant met een hogere frequentie aan te sturen.hoe hoger de freq des te kleiner de trafo.

de spoelen kunnen ook aan de zijkant gezet worden maar het uiteinde van de u-kern moet wel met het huis in aanraking komen.u-kernen vindt je bijv. in een tv(LOPT).een schema voor en frequentie omvormer zal ik wel ergens voor je hebben liggen.

 

ik heb een tekening gemaakt maar krijg hem niet geplaatst.(hoe zet ik hem hier??).met [afbeelding]C:\afbeelding[/afbeelding] gaat niet??

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom voer je de polen van de accu niet via een contact naar buiten. Tussen het contact van de + pool zet je dan een diode in omgekeerde richting zodat alleen stroom van het contact naar de accu kan vloeien.

 

Voor de contacten zou je bv rvs slotboutjes kunnen gebruiken die je middels tules en O ringen in de behuizing vastzet. Via die contacten kun je dan je accu laden zonder de lamp los te halen.

 

Als je dan nog een mooie houder er bij maakt van bv pvc buis waar je soortgelijke boutjes in monteert dan hoef je de lamp voor het laden alleen nog maar in de houder te leggen.

 

Er is wel een probleem met continue laden in een gesloten behuizing waar ik je voor wil waarschuwen. Iedere lood-,nc-,nmhi accu produceerd bij het laden een brandbaar gas (ook wel plofgas genoemd). Het prbleem is dat je moet zien dat je dat kunt kwijtraken door ventilatie of door de manier van laden.

 

Als je een snellader gebruikt heb je dit probleem niet maar dan wordt laadstroom en warmte weer een probleem omdat je dan over stromen gaat praten die al gauw in de tientallen amperes gaan lopen. Voordeel is wel dat je dan geen rekening met het memmory probleem van NC accu's hoeft te houden omdat dat niet optreed.

 

Het bouwen van een lamp die van buitenaf geladen kan worden is meestal een dure geschiedenis omdat er nogal wat electronica bij komt kijken.

 

 

Henkie

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo henkie

 

de lamp bestaat uit een aluminiun behuizing die ook in de betere klasse wordt gebruik.

alleen heb ik geen iedee hoe men deze oplaad.

de optie van een tandenborstel lader zoals eerder besproken vind ik geen oplossing.

gr. adri

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

de polen naar buiten voeren is geen oplossing..als je in zout water duikt dan is de accu zo leeg en je krijgt een corrosie op de polen..de enige oplossing is de tandenborstel manier of een goede afdichting vinden zodat je de aansluitingen kan isoleren van het water..

er zijn idd ook connectors die je met een waterdichte dop kan afsluiten..als de tandenborstel te moeilijk is ddan kan dit wel de goede oplossing zijn..ik geloof dat het amphenol stekkers zijn...

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
de polen naar buiten voeren is geen oplossing..als je in zout water duikt dan is de accu zo leeg en je krijgt een corrosie op de polen..de enige oplossing is de tandenborstel manier of een goede afdichting vinden zodat je de aansluitingen kan isoleren van het water..
er zijn idd ook connectors die je met een waterdichte dop kan afsluiten..als de tandenborstel te moeilijk is ddan kan dit wel de goede oplossing zijn..ik geloof dat het amphenol stekkers zijn...


1) RVS coredeerd niet in zout water
2) Een diode voorkomt dat er stroom van de + naar de - pool loopt via de externe contacten.
3) het inductief laden van een duiklamp is vrijwel onmogelijk gezien de capaciteit van de batterijen. In een duiklamp met een capaciteit om een 12V xenon of halogeen lampje die minimaal een uurtje moet kunnen branden praat je al over 8 Dcellen (samen 9.6v) van 5500 mAH elk. Als je die inductief wilt laden praat je over laadtijden van meerdere dagen. Tenmiste als je geen laadapparaat en lamp ter grootte van een klein lasapparaat wilt hebben

Het concept van laden in een gesloten omgeving zie je bij duiklampen dan ook niet vanwege het plofgas. Je ziet wel duiklampen die kunt laden zonder de accu uit de behuizing te halen zoals bv de scubapro maar dan wordt dit altijd via een waterdicht "luikje" gedaan waarbij dan achter het luikje een laadconnector zit en waarbij het gas dan via het luikje kan ontsnappen.

Verder zijn er de zogenaamde waterdicht verpakte accu's die je bv op je duikfles kunt monteren en die via een connector en een kabel met je lamp verbind. Deze accus mogen ook onder water worden gewisseld. De lamp en de accu zijn speciaal vanwege het plofgas gescheiden en de schakelaar bevint zich in de lamp zodat vonkvorming het gas niet kan ontsteken. in deze accu's zit ook een overdruk ventiel dat het gas laat onsnappen tijdens de lading.

Kijk maar bij je tandenborstel dan zul je zien dat ook die een of meerdere gaatjes heeft waardoor het gas kan ontsnappen.

Als je gaat kijken bij de proffesionele lampen als Hartenberger, die ik zelf ook gebruik voor onderwatervideo, dan moet je de accupacks er altijd uithalen om te laden.

Het laden van accus in een gesloten behuizing is domweg levensgevaarlijk. Een vonkje en je hebt een handgranaat en wat te denken van de overdruk die na een paar ladingen ontstaat.

Wil je een lamp maken waar je de accu niet uit hoeft te halen doe het dan zoals ik dat voorstelde en maak er een ventiel op dat je tijdens de lading openzet of ga naar een duikshop en kijk eens naar de construktie van een scubaprolamp.

Laden in een gesloten behuizing? <img src="/ubbthreads/images/graemlins/angel.gif" alt="" /> [color:"red"] NIET[/color] doen dus!

Henkie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Adri,

 

Die oplossing van die Amphenol-plug is eigenlijk nog het beste.

Je moet er dan wel op letten dat er minimaal 2 o-ringen voor de afsluiting worden gebruikt (schroefdop). Het hoeft geen Amphenol (merk) te zijn, mag ook wat anders. Wat misschien ook wel helpt zijn pluggen volgens de MIL-standaard, dit zal je kans vergroten,echter deze zijn een stuk duurder.

 

Groeten, Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henkie,

 

RVS kan wel degelijk corroderen! Ligt o.a. aan het percentage nikkel wat er in gebruikt wordt. Je hebt wel gelijk met de diode. Maarja, de meesten kennen ook geen elektronica!

 

Greets, Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...