Ga naar inhoud


27mc am kanalen


bartshit

Aanbevolen berichten

Ik heb een 27mc (bakkie of cb station) in mijn bedrijfsbus gezet, ik werk veel met kraanmachinisten en shovelmachinisten.

En die hebben allemaal zo`n ding dus dat is wel makkelijk.

Nu een vraagje vroeger had ik er ook één deze had 22 kanalen en dat was het.

Nu heb ik er één met 80 kanalen fm en 80 kanalen am.

Die fm kanalen kan ik mij voorstellen (vroeger 22 nu 80).

Maar waar worden de am kanalen voor gebruikt ?

 

Uiteraard ben ik aan het googlen geweest maar daar wordt ik ook niks wijzer.

 

gr Bart

Gr Bart.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


FM = Frequentiemodulatie, AM = Amplitudemodulatie. De kanalen blijven echter hetzelfde. AM gebruik je om met andere bakkies te communiceren als deze ook AM gebruiken. Ik dacht overigens dat maar 40 kanalen zijn toegestaan, maar dat even terzijde.

aangepast door Kowalski

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

AM is een andere vorm van moduleren die geschikter is in landen met bergachtige gebieden. De wijze waarop deze geluidsgolven zich gedragen is anders dan bij FM. Laatstgenoemde plant zich in principe maar voort tot aan de horizon en AM gaat veel meer gepaard met weerkaatsing.

 

Groetjes van John uit Den Bosch

Link naar reactie
Delen op andere sites

AM is een andere vorm van moduleren die geschikter is in landen met bergachtige gebieden. De wijze waarop deze geluidsgolven zich gedragen is anders dan bij FM. Laatstgenoemde plant zich in principe maar voort tot aan de horizon en AM gaat veel meer gepaard met weerkaatsing.

Reflectie van golven heeft te maken met de frequentie die gebruikt wordt dan met de modulatie. FM is een betere modulatie soort aangezien fading, wat een verschijnsel is op lange afstanden en/of atmosferische reflecties, geen invloed heeft op de informatie inhoud. (Spraak dus in dit geval)

Op 11m (27MHz) kan je met weinig vermogen lange afstands verbindingen maken, zolang er maar tussen de zender en ontvanger weinig tot geen "storing" is van andere zenders.

 

PS Voor de duidelijkheid; Het zijn geen geluidsgolven, maar elektromagnetische golven...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voor mij ook al een hele tijd geleden dat ik nog een cb had. (pakweg 20 jaar)

Toen had je ook al fm & am.

 

Ik weet niet hoe het nu zit, maar vroeger gebruikte de meeste gebruikers die thuis een cb hadden de fm.

Mobiele cb's, zoals vrachtwagenchauffeurs, gebruikten am (kanaal 15 of 22 als ik mij niet vergis).

 

Gesloten circuits zoals taxi bedrijven en zo gebruikten 2 meter band toestellen.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

27mc schijnt op sterven na dood te zijn, ikzelf had t vroeger ook totdat men packard radio (weet niet precies hoe je schrijft) vrijgaf.

 

met dat gegil op band was voor mij de lol dr af.

 

Kanaal 19 wordt nog steeds gebruikt door truckers

GREETZZ.HOBSAT
--------------------
oost west, mij best.
Xtrend ET8000 3x DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

AM is een andere vorm van moduleren die geschikter is in landen met bergachtige gebieden. De wijze waarop deze geluidsgolven zich gedragen is anders dan bij FM. Laatstgenoemde plant zich in principe maar voort tot aan de horizon en AM gaat veel meer gepaard met weerkaatsing.

 

Groetjes van John uit Den Bosch

En vergeet niet de USB en de LSB kanalen, de upper en lower side band, hoewel die al helemaal illegaal waren natuurlijk, volgens mij was in het begin van de vrijgave van de 27mc alleen de FM band met 22 kanalen vrijgegeven met een half watt vermogen dacht ik. Na de vrijgave was er al gauw niet veel meer aan.

De illegale periode was leuk, 's avonds wachten tot de TV afgelopen was en dan tokkelen en gauw uit de lucht als er werd geroepen dat "het rood" was (de RCD was aan het controleren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb jij dus een illegale bak want AM is hier nooit toegestaan. AM zenders waren de standaard toen alles nog verboten was. In de jaren tachtig is de PTT MARC regeling ingevoerd. Toen kon je een PTT goedgekeurd zendertje kopen met 22 FM kanalen en zendvermogen een half watt.

 

Voor echte afstanden is USB/LSB nog wel leuk. Ik geloof dat ze in het buitenland wel AM gebruiken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...