Ga naar inhoud


[VHS] Tweetalige videobanden


MBa

Aanbevolen berichten

Ik ben in het bezit van een aantal videobanden welke tweetalig zijn opgenomen. Wij zijn nog in het bezit van twee video recorders en op de ene (JVC HR-D750E) zijn beide kanalen door elkaar gemixd en op de andere (philips VR212) hoor ik alleen het Nederlandse deel met heel in de verte (omdat ik het weet) ook het Franse.

 

Aangezien ik deze banden graag om wil zetten naar DVD zou ik ook beide audiosporen op DVD willen hebben.

 

Misschien dat het komt omdat ik verkeerd zoek maar op Google kom ik vooralsnog niet de dingen tegen die mij verder helpen helaas, hopelijk kan iemand hier mij op weg helpen.

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik denk dat je moet beginnen met een video recorder te zoeken die deze 2 audio kanalen separaat kan weergeven.

 

Daarna is de simpelste manier om de film 2 keer op de DVD te plaatsen, een maal in het Nederlands en een maal in het Frans.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een download niet veel makkelijker?

 

Ik had een vroegah een videorecorder waarbij ik kon kiezen tussen linker kanaal, rechter kanaal en stereo. Dat is in dit geval aan de hand. Je hebt natuurlijk geen 2 geluidssporen maar 2 keer mono. Kijk effe of je videorecorder kan schakelen tussen de geluidskanalen. En dan zijn er genoeg hulpmiddelen om een videoband te digitaliseren.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ga er bij een 2-talige VHS band maar van uit dat een spoor het (stereo) lineaire audiospoor is, en het andere kanaal het HiFi stereo spoor is wat door de roterende videokoppen onder het videospoor wordt geschreven.

 

Alleen dan is voldoende kanaalscheiding gegarandeerd bij een tweetalig programma.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een download niet veel makkelijker?

 

Was het maar zo'n feest... Het gaat hier om een 15-tal Belgische videobanden (vandaar ook Frans/Nederlands) welke door een bepaald automerk aan de dealers zijn verstrekt als promotiemateriaal voor in de showroom. Niet echt iets wat al gedigitaliseerd is waarschijnlijk laat staan dat er nog andere duplicaten van in omloop zijn.

 

Ik had een vroegah een videorecorder waarbij ik kon kiezen tussen linker kanaal, rechter kanaal en stereo. Dat is in dit geval aan de hand. Je hebt natuurlijk geen 2 geluidssporen maar 2 keer mono. Kijk effe of je videorecorder kan schakelen tussen de geluidskanalen. En dan zijn er genoeg hulpmiddelen om een videoband te digitaliseren.

 

Met de JVC is dit in principe mogelijk maar wordt geblokkeerd bij deze banden om de een of andere reden... echter... als ik met de uitgang achterop het geluid links en recht apart aansluit dan kom ik tot de conclusie dat zowel links als recht dubbeltalig is.

 

Het verhaal van Ceesv wat betreft lineair en Hi-Fi audio wordt na een zoekopdrocht hierover op internet wel heel plausibel... Dit zou dus betekenen dat ik opzoek moet naar een andere videorecorder... Mocht iemand ervaring hebben met een bepaald merk/type dan hoor ik dat graag...

 

EDIT: wat ik dan nog wel raar vind... de JVC recorder kan (i.t.t. de Philips recorder) wél het geluid afspelen en weet dus kennelijk heel goed wat Hi-Fi geluid is... Bestaat er dan toch geen mogelijkheid dat die JVC recorder het tóch ondersteund?

aangepast door MBa

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Welke recorder heb je?

 

In het begin van het VHS tijdperk had je alleen mono geluid via een vaste kop met een spoorhoogte van 1 mm, welke aan de rand van de tape een lineair geluidsspoor schreef.

Met de vraag naar stereo werd dit spoor in 2 stukken geknipt, en had je 2 sporen met 0,45 mm hoogte en een separatie van 0,1 mm.

De kwaliteit was echter bedroevend, mede door de lage tape transport snelheid.

 

Daarop heeft men een HiFi spoor ontwikkeld met uitstekende specificaties, wat met 2 extra kopjes op de roterende koppentrommel op de band werd geschreven, onder het video signaal.

 

Doordat je aangeeft dat zowel op de linker als op de rechter uitgang het signaal dubbeltalig is, dus je Frans en Nederlands door elkaar hoort is aan te nemen dat je een hifi stereo/lineair audio mono recorder gebruikt en dat je deze band zal moeten afspelen op een lineair audio stereo recorder en niet een HiFi recorder.

En dat wordt zoeken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

 

wat jij nodig hebt is een montage recorder.

 

Hier kan je apart aangeven welk geluid hij moet weergeven.

Of het hifi stero geluid via de video kop, of het mono geluid van de audio kop.

 

De meeste stereo recorders geven het hifi geluid door als dit aanwezig is.

 

Een gewone orecorder geeft enkel het mono signaal weer zoals je philips dit doed.

 

Ik zou bij je JVC eens kijken of je kan switchen tussen mono en stereo via de audiotoets.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een Philips VR703 HIFI Stereo staan:aparte regeling audio L-R output,ook kun je met deze VHS rec ook alleen audio opnemen van externe bron,ook dubbing is mogelijk,was toen destijds de op een na de duurste uit de matchline serie.,en werkt nog 100%.

Als je langs wilt komen met die Tape's kan ik ze evt op DVD Zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke recorder heb je?

 

Zoals in de openingspost al staat: een JVC HR-D750E (montage recorder, door mijn vader speciaal aangeschaft voor het monteren van video's van de videocamera) en een philips VR212 (low-budget apparaat gezien de "hoeveelheid" mogelijkheden).

 

wat jij nodig hebt is een montage recorder.

 

De JVC HR-D750E ís een montage recorder. Er zit een lampje op genaamd "bilingual" maar volgens mijn vader heeft dit te maken met uitzendingen die tweetalig konden zijn en niet met VHS opnames.

 

[..] Philips VR703 [..]

 

Dat ziet er uit al een geavanceerde recorder... Heb er een te koop gevonden dus ik zal eens kijken of ik die kan bemachtigen aangezien Nijmegen voor mij wel erg uit de richting is helaas... Wel bedankt voor het aanbod.

 

EDIT: Ik zit nog eens even op verkoopsites te kijken en dan kom ik de volgende recorders tegen alszijn de montage recorders. Kan iemand mij vertellen of de aanschaf van een van de onderstaande types op zijn minst de moeite waard is?

 

Sony SLV-815

Sony SLV-825

Sony SLV-656VP

aangepast door MBa

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd er wel rekening mee dat de meeste recorders.allemaal vervuild en of half versleten zijn op die verkoop sites,slechts zelden heb je er een die nog in zo'n goede conditie is dat je er niets aan hoeft te doen,als men veel gehuurde tape heeft gedraaid ,dan is de kans dat hij vervuild en half versleten is nog groter,daar niet iedereen zorgvuldig met de banden om gaat,koffie er over stof er in,nicotine aanslag ed, en BASF/AGFA tape met Chroomdioxide,(dat gebruikt de juwelier om te polijsten) ,is net schuurpapier.

 

Gooi je geld niet over de balk en dus Let Goed Op ,alvorens je onvervangbare Tape er in te doen,( ix band salade) en ze zijn onherstelbaar beschadigd,dus als je er zelf niks aan kunt doen afblijven dus,beter een eindje rijden ,zekerheid gaat boven alles.

Overigens heeft mijn philipsVR 703 ongeveer de zelfde mogelijkheden,en is 100% ok.altijdTDK en Maxel tape gebruikt.

 

Als je perse zo een sony van Mp of zo wilt hebben,,dan zul je hem alvorens in gebruik te nemen aan een grondige inwendige inspectie moeten onderwerpen om evt slijtage aan aandrukrol en Capstanas en rest van het loopwerk te herstellen en vervuiling te verhelpen.

Een vriend van mij had er ooit zo een sony,of hij hem nog heeft weet ik niet,kan hem evt vragen.

Laatst nog eenVR702 weggegeven voor de rommel markt.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

let er ook op de je zelf kan kiezen tussen hifi, mono geluid of buiten te gelijk.

Mijn panasonic montage recorder heeft deze mogelijkheid.

 

Mijn andere Panasonic die ook hifi kan weergeven heeft deze mogelijkheid niet en geeft enkel het hifi-stero geluid weer als dit aanwezig is.

Met dit toestel kan ik niet kiezen welk geluid ik wil horen.

 

Als er vermeld staat dat je audio kan dubben, dus achteraf geluid bij een film toevoegen dan heeft deze ook wel de mogelijkheid om bij het afspelen het geluidspoor te kiezen.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...