Spring naar bijdragen

Icon

Leden
  • Aantal bijdragen

    242
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Icon

  • Rang
    Sat4all regular
  • Verjaardag 08/19/1966

Aanvullende info

  • Geslacht
    Mannelijk
  • Locatie:
    Urk / Flevoland
  • Interesses
    Satelliet, Fotografie, Computers

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. Hmmm, Fernando Alonso krijgt 35 plaatsen straf???? Volgens mij heeft die dit jaar nog helemaal geen motorwissels gehad (in de F1) 😁.
  2. Bedankt voor de antwoorden. Ik ga de spullen bestellen. Het gaat trouwens om in totaal 5 kleine fans van 40mm. En die heeft Noctua niet in 24V.
  3. Ik wil mijn 3d-printer graag voorzien van een paar andere (stillere) fan's. Hierbij is mijn aandacht getrokken door de Noctua fan's. Probleem hierbij is echter dat deze 12V zijn, terwijl de te vervangen fans 24V zijn. De oplossing die ik op het W.W.W. gevonden heb is een buckconvertor van 24V naar 12V. Alle fans zijn 2-draads aangesloten, dus op zich een prima oplossing. Echter is er èèn fan, die toeren geregeld is (de print koeler), en daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden. Ik neem aan dat de toerenregeling via PWM gaat, en daardoor zal een buckconvertor niet werken. Als ik nu een weerstand van 240 ohm met de fan (0,6W / 12V) in serie zet, zou dit dan wel gaan werken? Ergens heb ik het idee dat ik hierbij 'iets' over het hoofd zie, want anders zou dat toch wel vaker gebruikt worden. Je zou dit dan dan ook voor de andere fans kunnen toepassen en helemaal buckconvertors nodig hebben. Het rendement van een convertor zal allicht beter zijn dan dat van een weerstand. Maar het gaat hier over 0,6W per fan, wat te verwaarlozen is op het totale vermogen van de hele printer in bedrijf. Voordat ik de spullen ga bestellen is dus de vraag: Gaat dit werken met een weerstand?
  4. Prima. Bedankt voor de update. Dan lees ik het tzt wel.
  5. Ik ga komende week sowieso weer filament bestellen, en dan wil ik daar best wel wat grijs bij doen. Maar de vraag blijft of het alleen om de drukknopjes gaat, of om het hele voorwerp.
  6. Goed dat het toch gelukt is! En mooi dat je de printer van je buurman ook meteen geüpdatet hebt 👍.
  7. De pagina waar je naar verwijst bevat een STL, die het volledige voorbeeld bevat wat je afbeelding laat zien. Dus niet alleen het knopje, maar óók de zwarte schakelaar die eronder zit. En dat dan in èèn stuk, zonder bewegende delen! En als ik je verhaal lees, denk ik dat het alleen om het drukknopje gaat. Nu is dat wel te ontwerpen (en te printen), maar dan moeten de afmetingen wel bekend zijn. Waaronder ook de vorm van de verbinding/koppeling aan de onderkant. Het printen is het probleem niet, en ik zou dat ook wel voor je willen doen. Echter heb ik geen donkergrijs PLA op de plank liggen. Van wat ik wél heb, zou zwart zou dan het meest in de buurt komen.
  8. Icon

    mooi printer project

    Ik ben sinds mijn MTS tijd (en dat is best al wel een tijdje geleden) nooit meer met printplaten in de weer geweest. Persoonlijk loop ik hier dus niet zo warm voor. Maar ik kan me voorstellen dat het voor een bepaalde doelgroep erg interessant idee is.
  9. Icon

    keuze printer?

    Op Thingiverse zijn héél wat ontwerpen zo te downloaden. Maar ik vind het erg leuk om zelf ontwerpen (na?) te maken. Vaak kom je er dan in het gebruik achter dat het anders/beter kan. En dan heb je weer wat te doen . Wat ik inmiddels heb aan 'updates': Omdat ik een kilo filament bovenop de printer best wel topzwaar vond, heb ik een spoelhouder met 4 gelagerde wieltjes gemaakt die naast de printer staat. Dit werkt hardstikke goed, maar er gaat nog wel een geüpdate versie komen. Uiteraard heb ik ook een cable-chain gemaakt. En die heb ik die lekker kleurig in 3 verschillende kleuren geprint. Deze schakels (met clipje) heb ik nagemaakt van een voorbeeld van Thingiverse. De koppeling op/met het heatbed moet ik nog maken. (Ik vind die van jou trouwens erg mooi!) Omdat ik het gevoel had dat de ventilator aan de voorkant (om de heat-break te koelen) behoorlijk wat valse lucht langs de nozzle blies, heb ik dat afgedekt. Het was wel eerst even afwachten hoe dit zich zou houden zo vlak bij de hot-end. Maar de vervorming door de warmte valt heel erg mee. En ik heb zeker het idee dat wat speciale prints met name in de 1e paar layers er nu beter uitzien. Ik heb daarbij ook meteen gebruik gemaakt van de mogelijkheid on er 2 witte leds in te plaatsen die de print verlichten, en dat werkt prima. De voeding van deze leds heb ik van de heat-break ventilator afgetakt. De uitblaastuitjes voor de printcooling komt direct van Thingiverse. Maar ik zit er aan te denken om deze aan te passen (of namaken). En dan met ruimte voor nóg 1 of 2 leds. Op die manier wordt de print dan van beide kante verlicht. Niet apart op de foto gezet, maar het handwieltje bovenop de extruder zit er ook op. Met wisselen van filament is die eigenlijk onmisbaar. Al met al dus best veel updates voor de printer welke ik helemaal niet nodig zou hebben als ik helemaal geen printer gekocht had...... Maar dan had ik er ook niet zoveel plezier van gehad .
  10. Icon

    keuze printer?

    Ik zal wat foto's maken en plaatsen.
  11. Icon

    draden sluiten niet aan

    Voorlopig voldoet de standaard firmware voor mij nog prima. Er was wel een update voor de CR20 (voor het hervatten van het printen na stroomuitval), maar die kon ik in de printer downloaden via Cura. Of dat ook kan met niet officiële firmware weet ik niet. Ik lees wel her en der berichten over de Ender3 (die behoorlijk op de CR20 lijkt). En daar hebben ze het oa. over een bootloader en een Arduino Uno. Maar daar heb ik me verder nog niet in verdiept.
  12. Icon

    keuze printer?

    Dat zijn een aantal mooie updates (de kabelbanen heb ik zelf ook gemaakt). Het ziet er goed uit in het zwart. Een prima idee om de bowden-tube niet mee te laten gaan in de kabelgoot naar de hot-end. Die heb ik ook los gelaten. Met strakke bochten, kan daar toch weerstand in ontstaan wat dan weer kan zorgen voor under-extrusion. Ook heb ik een andere hulpstuk geprint voor de printkoeling, maar bij mij heb ik de ventilator op dezelfde plek laten zitten. Ik zie dat die bij jou op de plek zit waar origineel de ventilator van de filament koeling zit, maar ik kan niet zien hoe je dat nu opgelost hebt?
  13. Icon

    keuze printer?

    Ik heb het bed bij de 1e layer op 65°C en dat mag dan bij de 3e layer naar 55°C (dit is in te stellen in Cura). Ik heb zo geen idee over de oorzaak van de 'puistjes', Maar op je foto zie ik wel wat andere 'aandachtspunten'. Allereerst sluiten de lijnen van je brim (de extra randen om het model op de 1e layer) niet goed aan. Maar ik zie linksboven op je foto ook dat er ruimte is tussen de lijnen van de wand. Volgens mij een teken dat er te weinig filament wordt doorgevoerd. Dat kan zeker ook invloed hebben op de hechting van je model aan de bodem wat het risico op loslaten verhoogd. Zelf had ik het geluk dat de calibratie bij mijn CR20 out of de box redelijk goed was. Maar naderhand heb ik toch maar eens wat testjes gedaan, waaruit bleek dat verschillende afstellingen toch niet optimaal stonden. Mijn X, Y en Z sturing ging wel goed, maar bij de extruder was toch wel wat fine-tuning nodig. En eenmaal goed afgeregeld, zijn de resultaten daarna zichtbaar beter geworden. Als je gaat zoeken op het www zijn er méér dan genoeg sites te vinden waarop eea beschreven staat. Laat je niet gek maken doordat het op deze sites in 1e instantie best wel ingewikkeld lijkt. Eenmaal ermee aan de gang is het best logisch en begrijpelijk.
  14. Icon

    Fotobelichtingsprobleem

    Het blijft altijd behelpen om zoiets naderhand proberen recht te trekken. De sensor van een camera heeft veel minder bereik dan het menselijk oog. Wil je deze grote contrastverschillen toch fotograferen, moet je je toevlucht zoeken tot hulpmiddelen. Flitsen zou kunnen helpen, maar om daarmee dezelfde sfeer te houden als je beleving op dat moment is een grote opgave. Een andere optie is om een HDR-foto te maken. Hierbij worden er 3 foto's gemaakt, waarbij er èèn overbelicht wordt waardoor de donkere delen beter belicht zijn, èèn foto wordt onderbelicht waardoor de lichte delen beter uitkomen, en èèn foto wordt normaal belicht. Naderhand worden deze foto's dan samengevoegd tot èèn foto. Dat kan op een PC gebeuren, maar in een aantal camera's (ook van Canon!) kan dit direct in de camera gebeuren. Je kan kijken of dit ook in jou camera kan? Maar daar heb voor deze foto's niets meer aan.
  15. Icon

    Fotobelichtingsprobleem

    Het makkelijkste is ook om het hele beeld te bewerken. En dan moet je de high-lights wat temperen, en de low-lights wat ophalen. Heb je de foto's alleen in .jpg gemaakt? Als je ook de .CR2 (raw) bestanden hebt, is er méér mogelijk om de foto beter te krijgen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid