Ga naar inhoud


Paal en schotel onder (lek-) spanning?


Gast Auggie

Aanbevolen berichten

Ik heb nog eens gemultimeterd aan de ontvanger (Strong 4125evo), met de coax los, direct aan het F-chassisdeel. Ook de TV aangesloten - eerst via de video-aansluitingen aan de voorzijde van de TV, en later via de SCART.

 

Resultaat: 13 of 18 Volt DC, en 0 Volt AC. Dus staat er (nu) geen hoogspanning op de coax meer.

 

***

Ik voelde de schokken trouwens toen ik de paal los op het balkon had liggen, met de rotor en LNB aangesloten, om te testen of ie draaide. Ik neem aan dat ik niet de 18 Volt voelde????

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Citaat:
Ik heb nog eens gemultimeterd aan de ontvanger (Strong 4125evo), met de coax los, direct aan het F-chassisdeel. Ook de TV aangesloten - eerst via de video-aansluitingen aan de voorzijde van de TV, en later via de SCART.

Resultaat: 13 of 18 Volt DC, en 0 Volt AC. Dus staat er (nu) geen hoogspanning op de coax meer.

***
Ik voelde de schokken trouwens toen ik de paal los op het balkon had liggen, met de rotor en LNB aangesloten, om te testen of ie draaide. Ik neem aan dat ik niet de 18 Volt voelde????


Nee, je hebt geen 18 V gevoeld.. Als het tintelt is het meestal wisselspanning... Maar "hoe" meet jij? Vanaf het chassisdeel naar waar? Want op de F-connector heeft nooit die spanning gestaan. Daar staat inderdaad alleen 0/13/18 V DC. De spanning die jij voelde staat tussen de behuizing ( afscherming coax kabel ) en aarde.. Meet maar eens vanaf de behuizing naar de verwarming <img src="/ubbthreads/images/graemlins/wink.gif" alt="" />

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

 

 

 

 

"Met hogere spanning heb je minder verlies in de kabels. En inderdaad, wat je schrijft is helemaal juist, het nut is niet om energie te sparen, maar om meer energie door dezelfde kabels te persen."

 

 

De weerstand van de bekabeling blijft hetzelfde.

Dus de verliezen blijven lineair.

Het verhogen v/d spanning heeft alleen als doel,om de spanningsval van het net niet onder de ondergrens te laten komen.

Hoe groter de belasting,des te groter de spanningsval in de bekabeling is.

Dus een hogere spanning levert geen lagere verliezen,onzin....!

 

R*A=(ro)*L

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Als je het chassis van de ontvanger zou aarden ben je van het probleem af.
Behalve als er echt iets fout is, maar dan gaat de aardlekschakelaar er wel uit.
Albert_H.


hmmm....bij mij vliegt de aardlekschakelaar er met grote regelmaat uit als ik de antennekabel in de tv of decoder stop...... <img src="/ubbthreads/images/graemlins/kweetniet.gif" alt="" />

Nokia Dboxen Sportster Neutrino,

DM800 Oozoon in flash, Verschillende Gemini's en Newnigma op USB, DM800SE met Pli

88cm Triax, vaste twin opstelling, A1 A2 A3 HB

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermogen (P) = stroom (I) * spanning (V)

 

Voor gelijk vermogen bij hogere spanning is de stroom dus evenredig minder.

 

Bij hogere spanning is het verlies in de kabel minder omdat je minder stroom door de kabel hoeft te laten lopen. Verlies in de kabel is alleen en uitsluitend afhankelijk van de stroom die erdoor loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Vermogen (P) = stroom (I) * spanning (V)

Voor gelijk vermogen bij hogere spanning is de stroom dus evenredig minder.

Bij hogere spanning is het verlies in de kabel minder omdat je minder stroom door de kabel hoeft te laten lopen. Verlies in de kabel is alleen en uitsluitend afhankelijk van de stroom die erdoor loopt.

Juist ja,dat is dan ook de reden van een e.v.t spannings verhoging.
Je zegt het zelf al; hangt v/d stroom af idd.
Het elektriciteitsnet wordt steeds zwaarder belast,er lopen steeds grotere stromen.

De formules weet je wel,nu moet je ze nog gaan toepassen.

R*A=(ro)*L vervolgens U=I*R dus; verhoog de stroom bij dezelfde weerstand en er ontstaat een grotere spanning.
De (verlies) spanning waar ik het over heb,gaat over de bedrading staan.
B.v 10V over de bekabeling= 230-10 =220
Energie bedrijven willen niet dat de spanning te ver in elkaar zakt,wat door de grotere stroom vraag wel steeds meer gebeurt.
Daarom verhogen ze de spanning!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je de aardlek wel weer goed inschakelen als je de aansluiting gemaakt hebt en je zet dan de aardlek weer bij ?

Als dit het geval is, dan is de tijdelijke onbalans die ontstaat als je het systeem van TV, ontvanger en/of decoder, aard via je antenne aansluiting net even te groot voor de aardlekschakelaar en gaat die eruit. De stroom die daarna constant gaat lopen valt dan onder de grens van de aardlekschakelaar.

Kun je de aardlekschakelaar niet meer bij schakelen met de antenne aansluiting aangesloten dan heb je echt een aardlek in je systeem.

 

Er zijn mantelstroomfilter te koop waarmee je de antenne aansluiting van de kabel TV vrij van aarde kunt maken. Er is al eens een draadje over geweest.

Zoek maar eens op mantelstroom.

 

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Meet maar eens vanaf de behuizing naar de verwarming <img src="/ubbthreads/images/graemlins/wink.gif" alt="" />

Kast - verwarming: 0 Volt
Chassis - verwarming: 0 Volt
Signaal (kern) - verwarming: c. 14 Volt DC, 0 Volt AC.
TV uit of aan, aangesloten via cinchsnoer aan de voorzijde of via scart of beiden, maakt geen verschil.

...maar alles werkt naar behoren, dus...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks man! Je stelt me echt een beetje gerust. Ik zorg er tegenwoordig ook voor dat ikzelf zo min mogelijk die opdonder krijg...... De aardlek schakel ik gewoon weer in, no problem, vervolgens het koffiezetapparaat, de magnetron, de wekkerradio's etc.... <img src="/ubbthreads/images/graemlins/frown.gif" alt="" /> Ik ben wel bang dat mijn apparatuur er onder te lijden heeft/kan hebben. Kan ik op 1 of andere manier die aarding zelf makne door een kabels van 1 of ander chassis te leggen aan die aarding die bijvoorbeeld aan de waterleiding zit. Ik heb hier namelijk geen stopcontacten met randaard (behalve in de keuken en bij de wasmachine). Vooral s'avonds is het lastig als de aardlek z'n werk doet.... je ziet er niks van <img src="/ubbthreads/images/graemlins/smile.gif" alt="" />

 

Thanks voor je geruststelling! <img src="/ubbthreads/images/graemlins/biggthumpup.gif" alt="" />

Nokia Dboxen Sportster Neutrino,

DM800 Oozoon in flash, Verschillende Gemini's en Newnigma op USB, DM800SE met Pli

88cm Triax, vaste twin opstelling, A1 A2 A3 HB

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Soulman, ik zou inderdaad het systeem aarden. Het feit dat het probleem optreed als je de verbinding met de antenne aansluiting maakt, bewijst dat dat het enige aardpunt is.

Als je geen randaarde wandcontactdozen hebt, heb je waarschijnlijk voor de waterleiding in je huis overal koper liggen en kun je die wel als aarde gebruiken. Ook de verwarming, als die niet met kunstof buizen aangelegd is, kun je daarvoor gebruiken. Leg een draad van een van deze aardpunten naar het chassis van je apparaten of zoek uit welk apparaat het probleem veroorzaakt en aard die alleen.

Probeer wel dat apparaat te aarden, anders verleg je het probleem naar een andere connector. Als b.v. de satontvanger de boosdoener is, en je aard de TV dan kan het probleem zich weer voor gaan doen als je de scart of cinch verbinding van de TV naar de tuner steekt.

 

Succes Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Hmm, dat weet ik jah... Nog sterker, ik werk dagelijks met power distributie systemen, generatoren, schakelborden etc... ( Alles tussen de 115V en 11000V .. ) Maar er staat tegenwoordig op het net in Nederland ongeveer 230V tussen een fase en nul, wat resulteerd in ongeveer 400V tussen de fases onderling. [color:"orange"] Dus het hele 380V verhaal is "oud" dat is dus ondertussen het 400V verhaal [/color] <img src="/ubbthreads/images/graemlins/wink.gif" alt="" /> . Trouwens er bestaan ook installaties waarbij er tussen de fases 220/230V staat en dat er geen nul aanwezig is..


[color:"green"] 230 * 1.73 (wortel3) = 398.37 [/color] <img src="/ubbthreads/images/graemlins/loep.gif" alt="" />
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Vermogen (P) = stroom (I) * spanning (V)


Vermogen (P) = stroom (I) * spanning [color:"red"] (U) [/color] (niet "V")of
Vermogen (W) - stroom (A) * spanning (V) <img src="/ubbthreads/images/graemlins/xyxthumbs.gif" alt="" />
Link naar reactie
Delen op andere sites

@De_Belg;

Citaat:
Citaat:

[color:"orange"] Dus het hele 380V verhaal is "oud" dat is dus ondertussen het 400V verhaal [/color]

 

[color:"green"] 230 * 1.73 (wortel3) = 398.37 [/color] <img src="/ubbthreads/images/graemlins/loep.gif" alt="" />

 

Dus? Wil je hier mee zeggen dat ik "fout" zit? Want dan klopt het "380V" verhaal ook niet, immers 220 x 1.73 = 381.05V ..

Of wil je wat anders zeggen??

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je uitgebreide antwoord. Maar is het ook een optie om de stopcontacten om te laten bouwen naar contacten met randaarde? dat is toch een kwestie (wel veel werk hoor) van de groen gele draad doortrekken en de stopcontacten te vervangen?

 

Hoewel..... de pc's hebben geaarde stekkers maar alle audio en video apparatuur niet <img src="/ubbthreads/images/graemlins/frown.gif" alt="" />

Nokia Dboxen Sportster Neutrino,

DM800 Oozoon in flash, Verschillende Gemini's en Newnigma op USB, DM800SE met Pli

88cm Triax, vaste twin opstelling, A1 A2 A3 HB

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...