Ga naar inhoud


dhcp & dns (SuSE 9.3)


mati

Aanbevolen berichten

Ik heb nu een intern netwerk met enkele Linux en XP computers voorzien van een statische IP adress.

Ik wil mijn SMC modem/router als DHCP server inzetten, zodat de IP adressen dynamisch worden uitgegeven.

Ik heb de configuratie via YaST aangepast zodat de netwerkkaart via DHCP werkt en de DNS servers via DHCP worden verkregen.

 

Deze DNS gegevens werken voor de buitenwereld goed.

Met ping "www.google.nl" krijg ik een keurig antwoord.

Bij ping "linux1" vanaf computer linux2 krijg ik "unknown host linux1"

Hoe moet ik het regelen dat de door de router uitgegeven dynamische IP adressen binnen mijn interne netwerk bekend zijn ?

Is dit mogelijk een beperking van de SMC router 7404WBRB

 

Wie het weet mag het zeggen.

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet niet of jou router dit wel ondersteund. Hiervoor moet je namelijk een DNS draaien op je router. Nu staat je router alles te vragen aan de DNS van je provider, maar die weet natuurlijk niet hoe jouw interne computertjes allemaal heten en welk netwerk adres ze hebben...

Dus kijk eens of je router dit wel ondersteund....

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Big fellow

 

Ik kan op mijn router alleen de range instellen waaruit de IP adressen mogen worden uitgegeven. ( 192.168.2.100 t/m 199 )

Ik zie wel op de router in de log de volgende regel staan:

ip=192.168.2.103 mac=00-0A-E6-DB-37-DD name=linux1

 

Omdat de router de hostname van de computer weet, had ik gehoopt dat hij de DNS request intern had afgehandeld voordat hij deze bij mijn provider ging bevragen.

 

Op deze manier heeft DHCP weinig zin.

Hoe kan ik nu mijn dreambox vertellen naar welke linux machine hij moet mounten.

 

Zijn er ADSL modem/router's voor thuisgebruik die DHCP met een eigen DNS ondersteunen ?

 

Gr

Marcel

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik heb nu een intern netwerk met enkele Linux en XP computers voorzien van een statische IP adress.
Ik wil mijn SMC modem/router als DHCP server inzetten, zodat de IP adressen dynamisch worden uitgegeven.
Ik heb de configuratie via YaST aangepast zodat de netwerkkaart via DHCP werkt en de DNS servers via DHCP worden verkregen.

Deze DNS gegevens werken voor de buitenwereld goed.
Met ping "www.google.nl" krijg ik een keurig antwoord.
Bij ping "linux1" vanaf computer linux2 krijg ik "unknown host linux1"
Hoe moet ik het regelen dat de door de router uitgegeven dynamische IP adressen binnen mijn interne netwerk bekend zijn ?
Is dit mogelijk een beperking van de SMC router 7404WBRB

Wie het weet mag het zeggen.


hmmm dit klinkt alsof je nat routing wilt, static naar random dynamic en zo routen, dat heet nat routing je zult dus nat routing moeten aanzetten doormiddel van gateway op je lokale netwerk want weer direkt naar je router verstuurd wordt, je zult voor dit dus een extra pc moeten zetten als gateway tussen het netwerk en je router zodat alle ips keurig dynamic door nat worden aangepast en zo met alle static ips overweg kan, handig met nat je hoeft bij geen enkel programma nog een ip in te vullen nat zoekt dat wel uit, dat geldt voor je hele interne netwerk.

kan het je zo kort uitleggen, alle pc's static ip, dns en gateway settings naar die ene extra pc die ik bedoel, daar install je firestarter op http://www.fs-security.com/ en die knalt alles van je lokale netwerk recht naar de router die zijn firewall UIT heeft. Heb je nog alle mogelijkheden voor email virus netscanners ook voor domme XP dozen.

eerder gooi ik zoals hier router eruit, of het moet ook gelijk je modem zijn? dan zet je route gedeelte op dhcp en laat nat de rest doen via de firewall gateway die erachter staat. Niks is veiliger dan achter nat en goede firewall en routing gaat vanaf lokale net dan ook altijd 100% goed.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...