Ga naar inhoud


Audio kraakt bij nieuwe installatie XP.


Con

Aanbevolen berichten

Het maakt niet uit waar je de schijf op de kabel zet voor master of slave.

Master en slave wordt bepaald door de jumpers op de schijven.

Meestal plaatst men echter de master zo dicht mogelijk bij het moederbord omdat daar het signaal het minst verminkt wordt.

Ik zou dus aanraden om de harde schijf dus als master op de stekker halverwege de kabel te plaatsen.

Als dat niet helpt eens proberen de IDE kabels om te wisselen.

 

Crc is een controle bitje dit wordt meegestuurd door de harde schijf waarmee de computer globaal kan bepalen of de gegevens die zijn ontvangen kloppen. ( of ze dus goed over de kabel zijn gegaan)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Inmiddels overgeschakeld naar een korte lintkabel waarbij een systeembeheerd

had gezegd dat dit absoluut een goede kabel zu zijn. Hetzelfde resultaat.

 

Van de week nieuwe "ronde" kabels gekocht met als vermelding ATA 100/133.

Dat moet toch goed zijn lijkt mij zo. Hetzelfde resultaat.

 

Ik denk dat ik nu zo'n beetje alles heb gehad.

Overigens zegt xp op mijn oude hd hetzelfde. Alleen heb ik daar geen

probleem omdat alles gebeurd van mijn oude schijf en die draait wel

onder DMA 5.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij je moederbord is toch een cdrom geleverd met alle drivers er op? Die moet je gebruiken. Dan gaat het goed.

Je bios moet je op setup defaults zetten met de hdd's op auto. Zet de bootvolgorde op cdrom, diskette en hdd.

Windows installeren. Drivers vanag de moederbord cdrom installeren en dan moet het goed zijn.

Geen hdd en cdrom op 1 ide kabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

crc is een verificatie van de data

 

(bijvoorbeeld in winrar en winzip wordt die ook gebruikt of het uitgepakte bestandje de juiste aantal bytes+bits heeft tov de inpakaktie)

 

als die fouten meld is data niet juist verstuurd in die ultradma modus en is de data niet betrouwbaar

dus kan niet gebruikt worden - het OS merkt dit en gaat langzamer data over en weer sturen.

(dus uiteindelijk jouw PIO modus)

 

ik heb het echter nog nooit op een der vele PC's gehad..!

 

verder als twee kabels dat tonen is het geen kabelkwestie.Punt

 

De drivers die bij het moederbord cdeetje zitten zullen zeer zeker al geladen zijn of (zoals bovenstaande thread aangeeft) door download drivers van nieuwere datum vervangen zijn. (dat is dus niet het probleem crest.)

 

je buigt ons, over veel deelproblemen CON,

kun je eens aangeven welke overige hardware in je PC steekt - want ook pci- en agp- kaarten willen nog wel eens meedoen aan de mengelmoes van adressen en interrupts

 

[color:"purple"]toegevoegd, bijvoorbeeld de agp kaart met onboard geheugen.. agp aparture size in het BIOS wel op de mb's zetten die de kaart heeft etc. [/color]

 

cheers

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan bestaat de kans dus dat xp mank is geinstalleerd?

Kijkt xp alleen naar de xp-partitie voor die crc?

Als voorgaande waar is lijkt het mij slim om xp

van een andere cd-player te installeren en/of de

xp cdrom eens schoon te maken.

 

Toch is de situatie 1 keer stabiel en snel geweest,

misschien weet je het nog. Dat was toen ik per

ongeluk een scsi/raid driver had geinstalleerd

weliswaas met een bronconflict. Toen ik die drivers

de-installeerde keerde de oude situatie weer terug.

 

Kan het wellicht ook hebben te maken dat mijn partitie

indeling (alles ntfs geformateerd) niet juist is?

 

HG CC

 

Ik hoop dat het vandaag slecht weer is dan is het niet

al te zonde om de draad weer op te pakken en is dat ook

goed voor de hoeveelheid respons . . . .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen XP kijkt niet naar een bepaalde partitie maar naar alle partities en puur het data transport van medium naar lokatie verwerkingseenheid

analyseert dat en neemt een actie indien niet correct.

 

ntfs heeft er niets mee te maken (is alleen maar beter wegens veiligheid)

 

de scsi drivers is een speciaal thema..

scsi is een veelomvattend formaat waaronder andere je usb-hub reeds wordt besloten.

laat dat liever zo als het OS ze zelf installeert.

 

als je nog eens terugleest wat mijn aanbeveling was voor het installeren van XP zul je een algemene omschrijving zien...

 

Z) die van geval tot geval uitgebreid moet worden met motherboard drivers en pci drivers... dat zie je aan het apparaatbeheer (indien gele ? en of new found hardware)

 

als je z) bekijkt en eerst motherboard drivers erop zet komen de gedeelde bronnen / bronconflicten voor de pci kaarten later en deze zijn ook meestal makkelijker oplosbaar

een pci kaart een pci-slotje opschuiven wil al heel vaak helpen bronconflicten op te lossen.

 

echter ook weten welke pci kaarten ingesteld willen worden op een vaste adreswaarde en interrupt kan dan door BIOS instelling worden geforceerd

 

vandaar dat ik vroeg naar wat er in hangt.

 

cheers

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

asus plankjes zijn normaal gesproken perfekt maar soms laten ze een steekje vallen en dit plankje is er daar 1 van.

 

ali chipsets staan garant voor problemen dat is algemeen bekent,ook zijn ze meestal erg traag wat betreft hd performance.

 

ik heb dit wel eens gehad de oorzaak was een onafgeschermd audio kabeltje die van de cd naar de geluids ingang loopt,of dit ook je probleem zou kunnen zijn weet ik niet maar dat is wat ik wel eens ben tegen gekomen.

 

 

wat je ide kabels betreft neem een 80 adrige kabel blauwe stekker in het mainboard laatste zwarte stekker is de master drive,de middelste grijze de slave drive,dit is de enige juiste manier,ook mag de kabel niet langer zijn als 50 cm.

 

langere kabels en de zgn rounded kabels zorgen voor problemen deze vallen buiten de ide specs.

 

of een geluids kaart onboard zit of niet hij zit ten alle tijden op de pci bus,wel is het zo dat bv een soundblaster kaart je cpu minder belast als een onboard oplossing.

 

hang je nieuwe hd als master op ide poort 1 je oude hd als slave,je evt dvd speler als master op ide 2 en brander als slave.

 

ook zou ik de laatste bios in je mainboard zetten omdat daar ook nog wel eens problemen mee opgelost kunnen worden.

 

wil je echt een goed plankje hebben neem er eeen met een nforce chipset dan zal je zeker deze problemen niet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tonskidutch

Hoe kan ik drivers van mijn mobo selecteren tijdens de xp installatie,

dit is toch een volautomatisch proces?

AGP grafische kaart

PCI 1 netwerkkaart

PCI 5 usb (2-poorten)

Verder niets.

Misschien moet ik de de hd formateren (geheel of gedeeltelijk) en zien

wat de schijf doet onder mijn oude xp?

 

@raptor

Audio-kabeltje losgemaakt, helaas geen resultaat.

De configuratie die jij voorstelt heb ik inmiddels ook al gehad.

Mijn bios ziet de nieuwe hd wél goed.

 

@beide

Kan ik iets met partition magic of maxblast om het probleem te analyseren?

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat niet of ie je hd wel of niet goed ziet er is nl maar 1 goede manier om je hd aan te sluiten.

 

zet liever geen kaart in je eerste pci slot die deelt nl zn irq met je videokaart meestal is dat geen goede keuze.

 

zet ook in je bios pnp op yes en ga geen handmatige irq toewijzingen doen die methode is uit het niet pnp tijdperk maar bij xp is dat overbodig.

 

sommige dingen zijn niet of heel moeilijk verklaarbaar heb je geen losse geluidskaart zodat je die onboard uit kan zetten om te proberen ???

 

met partition magic of maxblast kun je niets doen wel kan je bv proberen met sisoft sandra 2005 je systeem eens te checken,ook zou ik het geheugen eens goed laten testen met de div mem test prg,ook je bijde harddisken ondanks dat er 1 nieuw is met een disk van de fabrikant van deze schijven.

 

en hoe groot is je nieuwe schijf ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

@beide.. neen

@to.. de mobo drivers worden nadat XP erop gezet wordt als eerste externe drivers geinstalleerd (meestal middels een cd setup.exe) / netwerkkaart een pci slotje schuiven naar slot2

kan bronproblemen al een beetje opvangen.

 

gebruik je de usb poorten op die slot 5 ook? (zo niet eruit halen)

 

cheers

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@raptor

Ik heb zelfs 1 keer de nieuwe hd op ide 1 als master gezet

zonder een tweede hd en zonder mijn cd en dvd spelers dus helemaal kaal.

Geen resultaat.

Audio is onboard.

pnp staat op yes en heb geen handmatige irq wijzigingen gedaan.

Ik heb geen losse geluidskaart.

200 GB is mijn nieuwe hd.

 

@tonskidutch

Als xp is geinstalleerd is dan zijn alle drivers toch door xp aangebracht?

En dan zegt volgens mij xp dat de drivers van mijn mobo te oud zijn?

Of kun je tijdens de installatie keizen voor andere drivers?

Ik zal de netwerkkaart op pci 2 steken en de usb ontkoppelen.

 

@beide

Mijn oude hd (40GB) draait wel onder dma 5 en wordt dus ook als zodanig

door zowel mijn oude xp als mijn nieuwe xp goed herkend.

Misschien een jumperinstelling op mijn nieuwe hd?

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je dit plankje intikt in google kom je al heel snel mensen tegen die dezelfde problemen hebben als jij,op het moment dat er veel data over de pci bus gaat laat de geluids chip het eigenlijk afweten en gaat slecht geluid leveren.

 

ik zou toch proberen bij iemand in je kennissen kring te kijken of er niet iemand een kaartje heeft om te proberen,dat is denk ik de enige manier om er achter te komen,zoals het nu is krijg je er slapeloze nachten van en schiet het niet echt op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mij bekend, het is bekend bij Maxtor (mijn HD) en Asus.

De discussies eindigen allemaal met een open eind . . . . . .

 

Is het normaal dat bij IDE 1 atapi.sys als stuurprogramma

is geinstalleerd?

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer.

Ga maar een dikke backup maken, de nieuwe hd formateren en

dan eens kijken wat er gezegd wordt onder mijn oude xp.

Dus zonder xp te installeren, dan wordt het probleem beter

geisoleerd.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...