Ga naar inhoud


Verwarmingsvraagje over convectors


pa3fat

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Zag dat er een andere thread liep over verwarmingen.

 

Heb ook een vraag.

 

In mijn woonkamer zitten twee convector putten.

Zonder direct in detail te gaan: 2x3 meter met een convector van 10x10.

Mijn kamer is zo'n 55m2 inclusief open keuken.

Complicerende factor: een vide in de kamer aan de voorkant van het huis.

 

Wat is het probleem:

Het huis warmt m.i. erg langzaam op. Zeker nu heb ik het idee dat mijn Nefit (modulerend) de hele dag staat te stampen.

Uiteindlijk haal ik bij de huidige temperaturen buiten een binnentemperatuur van 21 graden.

 

Wat heb ik ondertussen al geprobeerd. De 50% retourvoeten op de bovenverdieping vervangen door voeten die retour water leveren als de radiator ook echt openstaat.

Doel: de retourtemperatuur van het water naar de ketel laten afhangen van de verwarming beneden.

Effect: keteltemperatuur is tijdens bedrijf hoger zonder terug te regelen naar zo'n 40-50 graden.

 

Wat wil ik nog doen:

Veel grotere convector in de put. Helaas is de put qua breedte iets breder als de 10x10 die erin ligt.

De optie is dan 20x20, maar dan heb ik geen echt luchtkanaal meer.

Kan ook boven de huidige 10x10 er nog eentje boven plaatsen (mogelijk dus geheel nieuwe convector nodig)

 

Wat me ook is opgevallen dat het metalen tussenschot in de convectorput niet boven de convector zit, maar aan de luchttoevoerkant de luchtstroom regelt. Ik had verwacht dat door het om te keren in ieder geval valse luchtstromen te vermijden zijn. Laat maar weten of dit ook kan helpen.

Ik heb dit nu verholpen door wat karton aan de uiteinden te plaatsen. Met een temperatuurmeter zie ik dat de temperatuur van de luchtuitstroom is gestegen !

 

Heel verhaal en jullie hulp wordt gewaardeerd.

 

PS: Is nieuwbouw huis (bijna 4 jaar oud nu) en ondanks reclamaties bij installateur/aannemer in het eerste jaar zoals te verwachten geen enkele reactie. Ik vermoed dat ze weten dat alles te klein bemeten is. (Ze hebben nefit ingeschakeld voor een rapport - vraag: modulatie vs convectors - alleen dat mogen de eigenaren niet inzien !).

-----------------------------------------------

Nextwave-2500, Diseq Motor, MR1.080 (10/4)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 160
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Een drama geval, zulke installatie mogen in mijn ogen niet worden afgeleverd.

 

Een convectorput geeft alleen warmte af middels luchtstroming (convectie dus).

 

Bij een vide vliegt die luchtstroom naar boven en is desastreus voor de

warmteafgifte voor het betreffende vertrek en dan heb ik het nog niet

over de zinloze energiekosten. In de vide wordt het relatief bloedheet

en beneden, waar de warmte nodig is, komt nauwelijks op temperatuur.

 

Een woonkamer met vide mag in mijn beleving alleen maar voorzien zijn van

vloerverwarming (afgifte hoofdzakelijk door straling) waarbij de vide

nauwelijks "aangeroerd" wordt.

 

Een convector(put) werkt nauwelijks met temperaturen onder de 45 a 50 graden,

weer een probleem. Je moet dus voor de putten eigenlijk hoog stoken terwijl

de radiatoren in de rest van het huis dan in de basis te hoog gestookt worden.

 

Het schot in de put moet tegen de convector (over de lengte) zelf zitten.

Dit schot heeft geen regelend karakter. Er zijn 3 mogelijkheden met

betrekking tot de plaats van het schot (eigenlijk de plaats van de convector).

(er moeten ook nog dwarsschotten inzitten om schoorsteeneffect tegen te gaan)

 

Of 1 de convector zit aan de gevelzijde, 2 de convector zit aan de kamerzijde

of 3 de convektor zit in het midden van de put. In geval 1 moert het schot

tegen de convector zitten aan de kamerzijde, in geval 2, je snapt het al en

in geval 3 moeten er 2 schotten zijn aangebracht.

 

Aan de kant waar de convector NIET zit moet de ruimtelucht zakken, de convector

"zuigt" de lucht aan, verwarmt deze en de lucht stijgt boven de convector.

 

In geval 3 wordt de lucht dus aan beide zijden "aangezogen".

 

Er zijn veel studies gedaan naar de ideale situaties waar die convector nu

in die put moet staan maar echt veel is hier nooit uitgekomen. Het voordeel

wanneer de convector aan de kamerzijde zit is dat er nauwelijks een koudeval

van het raam mag worden verwacht. Maar dit gold voornamelijk vroeger.

Nu met HR++ glas is wordt de koudeval veelal niet meer als hinderlijk ervaren.

 

Ik ben van mening dat alles best wel van voldoende capaciteit zal zijn maar

convectorputten met een vide is vragen om problemen. En dat de installateur

wijst naar Nefit is volgens mij een diploma van onkunde.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con,

 

Dank voor je adviezen.

Nog een vraagje het metalen schot heeft flapjes op het einde. Die zitten bij mij aan de kant waar de luchtinstroom zit. Aan de kant van de convector zit geen flapje op de flanken en daar heb ik nu dus de karton plaatjes geplaatst. Het lijkt mij dat als ik het metalen tussenschot omdraai de flapjes aan de kant van de convector komen en ik dus geen verstoring van de luchtstroom zijdelings meer krijg en de voordelen die het plaatsen van de karton plaatjes heeft opgeleverd ook krijg.

 

Of e.e.a. voldoende capaciteit heeft is maar de vraag.

 

Mijn overbuurman heeft hetzelfde huis alleen convectoren boven de grond. Heeft ook het probleem dat het niet warm wordt (de ketel regelt terug). Hij heeft na een 10-tal bezoekjes een brief gehad dat er verder niets aan te doen is (hebben niets gedaan alleen gemeten en koffiegedronken en gedacht wat ze konden doen).

 

Vloerverwarming is m.i. nu geen optie meer er ligt een parketvloer overheen en die eruithalen.....(=weg 10KFl)

 

Wat denk je grotere 10x20 convector erin? of de verhouding lucht/convector opening niet 50-50% en dus nog grotere platen erin.

De stookkosten lopen m.i. uit de hand. Stook eigenlijk alleen in de woonkamer en de badkamer net open zodat de kou eruit is (bovenkant heet, onderkant redelijk warm)

Al met al 2400m3/jaar. Volgens mij veel en veel te veel.

-----------------------------------------------

Nextwave-2500, Diseq Motor, MR1.080 (10/4)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar je even naar moet kijken of de convector is aangesloten met een radiatorkraan en voetventiel als dat het geval is dan moet je die kranen er tussenuit halen en er rechtstreeks een puntstuk in draaien. Kranen hebben teveel weerstand. Geef eens de inhoud van de ruimte waar de convectoren zitten op en de exacte maat van de convectoren L*B*H . Ik wil wel eens een berekening voor je maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werner,

 

Bij voorbaat al dank je wel voor je aanbod!

 

Afmetingen van de kamer:

47,4m2 en open keuken 6,9m2.

In de woonkamer aan de voorzijde van het huis zit een vide van 2,3x3,8m (oppervlakte van het gat dus). De vide komt uit in een ruimte van 10,6m2 waarin een dubbele plaatradiator zit van 70x60cm. De vide heeft een meer dan aangename temperatuur !

 

De maten van de convetors:

- voor in de woonkamer: 3,10m en 10x10cm

- achter inde woonkamer: 2,80m en 10x10cm

 

put is +/-23cm breed en 50cm diep. Verhouding convector/luchttoevoer gelijk verdeeld.

 

Gemeten luchttemperatuur in het midden van de convector (op het houtenrooster) max 50graden.

 

verbruik 2004: 2400 m3

 

Ik hoop dat ik hiermee voldoende informatie heb gegeven.

 

Dank je wel !

-----------------------------------------------

Nextwave-2500, Diseq Motor, MR1.080 (10/4)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga er even van uit dat je plafondhoogte 2.5 mtr is , als ik dan reken dan kom je op ongeveer 8400 watt uit wat je nodig hebt. een convector moet je ongeveer anderhalf keer groter selecteren dus je zou ongeveer 12000 watt aan verwarmings vermogen nodig hebben. je moet er andere convectoren in leggen van ongeveer 6000 watt per stuk die zijn wel verkrijgbaar maar zijn relatief duur. Maar wat je nu hebt werkt ook niet dus ik zou er zeker iets aan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werner,

 

dat is snel gedaan !

 

Dan is mijn vermoeden altijd juist geweest. Als leek wel eens wat data gevonden van de convectors en ik kwam toen ergens tussen de 4800-5000 (voor de 2 convectors samen) uit.

 

Heb je iets meer info hoe die rakkers van 12000Watt eruitzien qua afmetingen/leverancier en iets indicatiefs over prijs.

 

Dan kan ik eens gericht gaan shoppen.

 

Enig idee of mijn energieverbruik mogelijk ook een dalende tendens gaat geven of gaat dat uiteindelijk niets opleveren?

 

mvg

-----------------------------------------------

Nextwave-2500, Diseq Motor, MR1.080 (10/4)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werner,

 

Ontzettend bedankt voor je hulp. Mogelijk dat ik ook hiermee de rest van de buurt kan helpen, ze moeten allemaal hetzelfde probleem hebben. Alleen hebben sommigen de vide dicht gemaakt dus is hun probleem wat minder omvangrijk. De buren hebben een Agpo ketel maar verder identiek en dus ook opwarm problemen.

 

mvg

-----------------------------------------------

Nextwave-2500, Diseq Motor, MR1.080 (10/4)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je meer vermogen in de putten legt dan zal het best warmer worden, maar wordt het dan boven in de vide ook niet nog veel warmer?

Zou het geen oplossing zijn om de warmte van de vide middels ventilatie weer terug te drukken naar de kamer. Of kost dat zoveel energie dat je het dan boven beter wat warmer kunt hebben?

 

In beveiliging komen we nl. dit probleem ook regelmatig tegen. Dan moet je de vide gaan beveiligen, alleen wordt het daar zo warm dat een detector nog nauwelijks onderscheid kan maken tussen de omgeving en een persoon.

 

Daarnaast snap ik de combinatie modulerende ketel en convector putten niet.

Zoals Con omschreef werkt een put pas goed als de temperatuur richting de 50 graden komt. Maar een modulerende ketel verliest juist zijn voordelen volledig als hij richting de 60 graden moet stoken.

Wordt dat met een modulerende ketel wel gehaald of anders loont zo'n ketel dan nog wel?

 

Verder weet ik dat het probleem warmte in nieuwbouw vaak speelt, alles wordt uitgerekend met een minimum temperatuur van dacht ik -10 en en maximale windsnelheid van..... per sec.

Wordt het echter kouder of waait het wat harder of heeft de aannemer wat minder goede isolatie gebruikt waardoor hij niet aan de EPN (energie prestatie norm) voldoet dan heb je het gewoon koud en probeer daar als eingebruiker maar eens bewijzen voor te vinden zonder eerst zelf enorme kosten te moeten maken.

Overigens hier bereken kun je zelf e.e.a berekenen

 

suc6

 

gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok warmte terug drukken met een luchtverdringer werkt ook en hoeft niet veel energie te kosten, maar oppervlakte van kamer is groot, ik zou dan aan de kant waar niet de vide zit zeker voor meer vermogen in de put gaan. maar je hebt gelijk het zal boven warmer worden. simpel oplossen , boven een plafond ventilator ophangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bijkomend voordeel

 

In de zomer ook heerlijk als het buiten heet is.

Ik heb er 1 boven mijn bed hangen. Als het dan weer eens 36 graden in de slaapkamer is; ventilator in de zachtste stand en andersom laten draaien dus de lucht aanzuigen en via het plafond en de wanden weer naar beneden laten komen, dat tocht niet en je plakt niet vast aan de lakens en ligt niet meer te woelen. De volgende dag loopt nl. de wekker wel weer vroeg af.

 

suc6

 

gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...