Ga naar inhoud


sluiting gemaakt lnb kabel


Ger01

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb sluiting gemaakt met het aansluiten van mijn LNB op mijn Comag ontvanger. Ik zag het display uitgaan. Direct de kabel losgemaakt. Hierna geen ontvangst meer. Welk component kan defect zijn. Lijkt me dat een ontvanger hiervoor beschermt moet zijn. Nu weet ik dat dit een super ontvanger is, maar toch! Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

de kast even openmaken en een foto maken van de tunerblikje en stukje er omheen. Ik weet niet welke chip of transistor er gebruikt wordt. Tegenwoordig vindt je vaak een lnbp20.. chip. deze verzorgt de spanning naar de LNB (kop). als je met een multimeter de coax aansluiting meet dan zou je een spanning van ongeveer 14 of ongeveer 18 volt moeten meten tussen de buiten en binnenkabel. WEL GEEN SLUITING MAKEN! Geen spanning, dan is de verantwoordelijke chip kapot.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Een beetje ontvanger heeft daar echt geen moeite mee, dit is één van de meest voorkomende fouten Het overkomt mij ook nogal eens bij het vastdraaien van de f-connector, of het snel verwisselen van een switch oid op bv het dak terwijl de ontvanger nog aanstaat

 

dan heb je geluk gehad tot nu toe want ik heb al vaker die chip moeten vervangen. meestal gaat het ook goed maar vroeg of laat gaat het fout en is de chip defect.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan trouwens nog wel wat andere kanalen ontvangen zoals,SAT 1, pro sieben enz.. via transponder 58 / 12480. Ook via transponder 36 / 12051. Verder heb ik niet gekeken. Ik heb de spanning onbelast gemeten (18V). Ik heb inmiddels begrepen dat ik de vertikale gedeelte niet kan ontvangen (13Volt).

Ik zal aankomend weekend even een foto maken van tuner en omliggende componenten. Komt vaker voor dat de zelde print gebruikt wordt in "onbekende" als Comag. Wie weet. Nog bedankt voor de reactie!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik heb inmiddels begrepen dat ik de vertikale gedeelte niet kan ontvangen (13Volt).

Zoals ik in dat andere topic schreef : Vermoedelijk komt de lnb spanning belast niet boven het omschakelpunt naar Hor. (± 16 v) en mis je dus alle horizontale kanalen zoals ook het ned . pakket.

 

De transponders die je vernoemd zijn juist vertikale !!!

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Met de oude Nokia kreeg je zelfs een LNB SHORT melding

 

Dat klopt sjaak, echter zijn er ook genoeg oude nokia's hier ter sprake geweest die spoel L10 kapot hadden. En die is voor de spanning op de LNB.Het KAN vaak goed gaan maar is geen garantie dat het goed gaat.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...