Ga naar inhoud


olie lekkage renault laguna DCI


gerrit B

Aanbevolen berichten

Een paar weken geleden is de distributieriem en de waterpomp vervangen tijdens de grote beurt van 150.000.

Voor de tijd had ik bij het gebruik van de airco wel eens last van een druppie olie, maar als ik de airco niet gebruikte was er ook niets te zien.

Maar na deze beurt staat er steeds een plasje olie van zo'n 10 cm doorsnee onder de auto.

 

Natuurlijk ben ik weer terug gegaan naar de garage (geen renault garage, maar toyota, maar omdat daar alle auto's in onderhoud zijn moest deze er ook naar toe), maar deze gaf aan er niets aan te kunnen doen en dat olie lekkage normaal was bij renaults met de 1.9DCI motor.

"Heb je wel eens een renault motor gezien die niet lekte?" was hun commentaar, ik natuurlijk niet, want ik ben geen automonteur maar beveiligingsmonteur maar heb wel veel in renaults kangoo's diesels gereden en nooit iets van lekkage vernomen.

Maar volgens hun was het heel normaal dat de motor met nieuwe olie ging lekken, deze vervuilde vanzelf wel en dan zou het lekken ook wel weer op het zelfde niveau terug zakken.

 

Naast dat ik de de lelijke vlekken op het oprit maar niets vind (om nog maar te zwijgen als ik bij klanten aan het werk moet) vind ik het maar vreemd dat ik voor de tijd geen of nauwelijks last had en na de tijd wel.

Mijn gevoel zegt dat er iets niet goed gegaan is bij het vervangen van de distributieriem, maar hoop dat iemand met renault ervaring hier ook iets over kan/wil zeggen.

 

Is het dus een veel voorkomende klacht dat een 1.9DCI (bj nov. 2000) olie lekt en kan dat met het vervangen van de olie plots erger worden?

 

suc6

 

gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb al diverse diesel Renaults gehad en ik heb er op dit moment één met een 1.9 DCI motor (geen Laguna) en die hebben nog nooit olie gelekt. Één keer hing er na een beurt een druppel olie aan het aftappunt. Vervanging van het ringetje daar was de oplossing. Ik hoef ook nooit tussentijds olie bij te vullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan er ook een blikkie van BAR'S in mikken (Engine Oil Stop Leak), maar eerst zou ik even de aftap-bout controleren. Als die niet goed aangedraaid is (sprak pas iemand daar lag ie er uit(!) na een beurtje, vergeten aan te draaien) kan ie gaan lekken.

Ook kunnen ze een nieuw koper ringetje plaatsen waarmee ie dicht komt te zitten.

Belangrijk is om te constateren WAAR de olie vandaan komt. Lekt het carter, aftap-boutje of komt de olie wellicht ergens anders vandaan...?

 

Dus even de brug op en checken waar de olie vandaan komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
) maar eerst zou ik even de aftap-bout controleren. Als die niet goed aangedraaid is (sprak pas iemand daar lag ie er uit(!) na een beurtje, vergeten aan te draaien) kan ie gaan lekken.
Ook kunnen ze een nieuw koper ringetje plaatsen waarmee ie dicht komt te zitten.


Zal niet de eerste keer zijn dat een garage de schroefdraad kapot draait en dat zullen ze niet snel toegeven. Dus krijg je te horen dat se altijd wat lekken, een auto hoort NIET te lekken!!!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij lekt dan ook niet bij de aftapplug, daar had ik al naar gekeken.

Als je voor de auto staat dan is de motor aan de linkerkant nat, kijk je onder de auto dan zie je ook dat aan de bijrijderskant de olie te vinden is (waar dus ook de distributieriem zit), maar dan zit er een grote plastic bak onder wat je belemmert om verder te zoeken.

 

Verder had ik hun ook al gezegd los het maar op, maar zij geven aan dat ze dat best willen maar dat ik dan de auto een week kwijt ben, ze weten dat ik niet zonder auto kan voor mijn werk (ben net voor mezelf begonnen) maar ook dat als toch blijkt dat het niet aan hun werk heeft gelegen ik beter een andere auto kan kopen dan deze kosten voor lief te nemen. En dat terwijl we hun zelf hebben ingeschakeld voor een aankoop advies.

 

suc6

 

gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft men bij het vervangen van het oliefilter (bij de grote beurt) de rubber ring laten zitten. Deze ring zit normaal op het luchtfilter.

Als deze ring blijft zitten en men draait het nieuwe luchtfliter er tegenaan dan ontstaat er behoorlijke lekkage. Dit heb ik zelf een keer meegemaakt bij een Opel Astra. Maar of dit in jouw geval ook zo is... Succes!

 

Gr. Rene

Echostar 5020 PVR + Strong 8000 +80 cm Wok + Motor+Alps Twin LNB + Abo+X-cam+Aston 1.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij i.d.d. ook het olie filter.

Lijkt mij overigens stug dat die platte ring van het olie filter.

Aan de "motorzijde" blijft plakken.

Die zit namelijk redelijk opgesloten in een rand van het olie filter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een theorie is natuurlijk dat de keerring van je krukas is gaan lekken, zit de waterpomp aan de kant van de distributieriem? bij de meeste auto' s wel namelijk.. Misschien dat men de v-snaar van waterpomp/dynamo te strak is aangedraaid.

 

greetz...

As'n joe niks te daun hebn, dou dat den nait bie ons.

 

500 + 7000 + 7020 = a lot of fun

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het spijt me voor je, maar Renault heeft nou eenmaal geen hele goede reputatie als het om dieselmotoren gaat.

 

Dat de dealer lekkages normaal vind zegt wat dat betreft genoeg.

 

Kleppendeksel pakkingen willen nogal eens lekken als het deksel te strak is aangedraait, zit bovenaan, dat is waar de olievuldoop in zit.

 

Verder kan je eens rondvragen aan monteurs, motorrevisie bedrijven of de ANWB wat bekende zwakke plekken van deze motoren zijn qua lekkages, die weten dat wel.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal dan wel allemaal maar blijft natuurlijk wel een feit dat voordat de auto naar de garage gaat bijna tot geen olie lekt en daarna wel.Dan heeft die monteur in de garage toch iets niet goed gedaan of niet soms?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbaast mij dat de garage zelf niet heeft gekeken waar de lekkage vandaan komt.

Dan kan je pas zeggen dat het normaal of niet normaal is

Is deze garage aangesloten, Bovag?

Wanneer zij er niets aan willen doen, zelfs niet kijken, leg daar je klacht neer.

Veel suc6 Geth

Alles van waarde is weerloos

 

Topfield 5000ci, Visiosat G4,3x smart,1x alps lnb,Matrix Reborn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...