Ga naar inhoud


Waarom schotel aarden?


mifi

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

 

Ik weet dat de schotel (eigenlijk) geaard moet zijn. Nog nooit echt gedaan, moet ik bekennen. Ik zie het ook bij z.g. pro geinstalleerde schotels niet vaak.

 

Maar waarom is dat eigenlijk?

 

ciao

Michiel

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Mijn menig

Ik heb inderdaad mijn coax kabel geaard.

Omdat ik denk dat als er storingen optreden in de mantel van de coax kabel deze ook makkelijker zullen weg vloeien. (zoals een utp kabel)

Persoonlijk vind ik mijn beeld net iets zuiverder geworden is. (kan dus zijn dat ik dat denk of juist bij mij wel nodig was)

Dreambox 500s-7025-8000hd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

 

Ik zie het ook bij z.g. pro geinstalleerde schotels niet vaak.

 

Dan waren het dus geen "Pro´s".

 

Als je schotel in de tuin staat is het niet echt nodig om je schotel te aarden, alhoewel het wel aan te bevelen is.

Staat ie op het dak, dus hoog, dan is het ten zeerste aan te bevelen de schotel op de juiste manier te aarden en wel met een goede dikke meer dan 2,5 mm² aardleiding naar je centrale aard- punt.

 

Dit zal geen echte blikseminslag voorkomen maar wel statische opladingen die tijdens onweer bij je schotel kunnen ontstaan.

Door statische ontladingen kan er al snel schade aan de Diseqc switches en verdere apparatuur ontstaan.

Verder voorkomt het dat er potentiaal verschillen optreden in de coaxmantel(s) van je huis installatie.

Dit komt vaak voor als je de berichten leest op dit forum en er worden dan de meest wilde oplossingen voor gezocht. Terwijl de kern van het probleem in de niet-juiste aarding ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Dit zal geen echte blikseminslag voorkomen maar wel statische opladingen die tijdens onweer bij je schotel kunnen ontstaan.
Door statische ontladingen kan er al snel schade aan de Diseqc switches en verdere apparatuur ontstaan.
Verder voorkomt het dat er potentiaal verschillen optreden in de coaxmantel(s) van je huis installatie.

Wat je zegt is eigenlijk twee dingen: Ik moet de schotel aarden en ook de coax mantel aarden bij de schotel.

Zou het aarden van de coax ook de gevoeligheid voor stoorvelden, zoals van een DECT telefoon, verminderen? Klink logisch.

Thanks.
m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je zegt is eigenlijk twee dingen: Ik moet de schotel aarden en ook de coax mantel aarden bij de schotel.

 

Zou het aarden van de coax ook de gevoeligheid voor stoorvelden, zoals van een DECT telefoon, verminderen? Klink logisch.

 

Thanks.

m

 

Ik denk degelijk de 2 is het beste

Mijn schotels staan op een paal die rechtsreeks in de grond steken dus heb ik de schotel zelf niet geaard.

 

Dreambox 500s-7025-8000hd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd eigenlijk, dat er nergens voorzieningen zijn te vinden op schotel of switch om een aardkabel te bevestigen. Althans niet op de Triax en Spaun switches die ik heb gebruikt.

 

In opstelling met vier LNB's en drie switches, is het waarschijnlijk het beste om de metalen behuizing van de switches met elkaar en met een aarddraad te verbinden.

 

Een draadoog o.i.d. op de switch zou handig zijn geweest.

 

m

 

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mifi

In opstelling met vier LNB's en drie switches, is het waarschijnlijk het beste om de metalen behuizing van de switches met elkaar en met een aarddraad te verbinden.

Hmmmm, waarschijnlijk niet. Dat levert een hele serie aardlussen op via de LNB's.
Beter op 1 plek aarden, denk ik.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Dat het beter is zowel de schotel als ook de coax-kabels te aarden was voor mij vanzelfsprekend.

Dus niet de dichtsbijzijnde wcd opzoeken en de aarde daar maar aanfrunniken, maar een dikke leiding van minstens 16 mm² leggen naar het centrale aardpunt in je huis/woning.

Dat het beeld daar beter van wordt is onzin, het zou hoogstens het ontstaan van mogelijke brombalken het beeld tegengaan, maar dat is bij digitale signalen zo goed als onmogelijk.

Goede satellietapparatuur is wel degelijk voorzien van aardcontacten.

Op die ik in gebruik heb althans wel.

Verder is er allerlei aardmateriaal voor satelliet en antenne in de goed gesorteerde handel te koop.

 

Zou het aarden van de coax ook de gevoeligheid voor stoorvelden, zoals van een DECT telefoon, verminderen? Klink logisch.

 

Ja, dat is een bijkomend voordeel.

 

In opstelling met vier LNB's en drie switches, is het waarschijnlijk het beste om de metalen behuizing van de switches met elkaar en met een aarddraad te verbinden.

 

Hmmmm, waarschijnlijk niet. Dat levert een hele serie aardlussen op via de LNB's.

Beter op 1 plek aarden, denk ik.

 

Als de switches dicht bij elkaar zitten kun je ze gewoon met elkaar doorverbinden. Het gaat erom dat kruipstromen de weg van de minste weerstand zoeken. Als de aarddraad dik genoeg is, lopen de kruipstromen hierover en niet via de mantel van de coax op één of andere weg naar aarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Als de switches dicht bij elkaar zitten kun je ze gewoon met elkaar doorverbinden. Het gaat erom dat kruipstromen de weg van de minste weerstand zoeken. Als de aarddraad dik genoeg is, lopen de kruipstromen hierover en niet via de mantel van de coax op één of andere weg naar aarde.

Ok. Thanks.
Morgen even wat stevig aarddraad kopen.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout


Als je schotel in de tuin staat is het niet echt nodig om je schotel te aarden, alhoewel het wel aan te bevelen is.
Staat ie op het dak, dus hoog, dan is het ten zeerste aan te bevelen de schotel op de juiste manier te aarden en wel met een goede dikke meer dan 2,5 mm² aardleiding naar je centrale aard- punt.

Dit zal geen echte blikseminslag voorkomen maar wel statische opladingen die tijdens onweer bij je schotel kunnen ontstaan.
Door statische ontladingen kan er al snel schade aan de Diseqc switches en verdere apparatuur ontstaan.


Aardig voorkomt inderdaad geen directe bliksem inslag, het risico van inslag wordt zelf iets groter.
Maar het ding aarden aan de huis aarde is wel het domste wat je kunt doen.
Dan weet je zeker dat ALS je een inslag krijgt dan ook alles in huis aan barrels ligt.
Als je de schotel wilt aarden hoort het op een aparte bliksem aarde aangesloten te worden.
Maar schotels staan zelden op de nok van een huis (althans hier in Nederland) en als ze het al wel doen dan is het hoogte verschil met de omgeving nog zo klein dat het niet echt nodig is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet echt levensmoe zijn als je je schotel gaat aarden. Het risico van inslag is veel groter. Daarnaast is hier gezegd dat je moet aarden op het centrale aardpunt. Met 30.000 tot 100.000 ampère door de meterkast mag je na een inslag echt een deel van je huis herbouwen!

 

Aarden met een dikke kabel en aangesloten op een aardpen een paar meter diep in de grond kan. Maar waarom zou je in hemelsnaam een bliksemafleider op je eigen dak willen hebben?!?

 

edit: In tegenstelling tot een normale antenne is de coaxkabel bij een schotel niet direct aangesloten op de metaal. De LNB is van kunstof en zit vaak gemonteerd in een kunstof houder. Omdat de schotel ook met de coax niet aan aarde hangt is er geen sprake van ladingverschil, waardoor er bij een niet geaarde schotel geen groter risico voor inslag is dan dat zelfde dak zonder schotel.

Error, no keyboard. Press F1 to continue.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja leuk een extra aardpunt aan je schotel en je switches.

Het is zelfs zonder bliksem al mogelijk om je coax roodgloeiend te krijgen.

Laat de wet van Ohm er maar eens op los.

Het is niet ongebruikelijk dat je apparatuur binnen op een ander spanningsniveau zit dan de aarde.Dit hoeft maar enkele tienden van volts te zijn.

Deel dit door de Ohmse weerstand van jouw Coax mantel en zie hoeveel Ampere er door heen gaat lopen.

Hoe "Beter" jouw kabel hoe meer licht hij geeft.

Maar goed dat er aardlekschakelaars zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...