Ga naar inhoud


Waarom schotel aarden?


mifi

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Doordat je -weet- hoe eea werkt kun je eenvoudig de gloeiende aardleiding verklaren en de fout oplossen.

 

Voordat een aardleiding gaat gloeien is de aardlekschakelaar er al lang uitgevlogen.

 

Ik wil echt niet vervelend doen, maar wat heeft een gloeiende aardleiding nou met de oorspronkelijke vraag van de topic-starter te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@Drs. IJzerbout

Kalm blijven wink

Op wat voor net staat dat bedrijf aangesloten.

Nu hier in belgie zijn de woningen voor waarschijnlijk 80% op een T.T. net aangesloten.

Daarbij komt dat het op een T.T. net verplicht is een diffirentieel van 300mA te hebben.

Nu simple uitgelegd probeer maar eens meer dan 300mA naar de grond te sturen zonder dat die diffirentieel schakelaar niet af slaat.

Dus wat is er waarschijnlijk gebeurd in die fabriek.

een gokje

Het zal waarschijnlijk een TN-S of TN-C net zijn.

En er zal een foutstroom ontstaan zijn ergens in het bedrijf.

Er zal misschien een verkeerde lengteberekenig van de kabels geweest zijn + afzekering niet goed berekend.

Ja dan kan je die draad laten goeien.

Dit is een mogelijkheid

 

Dreambox 500s-7025-8000hd

Link naar reactie
Delen op andere sites

In nederland is het 30 mA.

Maar dat is alleen in huisinstallaties, er is geen fabriek die zijn machines via een aardlek laat lopen, dat is altijd hard aan een goede aarde.

Dat blijkt al uit de stelling vd poster, een aardleiding van, wat was het, 50 mm kwadraad oid.

Puur ivm het afwezig zijn van een aardlek.

En hij heeft zijn werk goed gedaan.

 

Nu weer over schotels en satelieten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jim REA
Maar indien je de theorie snapt, dan kun je de fenomenen verklaren doordat je -weet- wat er gebeurd.
Zoals het voorbeeld vd gloeiende aardleiding van satcat, indien er op een zware electromotor de aarde en de nul verwisseld is zal via de aardleiding een stroom kunnen lopen.
Omdat ook de nul op enig moment weet aan aarde ligt.
De werking vd motor zal vaak niet direct storing geven...


Niet lullig bedoelt hoor, maar als je de theorie snapt van een "zware" electromotor, dan weet je ook dat dit vrijwel altijd 3~ machines zijn, welke toch echt niet werken op 2~ en een N.

Dus de foutieve aansluiting wordt direct opgemerkt door de persoon die hem aansluit, want de motor draait niet. (En wordt vanzelf een rookmachine)
Zowiezo een 3~ motor waar een N naartoe wordt gebracht? Niet eerder gezien. Zal mogelijk wezen, maar ik zou niet weten waarom je een N nodig hebt bij een 3~ motor. (Generator/transformator wel!)

Origineel bericht van: Jim REA

Maar dat is alleen in huisinstallaties, er is geen fabriek die zijn machines via een aardlek laat lopen, dat is altijd hard aan een goede aarde.

Dus jij stelt dat een industriele installatie geen differentiaal schakelaars gebruikt? Hmmm.... Ben ik dus niet met je eens.

Maar zoals ik al in een eerder bericht aangaf, misschien is het verstandig dat alle "offtopic" berichten naar een ander draadje worden verplaatst...

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laatste antwoord van mij op dit topic

En ik wil hier niemand mee kwetsen geef dit alleen te verduidelijking.

En ik hou het zo kort mogelijk.

Dus in een fabriek gebruikt met (meestal) een TN net.

Waarom = bouw van elek. instalatie is veel goedkoper (meestal geen differetieel nodig,enz )

Waarom zijn die niet nodig simpel uitgelegd. lekstroom word beveiligd door kortsluiting > ja want de aarding is ook steeds het nul punt van de transfo (zal het hier kort houden)

Door de juiste berekening van kabel en afzekering zorgt men er voor dat de stroom die dan naar de grond loopt groot genoeg is om de zekeringen laten door te slaan.

Vb Op een TN-C = PEN Daar werken DSI zelf niet.

En in de fabrieken mag dat omdat er ook BA4 en BA5 personeel aanwezig is. (ik dus)

 

En voor de topic starter

wat vind je van deze

post-12775-1318259638,3961_thumb.jpg

Dreambox 500s-7025-8000hd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

De draad gaat erg richting off topic.

O.a. op verzoek van Big fellow, zal ik hier een nieuwe thread openen in off topic waarin users hun ervaringen en problemen kunnen behandelen met betrekking tot randaarde, aarde, etc. zonder hier de "draad" volledig te verliezen.

 

Ik doe deze draad hier niet op slot, het gaat hier per slot van rekening om het wel of niet aarden van schotels en antennes, de oorspronkelijke vraag van de topic-starter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Big Fellow , in ons nieuwe pand in Elst Gld (begin dit jaar opgeleverd)zijn alle kracht WCD en alle rechtstreeks aangesloten machines (3 ph + N) NIET achter aardlek schakelaars aangesloten .

En ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat een 3 ph motor wel loopt op 2 ph en NUL of aarde .

Onbelast houd hij dat minuten vol zonder erg heet te worden , bij belasting maar korte tijd .

Is me gebeurd door het gebruik van een geleende verlengkabel van de bouwvakkers waarin bij een stekker ph met aarde verwisseld was .

Waarschijnlijk gedaan door een leek (zwart is toch aarde ?)

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...