Ga naar inhoud


Periodieke storing Astra 2 ontvangst


mifi

Aanbevolen berichten

Hi

 

Ik heb sinds een tijdje regelmatig storing op de engelse kanalen, BBC, ITV en dergelijke.

 

Als ik naar de signaalsterktes kijk, dan varieren die niet, maar van tijd tot tijd loopt de BER sterk op en wordt het beeld blokkerig.

 

Eerst de spullen even: Wave T90, 4x LNB's Smart quad, 3x switch Triax, DM600+, Inverto7000.

 

 

 

Mijn analyse tot nu toe:

 

Als de onvangststerkte niet varieert maar de BER wel, dan denk ik aan een stoorinvloed, en niet aan uitrichting.

 

De storing is niet afhankelijk van het weer. Regen, storm, het maakt allemaal niet uit. Ik kijk meestal 's-avonds, zon onder, maar de paar keren dat ik overdag keek, was de storing er ook.

 

Toen ik de schotel plaatste, ergens vorig jaar, was de storing er niet. Is dus op een of ander moment begonnen.

 

Ik heb alle dect telefoons uitgeschakeld, maar de storing bleef.

 

Ik heb ook via drie onafhankelijk kabels gekeken (LNB is quad), maar alle hetzelfde probleem. Lijkt me dus geen foute aansluiting of water in de kabel te zijn.

 

De andere LNB's hebben allemaal prima ontvangst, geen enkele storing, zelfs niet tijdens buien en storm. De signaalsterkte op de andere LNB's is ongeveer gelijk aan die van de Astra2, de LNB voor Hotbird(13E) is zelfs iets zwakker. Ik maak hieruit op dat de schotel (T90) goed uitgericht staat en dat ook de kabels en de switches oke zijn.

 

Ik heb het verschijnsel op twee onafhankelijke ontvangers, een dreambox en een inverto. Het gedrag is gelijk.

 

Een instraling van de dect telefoon of wifi van een van de buren zou kunnen, maar waarom dan alleen op de Astra2 kanalen?

 

Mogelijk dat er een stoorzender instraalt die precies onder de 'kijkrichting' van de Astra2 LNB staat?

 

Zou de LNB kaduuk kunnen zijn?

 

Ik heb even geen ideeen meer. Iemand hier een suggestie?

 

m

 

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Alhoewel je al het een en ander uitgeprobeerd hebt, zul je stap voor stap je componenten moeten controleren.

 

Ik ga ervan uit, dat alle connectors correct aan de kabels aangesloten zijn, en dat er geen vocht in de kabel gekropen is.

 

Als ik je verhaal goed lees, heb je het meeste al gedaan, behalve de LNB uitwisselen.

 

Een goede signaalsterkte, maar een slechte BER zou een cross-polarisatie verhaal kunnen zijn. Heb je de LNB al een stukje gedraaid?

 

Zit Astra 2 bij jou op het einde van de rails?

Ik heb bij mij gezien, dat door het gewicht van de coax kabels de LNB een beetje achterover ging hangen, wat onmiddelijk terug te zien was in de s/r verhouding.

Ook het naar voren of achteren schuiven van de LNB in de houder heeft bij mij effect.

 

De LNB zelf of de switch kan ook een defect hebben.

 

Ik zie bij mijn quads, dat wanneer er op een van de andere aansluitingen een ontvanger wordt ingeschakeld, er even een moment op de andere uitgangen een signaal verstoring is.

 

Kijk eens wat er gebeurt wanneer je de andere uitgangen van de quad afkoppelt/aansluit of de ontvangers die daarop aangesloten zijn in/om/uit schakelt.

 

Tenslottte, is er in de afgelopen tijd misschien een obstakel gegroeid in richting 28 graden oost?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Quote

"De andere LNB's hebben allemaal prima ontvangst, geen enkele storing, zelfs niet tijdens buien en storm. De signaalsterkte op de andere LNB's is ongeveer gelijk aan die van de Astra2, de LNB voor Hotbird(13E) is zelfs iets zwakker. Ik maak hieruit op dat de schotel (T90) goed uitgericht staat en dat ook de kabels en de switches oke zijn."

 

@WPW,

 

Eigenlijk heeft Astra 2 een loeihard signaal.

Het lijkt erop dat het geen "weggewaaide" schotel is.

 

Maar enig trek en duwwerk is natuurlijk een goede snelle test.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv

Een goede signaalsterkte, maar een slechte BER zou een cross-polarisatie verhaal kunnen zijn. Heb je de LNB al een stukje gedraaid?

Dat heb ik inderdaad. Maakte wel verschil in ontvangststerkte, maar niet in de periodieke storing.

Origineel bericht van: ceesv

Zit Astra 2 bij jou op het einde van de rails?
Ik heb bij mij gezien, dat door het gewicht van de coax kabels de LNB een beetje achterover ging hangen, wat onmiddelijk terug te zien was in de s/r verhouding.
Ook het naar voren of achteren schuiven van de LNB in de houder heeft bij mij effect.

Hij zit niet op het einde van de rails. De Astra 19.2 is bij mij de middelste, dus ze zitten allemaal min of meer bij elkaar in het midden. Niet ver buiten de ophangbeugels van de voorste schotel.
Ik heb inderdaad hetzelfde gezien. De houders heb ik beter geplaatst door hier en daar een wigje tussen houder en rails te stoppen, zodat hij niet achterover kantelt.

Origineel bericht van: ceesv

Kijk eens wat er gebeurt wanneer je de andere uitgangen van de quad afkoppelt/aansluit of de ontvangers die daarop aangesloten zijn in/om/uit schakelt.

Kan ik doen, maar meestal staat er maar 1 tegelijk aan.

Origineel bericht van: ceesv

Tenslottte, is er in de afgelopen tijd misschien een obstakel gegroeid in richting 28 graden oost?

Nee. Vrij zicht.

Het vreemde is ook dat de storing er niet altijd is. Soms is de ontvangst een tijdje prima. Net alsof er iets 'aan' gezet wordt. De storing is ook niet doorlopend. Effe goed, effe blokken. Je ziet de BER ook gedurende enkele seconden oplopen en daarna is ie weer een poosje nul.

In de buurt van waar de schotel naar kijkt staat een ambulancepost. Die maken tegenwoordig gebruik van het nieuwe digitale communicatiesysteem. Maar die post is toch flink ver weg. Ik schat meer dan 800m. De schotel kijkt er kilometers overheen en bovendien naast. En de storing is alleen op de Astra2 transponders.

Vreemd verhaal, is het niet?

Bedankt voor de reacties.
m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Toch maar de LNB uitwisselen?

 

Tja, hier is meten=weten.

 

Ga anders eens op zoek naar een spectrum analyser, bijvoorbeeld de Satlook Digital. Misschien zie je dan in het spectrum een stoorsignaal wat dan eventueel verder te traceren is.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vergelijkbare opstelling. Ik heb ook problemen gehad met een aantal satellieten. Ik raad je toch aan om eerst nog eens goed naar de afstelling te kijken. Met ontvanger en scherm afstellen is naar mijn ervaring nog steeds de beste methode. Voor zover ik me kan herinneren was BBC 1 of 2 NI de zwakkere transponder waarop ik uitgericht heb. Nooit meer problemen gehad daarna.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dream 7000. Ik moet zeggen zo'n verhaal heb ik ook. Dit op de Engelse satelliet 28.2 oost. Inverto twin lnb begint na twee maanden kuren te vertonen. Het beeld begint te flakkeren dus niet te blokken. In het begin af en toe eens, daarna steeds meer. Het signaal is goed en dan op een gegeven moment begint de ber op en neer te gaan.

Een andere lnb genomen uit een houder erlangs (Philips) die doet het meteen goed. Dus ben ik teruggegaan met de twin inverto lnb. Een nieuwe onder garantie gekregen. Deze heb ik er in geplaatst en deed het ook goed. Na ongeveer 2 maanden weer dezelfde problemen. Teruggegaan met de lnb hij is doorgemeten de lnb was goed volgens de leverancier. Ik heb toch weer een nieuwe meegekregen nu een mono inverto lnb. Deze doet het op het moment goed. Hij is ook nog maar een week oud. Ik vraag mij dus ook af wat het kan zijn of wat het geweest is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik had bij mij voor de Astra 1 positie ook een no name quad LNB gemonteerd. Deze quad presteerde meetbaar minder als dezelfde no name single LNB's, die ik op andere posities had gemonteerd.

Dit resulteerde bijvoorbeeld in een te kleine slecht-weer reserve.

Bij de interne signaal verdeling in de quad gaat er kennelijk nogal wat signaal verloren.

Ik heb deze vervangen voor een Wisi o.i.d. en sindsdien geen problemen meer.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Exact het zelfde probleem gehad met een Smart Titanium II quad op A2. Vervangen door een Inverto silverline quad en alles werkt perfect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik ga er vanuit dat de LNB defect is. Kun je toch zo testen.. zet er ff een single op en sluit die direct aan op de ontvanger. (zorg dat kabel in orde is)

 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Codx
Ook ik ga er vanuit dat de LNB defect is. Kun je toch zo testen.. zet er ff een single op en sluit die direct aan op de ontvanger. (zorg dat kabel in orde is)

Goed plan. Als het droog is.... wink
Bedankt voor de antwoorden allemaal. Ik ga een andere LNB proberen.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...