Ga naar inhoud


Invloed van de wind op de schotel


chatuliem

Aanbevolen berichten

Vorige week heb ik een schotel gekocht. Het is een Triax 88 cm. Nu is er vandaag een stevige wind, waardoor de arm van de schotel heen en weer beweegt. De LNB wiebelt er lustig op los, zodat ik helemaal geen signaal meer heb. Het is duidelijk dat de arm waar de lNB op rust dus heel gevoelig is voor de wind. Wat kan ik hier aan doen? Zelf gaan mijn gedachten uit naar twee oplossingen: 1. de arm verzwaren, maar wat heeft dat voor invloed op de motor? Kan de motor deze versteviging aan of brandt ie dan door?

2. De arm fixeren op de schotel, maar wat heeft dat voor invloed op de ontvangst.

De ontvangst zelf was toen het windstil was heel goed, maar met deze stevige wind lukt het niet. Graag advies

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast fatfreddy

Op welke satelliet sta je uitgericht? Als het op Astra is dan moet je gewoon beeld blijven houden ondanks een beetje beweging in de lnb arm. In dat geval beter uitrichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chatuliem
Ik maak gebruik van een motor.


Waar woon je dan ergens met die wind, hier is niets van een stevige wind te bemerken.
Dezelfde Triax 88 cm met motor hangt hier al vier jaar en die heeft echte stormen doorstaan, bij mijn weten is er nergens in Europa storm op dit moment.

Goed uitrichten en dan goed vastzetten en je hoeft de eerste jaren niet meer het dak op, niets aan doen ook de arm zo laten zoals hij is. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chatuliem
De arm fixeren op de schotel


Arm is ook gefixeerd aan de schotel dmv de kunstof dop met 2 nokken welke door de bevestingsbeugel geklikt dient te worden.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ons oude adres stond mijn 90cm schotel, 3 verdiepingen hoog, boven op het platte dak. Aangezien er niks anders in de buurt hoger was en ving hij alles aan wind wat er op los gelaten werd en hadden wij ook problemen dat we bij te harde wind eigenlijk niks meer konden zien.

 

De tegelvoet waar het gebeuren op gemonteerd was achteraf ook niet de stabielste je kon de staander makkelijk iets heen en weer halen. Aangezien we er nog redelijk weinig last van hadden heb ik daar niks meer aan gedaan.

 

Mischien dat als je daar ook last van heb en nog wat aan kan fixen. Die oude tegelvoet van ons staat nog steeds op het oude adres aangezien ik hem oa. met purschuim aan het dak vast gezet had :P

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schotel is helemaal vrij, vlak bij zee (hemelsbreed).

Motor + 80CM schotel = last van de wind.

 

Wat bij mij meestal werkt, wel wat omslachtig is de schotel tegen de wind in afstellen, als ik wat wil opnemen.

 

http://dircd.com/schotel_aug_2004/001.jpg

 

Wind doe je gewoon weinig tegen als je openlijk de sat signalen en wind kunt ontvangen smile

!!geen URL in je handtekening!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zaterdag een Triax 88cm met 4 voudige LNB geinstalleerd. In het boekje wat hierbij zit is ook sprake van het feit dat je de arm verder moet fixeren.

 

Om dit te doen boor je net achter het draaipunt van de arm een gaatje door en door. Dit is aangegeven door de inkepingen in de arm. Boutje er door en moertje vast en de arm zit nu naast de plastic nokjes ook extra stevig geborgd.

 

Groeten,

GVW

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Ik wil dit onderwerp graag even omhoog schoppen smile

 

Op m'n werk hebben we onlangs een schotel geïnstalleerd, identiek als die van de topicstarter (Triax TDS88). Dit ding is gemount op een Stab HH120 rotor, die weer op een 40x60 tegelvoet zit met daarop 7 grindtegels. Dit is loodzwaar en de schotel staat muurvast en waterpas! Er is nauwelijks speling en de moeren kunnen niet strakker dan ze al staan.

 

Het probleem is.. deze opstelling staat op de 9e verdieping van een kantoorgebouw in de Haarlemmermeer. Dit pakt BIZAR veel wind (veel meer dan we hadden ingeschat).

 

Afgelopen maandag waaide het behoorlijk en de Triax stond te dansen als Disco Stu. Gevolg: signaal levels rond de 55% op de Dreambox en geen beeld meer.

 

Zouden we de opstellen op de een of andere wijze kunnen verstevigen of een constructie bouwen om de wind een beetje af te buigen.. Ik zat persoonlijk te denken aan twee plexiglas windvangers aan beide kanten zodat de luchtstroom de rotorconstructie niet zo uit onbalans kan brengen.

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet de voet die schuift, dat blijft allemaal prima liggen. Sterker nog de paal blijft ook vrij stil staan. "t gaat meer om de arm van de schotel die dusdanig horizontaal beweegt dat hij van Hotbird naar Sirius springt in een oogopslag.

(als je goed had gelezen overigens kon je zien dat het om een draaibare opstelling gaat :))

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bedoel je met de arm van de schotel de arm, waarop de lnb's zijn gemonteerd?

 

In dat geval de arm tuien naar de voet.

 

Je had misschien achteraf beter kunnen kiezen voor een wavefrontier T-90 o.i.d.

Ik ben bang dat de rotor het hier moeilijk mee gaat krijgen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...