Ga naar inhoud


Ideen om energie te sparen.


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

-controleer frigo/diepvrizer op rijmaanslag: een laag van 2mm verhoogt het verbruik met 10%. Grote lege ruimtes in de diepvriezer vul je best op met piepschuim ofzo.

-kleef isolerende folie achter ratiatoren: 5% minder warmte verlies

-dingen als de microgolfoven vergeten mensen wel eens volledig uit te zetten terwijl het klokje op dat ding meestal meer verbruikt op jaarbasis dan het gebruik zelf

-vermijd dat meubelen te dicht bij radiatoren staan

-een spaardouchekop bespaart niet alleen water maar ook energoe (je verbruikt ook minder warm water), voor de afwasbak in de keuken verbuiken van die straaldingen om erop te draaien aanzienlijk minder water dan de standaar kraan.

-van die halogeen staanlampen met een halogeenspot en een dimmer zijn meestal energievreters. (goedkope dimmers verminderen alleen de lichtopbrengst, niet het verbuik)

-een dekentje kan op zomeravonden gezelliger en goedkoper zijn dan de verwarming. In de winter de verwarming 2 graden lager en een dekentje en/of iets dikkere trui.

-Sla de voorwas over bij bonte was die niet smerig is.

-GSMladers uit het stopcontact als de gsm niet aan het laden is.

 

 

 

Dreambox DM600 pli jade3

Dreambox DM800 Gemini 4.6

Technisat multytenne twin

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Alle halogeen lampen(spotjes) vervangen voor LED of CCf lampen,vergelijkbaar met 20 watt,zijn deze 3 watt.

Het is een investering,maar ik heb er in 1 jaar al dik 450 euro aan verdient.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike
Origineel bericht van: M&R
Voor diegene die het leuk vinden is met zijn tweeen douchen,of samen in een bubbelbad ook een besparing op energie en water.


of dat besparing is maakt mij niet uit, vind het altijd leuker om met zen 2en te douchen..

maar op besparing:
Ik denk dat hoe meer we besparen op energie, er toch meer voor energie gaan betalen..
(maar dat is mijn idee)

de enige goede besparing (voor de portomonee en niet voor het mileu) is een kabeltje aansluiten voor de stroommeter...
Maar dat mag natuurlijk niet he'

gr,
Mike
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben nog steeds me nieuwe optrekje aan het verbouwen waarvan ik hoop dat het energiezuinig wordt.

Daarvoor heb ik nu 70 ledspotjes ,verdeelt door het hele huis, geplaatst. elk spotje gebruikt maar 100mW en is ,in tegenstelling tot de meest verkochte led lampen, warm wit. dus als ze aanstaan dan zie je het verschil niet met een gewone gloeilamp. En het licht is net zoveel als het licht bij een "gewoon huis". Ik heb speciaal voor deze leds een 2e elektro installatie die op 12 volt werkt. Dan kan ik later zonnepanelen gebruiken en ik kan dan me elektronika spul ook uit deze leiding voeden. En elke 12volt adapter(bijv de router,modem,GSM lader enz) kan ik dan bannen uit het huis.Omdat ik alle draden van de spotjes naar 1 plek heb getrokken komt ook Home Automation in me achterhoofd smile

 

Het is een huis gebouwd in 1965 en omdat ze toen een geweldige manier hadden om een spouwmuur te metselen heb ik alle spouwmuren gesloopt en opnieuw opgemetseld maar dan wel met glaswol dekens ertussen. De voorkant heeft nu dankzij een behulpzame Sat4All lid (dankzij big C wink ) een kunstof voorgevel(5 kamer systeem) met dubbelglas.

 

Ook heb ik een dubbel waterleiding ge-installeerd waarvan 1 systeem het normale drinkwater is en de andere bedoeld voor regenwater. Deze 2e leiding gaat naar de toiletten, wasmachine en een "poets/planten waterkraan". Het hemelwater wordt opgevangen in 2 vaten van 1000 liter. genoeg voor 2 personen denk ik.

 

In de planning staat nog een nieuw dak. Maar als eerste gaat de hele vloer op de begane grond eruit om die te vervangen door een vloer met isolatieplaten eronder.

En een HR ketel was een van de eerste dingen die ik geplaatst heb. Deze heb ik zo geplaatst dat de toevoer naar de keuken en badkamer erg kort is (max 5 mtr naar beide). En deze leidingen zijn ook nog eens ge-isoleerd. Mischien overkill maar buis isolatie was door de vorige bewoner over de verwarmingsleidingen geplaatst en die kon ik weg gooien of over de warmwater leidingen leggen. Kostte me dan ook niks.

 

Ik heb nu al het zuinigste huis in de wijk(350 dezelfde woningen heeft onze wijk) en dat wordt alleen maar beter smile

 

Met een beetje nadenken en wat bloed zweet en tranen kan je wel degelijk een energie-vreter veranderen in een energiezuinig huis en het hoeft niet veel duurder te zijn als een normale renovatie (als je het zelf doet dan is het zelfs goedkoper zoals ik dat heb gedaan).

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kost die olie en die kaarsen, hoeveel energie is er gebruikt om dit te produceren? Ben je eigenlijk wel aan het besparen?

 

Besparen klinkt leuk en natuurlijk een lampje hier of daar uit helpt en meer de fiets pakken dan de auto maar ik geloof dat hier het probleem niet mee word opgelost. De staat verliest hiermee wat belastings inkomen wat dus snel word verrekend onder een andere noemer.

 

Nee ik zie al dit zo genoemde besparen een beetje de meute stil houden en net doen of er wat gedaan word.

 

Ik volg de ontwikkeling van de zonnepanelen een beetje nadat ik een documentaire heb gezien over deze organische zonnepanelen en vraag me af ( nou eigenlijk weet ik het antwoord hier van al ) waarom dit niet graat schaals gepushed word om dit zo snel mogelijk te perfectioneren en het op de mark te brengen. De zon geeft 10.000 keer zoveel energie aan licht ( niet alleen zon licht, dag licht werkt ook ) dan wat wij hier in totaal aan energie op de hele aarde gebruiken.

 

Dit kan het hele energie probleem en onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen in een keer oplossen en iedereen van genoeg energie voorzien.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets meer 'on topic' voor dit forum wink

 

Ik heb vorige week mijn Pioneer Plasma PDP 427 XD mogen omruilen voor een Panasonic TH-42PX80. Ik had nog even de kans ze naast elkaar te kunnen vergelijken.

 

Een tijdje zitten rommelen tot ik ongeveer hetzelfde beeld had.

 

Het blijkt dan dat de Pioneer over eenzelfde stuk HD-film, afgespeeld over een uur, gemiddeld ~210W gebruikt en de Panasonic' ~140W.

 

Zo zie je maar weer wat er in een jaar of twee plasma-technologie is gebeurd. En voor mensen die nog groener als gras zijn en gaan roepen dat ik helemaal geen plasma zou mogen hebben roep ik dat ik nog veel meer dingen doe om energie te besparen. :P

 

De uitdaging van energie besparen zit 'm ook in het feit dat je de technologie kan/moet toepassen om met het zelfde comfort te kunnen leven. Gelukkig is er ook steeds meer techniek commercieel haalbaar om dat ook te verwezenlijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja lachen.

 

De serieuze berichten voor de rekenaars onder ons zijn: de zonnepanelen voor het warme water zijn vandaag, sinds installatie, 4157 uur in werking geweest met een opbrengst van 3,9MWh. Daarmee wordt een vat water van 400 liter opgewarmd tot een maximum van 90 graden C. Gasverbruik (propaan) is sinds de installatie van deze panelen 0 (nul).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vandaag maar aan de slag gegaan : Alle displays in mijn apparatuur opengemaakt en de achterliggende electronica onklaar gemaakt. Hoeft niet meer te branden en scheelt dus energie.

Ook het lampje in de magnetron eruit gehaald, ik hoef niet te zien HOE mijn prakkie draait in dat ding...

 

's Kijken of ik het ga merken met mijn stroomrekening ;-)

 

whistle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Kennen ze in Duidsland ook energie heffing?


Nee gelukkig niet. Hier wordt het heel aantrekkelijk gemaakt.
De Staat subsidieerd een gedeelte van de kosten. Hoeveel weet ik niet precies...ga ik uitzoeken.
En de stroom die je produceert, wordt in het stroomnet teruggeleverd en de Elektriciteitsmaatschappij (bij mij de HEAG/Entega) MOET deze stroom van je kopen.
Zo werkt dat hier.

Ik vind het een goede regeling.

Mijn dak staat precies op het zuiden..is er ideaal voor.


Heb hier even naar gekeken, maar is als besparings item niet echt geschikt.
Hier kennen we ook subsidie en teruglevering, maar voor een eenvoudig paneel wat +/- 500kw pj op kan wekken kost bijna 4000 euro.
De terug verdientijd is 30 jaar bij de huidige energieprijs en de levensduur is 25 tot 30 jaar.
De subsidie is echter beperkt tot een paar jaar.
Als je het mee laat financieren in je hypotheek komt er ook nog 30 jaar rente bij, niet echt interessant dus.
Het wordt pas echt interessant als de energie zo duur wordt dat het in 10 jaar zonder subsidie terug te verdienen is.
Natuurlijk kun je het ook overwegen als je een miljeu activist bent.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weinig tips meer, de ideeen zijn nu al opgedroogd.

Dus heb ik het onderwerp een beetje aangepast.

Ideeen om zelf om zelf op een goedkope manier energie opwekken.

Dit dus meer in de hobby sweer.

Dat bespaart natuurlijk ook.

 

Een voorbeeld: steek een zink en een ijzerstaaf in natte grond of waterton en je kunt alle klokken in huis hierop laten werken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ozzo
Ben vandaag maar aan de slag gegaan : Alle displays in mijn apparatuur opengemaakt en de achterliggende electronica onklaar gemaakt. Hoeft niet meer te branden en scheelt dus energie.
Ook het lampje in de magnetron eruit gehaald, ik hoef niet te zien HOE mijn prakkie draait in dat ding...

's Kijken of ik het ga merken met mijn stroomrekening ;-)

whistle
stroom afsluiten ,spaart ge veel meer als ge denkt.andere kant,wat gaat ge met al dat ge spaarde geld doen???
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...