Ga naar inhoud


Ideen om energie te sparen.


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Ideen om stroom en energie te sparen.

 

In tijden van absurd hoge stroom en olieprijzen, ben ik eens door mijn huis gaan rondlopen om te zien waar ik stroom en energie kan sparen.

 

Ik heb het volgende vastgesteld.

 

1) Voor mijn warmwatervoorziening heb ik een grote boiler in de kelder die onder de verwarmingsketel staat. Ik stook op olie. Er is hier geen gas. De olieprijs is in de afgelopen 12-15 jaar meer dan verdrievoudigt. Als ik nu mijn olietanks zou moeten laten vullen is dat 3.000 liter oftewel rond de €uro 3.000,00. Een klein kapitaal dus. Ik heb daar dan voor 2 jaar genoeg aan.

Om op ieder warmwaterkraan onmiddelijk warmwater te krijgen (verschillende wastafels, 2 douches, 2 baden en 2 keukens) is mijn boiler voorzien van een retourleiding. Dat wil teggen dat alle warmwaterkranen op een kringloop zijn aangesloten waar kontinue warmwater doorgepompt wordt.

Zodoende heb ik onmiddelijk warmwater als ik de kraan open doe.

Op deze pomp zit een klok die de pomp ´s morgens om 07h00 inschakeld en ´s avonds om 23h00 weer uitschakeld. Ik kan zelfs de tijden per dag van de week varieren. Dit om stroom te sparen.

Nu dacht ik slim te zijn en die pomp gewoon helemaal uit te schakelen en zie daar...er komt ook zonder pomp onmiddelijk warmwater uit alle kranen.

Het blijkt dat de warmwaterkringloop zichzelf onderhoud en een pomp is helemaal niet nodig. 25 Watt gespaard..!

 

Ik ben nu van plan om op die kringloop een afsluit-kraan te laten monteren zodat het water niet meer rondstroomt en zodoende warmteverlies in de leidingen voorkomt. Dan duurt het maar wat langer voordat ik warmwater heb. Water is hier (nog) relatief goedkoop.

 

Mijn garage-deur gaat elektrisch open via een afstandsbediening in mijn beide auto´s. Daardoor moet er een ontvanger bij de motor van de garagedeur altijd in ontvangst mode staan om het bevel naar de garagedeur motor te geven om de deur te openen.

Dit kost 35 watt, 24x7 staat dat ding aan.

Ik heb nu een schakelaar op die motor gezet en schakel de stroom per hand uit als de garagedeur niet gebruikt wordt. Vooral ´s nachts is dit zinvol. 35 watt gespaard.

 

Mijn 11 x 8 Disecq switch op de vliering verbruikt 40 watt volgens de sticker.

Ook hier heb ik een stroom-schakelaar aangebracht één verdieping lager bij mijn slaapkamerdeur, zodat ik hem gewoon uit doe als iedereen naar bed toe is. Meestal is dit van zeg maar 23h30 tot 06h00.

 

Mijn fax-apparaat heb ik geheel van het net gehaald. Ik gebruik dat ding nauwelijks nog en hij staat alleen maar stroom te verbruiken om stand-by te moeten zijn. Als iemand mij een fax wil sturen, dan bellen ze maar even, dan zet ik hem aan. Weer een slordige 30 Watt gespaard.

 

In mijn tuin heb ik bij de bouw van mijn huis een zisterne (regenwater-tank) laten plaatsen van 10.000 liter. Deze zit onder de grond in de tuin. Hiermee kan ik gedurende de hele zomer mijn tuin bewateren. Dat is regenwater van het dak en kost niks.

Ik was er ook mijn auto´s mee. Dat mag wel niet meer hier in Duitsland maar ik doe het lekker toch..! :D

Nadeel: de pomp om het eruit te pompen verbruikt 1.200 watt. Dus of ik hier werkelijk spaar..?

 

Ik gebruik zo goed als overal spaarlampen en laat niks onnodig branden.

 

De wasdroger wordt niet meer gebruikt. Alle was hang ik op in de tuin en als het regent hang ik het in de waskelder op. Duurt wel wat langer voordat het droog is, maar wat maakt het uit..?

Ik hang de was kletskleddernat op..dan hoef je de meeste was al haast niet meer te stijken. Spaart ook een hoop stroom en vooral tijd uit.

Stofzuigen doe ik ook niet meer iedere dag, maar één keer per week en dan grondig. Dan maar wat minder schoon. :D

 

De elektrische (hete lucht) grill in het fornuis gebruik ik uitsluitend voor grotere gerechten en als er gasten zijn. Ben ik alleen en er moet wat gegrilled worden gebruik ik de elektrische grill die in mijn microwave geintegreerd zit. Die is een stuk kleiner en verbruikt veel minder stroom.

 

Vroeger kochten we altijd voor de familie van die voorgebakken broodjes. Een dozijn in een plasik zak. Die kun je lang goed houden. Maar mijn kinderen presteerden het om voor één broodje de grote fornuis warme lucht oven 10 minuten voor te verwarmen en dan het enkele broodje erin te leggen om het te bakken. Dat kost natuurlijk handen vol geld aan stroom.

Dus...doen we niet meer...ik ga (op de fiets) broodjes halen bij de bakker...dan zijn ze vers, veel smakelijker en volgens mij is het zelfs goedkoper omdat ik hiervoor geen oven hoef te laten draaien.

 

In de zomer doe de meeste ritten als het niet al te ver is op mijn motorfiets i.p.v. met de auto. Tenzij het regent.

Ik rij er zelfs mee naar de luchthaven, ca 60 km. Ik ben er sneller mee dan met de auto, rij aan alle files voorbij en het parkeren is zelfs gratis op de Frankfurter luchthaven. De koffer(s) pak ik er gewoon achterop.

Mijn motorfiets heeft 125 cc en rijdt bijzonder zuinig. Op 100 km ongeveer 3 liter. En hij haalt zonder meer 110-120 km/h :D

 

Als er users zijn met meer ideen en tips dan zou ik zeggen...plaats maar hier. Misschien hebben we er wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Moderator
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ideen om stroom en energie te sparen.


Om op ieder warmwaterkraan onmiddelijk warmwater te krijgen (verschillende wastafels, 2 douches, 2 baden en 2 keukens is mijn boiler voorzien van een retourleiding. Dat wil teggen dat alle warmwaterkranen op een kringloop zijn aangesloten waar kontinue warmwater doorgepompt wordt.
Zodoende heb ik onmiddelijk warmwater als ik de kraan open doe.
Op deze pomp zit een klok die de pomp ´s morgens om 07h00 inschakeld en ´s avonds om 23h00 weer uitschakeld. Ik kan zelfs de tijden per dag van de week varieren. Dit om stroom te sparen.
Nu dacht ik slim te zijn en die pomp gewoon helemaal uit te schakelen en zie daar...er komt ook zonder pomp onmiddelijk warmwater uit alle kranen.
Het blijkt dat de warmwaterkringloop zichzelf onderhoud en een pomp is helemaal niet nodig. 25 Watt gespaard..!



Ik heb 2 opmerkingen over deze tip.

De pomp zal, wanneer deze geen magnetische koppeling heeft, problemen gaan krijgen, lekkage waterseal en vastzitten.

Pas op met legionella, wanneer er in een gedeelte van je warmwater circulatie het water louw wordt, is legionella een reeel gevaar. Laat misschien daarom de pomp 1 keer per dag een 15 minuten lopen. Het plaatsen van de afsluitkraan in je ringleiding is ongewenst, je gaat daardoor een "dood" stuk leiding met stilstaand water krijgen. Niet doen, is niet goed voor de waterkwaliteit en je gezondheid.

Mijn buurman (leraar) had dit verleden jaar ook bedacht, en schakelde tijdens de vakantie (7 weken) die drinkwater circulatiepomp uit. In zijn vriezer had hij veel vis uit Noorwegen liggen. De pomp is gaan lekken, en de aardlek schakelaar deed zijn werk. (Dus vriezer spanningsloos).
Na terugkomst bleek de vriezer aan vervanging toe, en is ongeopend, enigzins bol staand, aan de weg gezet.

Laat iedereen per drinkwater-installatie kijken, of er geen gevaar voor legionella ontstaat.

Ik heb, toen ik gebouwd heb, bedankt voor het door jou beschreven warmwater systeem, en een een-leiding systeem zonder boiler laten aanleggen. Ik moet wel 10 sec. wachten, voor er boven warm water uit de kraan komt, maar bespaar redelijk veel energie.


Quote:
In mijn tuin heb ik bij de bouw van mijn huis een zisterne (regenwater-tank) laten plaatsen van 10.000 liter. Deze zit onder de grond in de tuin. Hiermee kan ik gedurende de hele zomer mijn tuin bewateren. Dat is regenwater van het dak en kost niks. Nadeel: de pomp om het eruit te pompen verbruikt 1.200 watt. Dus of ik hier werkelijk spaar..?

Hier bespaar je in ieder geval geld, bij ons in NRW wordt de "Wasser-uhr" 2 keer afgelezen, een maal voor het verbruikte water, en een maal voor het Abwasser. de tuin sproeien wordt dan wel heel duur.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

De pomp zal, wanneer deze geen magnetische koppeling heeft, problemen gaan krijgen, lekkage waterseal en vastzitten.

 

De warmwaterpomppomp is er een van Vortex met magnetische koppeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik heb geen plasma TV maar nog een gewone glasbeeldbuis TV. Als ik die niet gebruik gaat ie met de hoofdschakelaar helemaal uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je elke dag je kraan gebruikt, is er geen gevaar voor legionella hoor. En als er niet voortdurend warm water door de buizen stroom zal de temperatuur zakken naar de omgevingstemperatuur, en die is behalve in de zomer te koud voor legionella.

 

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil even inhaken op dat rondpompen van warm water. Dat is leuk voor het comfort (je hoeft immers niet op warm water te wachten). Echter lijkt het me dat door voortdurend water door de leiding te pompen (al dan niet door een pomp) je thermisch verlies hebt. De boiler is veel beter in staat om het water zonder al te veel thermisch verlies te bewaren. Maar zelfs geisoleerde leidingen hebben relatief veel verlies. Je boilerwater koelt dan dus nodeloos af, waardoor je weer moet stoken om de boiler op temperatuur te houden...

 

Kijkt me niet helemaal ideaal dus, energie-technisch gezien. Maar ik ben geen expert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorigjaar augustus een nieuwe wasmachine gekocht en een nieuwe vriezer, deze zijn veel energie zuiniger.(speciaal op gelet)

In november heb ik de lampen die er toe doen (dus niet allemaal) vervangen door spaarlampen en ik let er ook op dat alles wat niet gebruikt wordt ook echt uit gaat, dus niks op standby en geen onodig brandende verlichting.

In november kan ik zien hoeveel dat opgeleverd heeft dit jaar, maar mijn energie verbruik is nu al gedaald van 4400kwh naar 3100kwh op basis van het gemiddelde over de laatste 12 maanden.

Het zal uiteindelijk in november dus nog lager dan 3100kwh worden.

 

Water is een ander verhaal, ik heb een iets bescheidener waterton, maar daar zit een ouderwetse swengelpomp op.

Een tuin "besproeien" zorgt dan ook nog even voor de dagelijkse conditie oefeningen smile

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk topic, ik ga hem zeker volgen.

 

Zelf heb ik ook een electrische garagedeuropener.

Kost dat ding echt zo veel in standby ?

 

Nog een vraag, mij is altijd geleerd dat spaarlampen alleen besparen als het lichtpunten zijn die de hele avond branden.

Vandaar dat ik ze niet heb op de gang en in de keuken enzo.

Of kan je met de moderne spaarlampen wel besparen met korte branduren ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Pacman
Leuk topic, ik ga hem zeker volgen.

Zelf heb ik ook een electrische garagedeuropener.
Kost dat ding echt zo veel in standby ?

Nog een vraag, mij is altijd geleerd dat spaarlampen alleen besparen als het lichtpunten zijn die de hele avond branden.
Vandaar dat ik ze niet heb op de gang en in de keuken enzo.
Of kan je met de moderne spaarlampen wel besparen met korte branduren ?


Je bespaart wel elektriciteit, maar het is zo'n beetje dat het niet opweegt tegen de kosten van aanschaf.
Terugverdien tijden zijn dan niet realistisch meer en lopen op van 10 tot zelfs 20 jaar.
Tegen vaak aan en uitzetten kan ook een spaarlamp slecht, dus de kans dat hij een dergelijke leeftijd haalt is niet erg waarschijnlijk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Hi Polvo...ik heb 900 m² te bewateren dus met een zwengelpomp is dat geen doen. :D

 

Moderne spaarlampen van tegenwoordig kun je net zoveel aan en uit doen als gewone gloeilampen.

De duurdere merken zoals Philips en Osram gaan ca. 15.000 uur mee. De goedkopere van bijvoorbeeld Megaman halen ongeveer 12.000-15.000 uur. (met voorverwarming) Een gewone gloeilamp ca. 1.000 uur.

Megaman claimt dat hun lampen over een levensduur van 15.000 uur, 600.000 aan en uitgeschakeld kunnen worden.

Dus ze zijn in aanschaf wat duurder, maar ze betalen zich snel terug.

 

Ik gebruik zelf de spaarlampen van Megaman..die zijn "made in Germany" en RoHS compliant.

 

Die hele goedkope uit China...daar zou ik met een grote boog omheen lopen. Zoals zoveel "made in China" staat deze spreuk zeker niet voor kwaliteit.

 

Enig nadeel is dat ze wat langer nodig hebben voordat ze hun maximale lichtsterkte hebben bereikt. Ongeveer één minuut.

Voor de gezelligheid in de woonkamer gebruik ik wel enkele kleinere lichtpunten. Hier zitten doorgaans halogeen lampjes in van 5 watt. Dat maakt het erg gezellig. Ook gebruik ik veel van die Lichterketten. Die leg ik dan op uitgerold op de vensterbanken..ziet er leuk uit en is erg gezellig. Kost maar weinig stroom.

Ik heb zo´n Watt energiemeter gehaald. Die sluit je tussen de verbruiker en het stopkontakt aan. Is te koop bij de bekende grote elektronica supermarkt. Voor niet al te veel.

 

@Pacman: ik heb een electrische garagedeur van Hormann (Ecomatic)

en die verbruikt volgens die Wattmeter precies 35 Watt in standby en 200 Watt als ie de deur open doet.

Die 35 Watt is nergens voor nodig..dus ik schakel hem gewoon helemaal van het net al ie niet gebruikt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Hi Polvo...ik heb 900 m² te bewateren dus met een zwengelpomp is dat geen doen. :D



Als je net zoveel energie verzet als een uurtje in de fitnisclub, kom je een heel eind. smilesmile
Maar is een wind aangedreven pompje niet iets?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Maar is een wind aangedreven pompje niet iets

 

Dan eerder met zonnecollectoren. Dat wordt mijn volgende projekt. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Het probleem is dat ik op een helling woon en ik moet een hoogte verschil van ca. 8 meter overbruggen. Daar heb je een behoorlijke pomp voor nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...