Ga naar inhoud


Ideen om energie te sparen.


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Maar is een wind aangedreven pompje niet iets

Dan eerder met zonnecollectoren. Dat wordt mijn volgende projekt. :D


Maar besparen doe je er waarschijnlijk niet mee, dat spul is veel duurder dan die Kilowatt uit het stopcontact.
Kennen ze in Duidsland ook energie heffing?
Dat maakt het hier in Nederland zo duur, de kale stroomprijs valt nog best mee.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast Drs. IJzerbout

Kennen ze in Duidsland ook energie heffing?

 

Nee gelukkig niet. Hier wordt het heel aantrekkelijk gemaakt.

De Staat subsidieerd een gedeelte van de kosten. Hoeveel weet ik niet precies...ga ik uitzoeken.

En de stroom die je produceert, wordt in het stroomnet teruggeleverd en de Elektriciteitsmaatschappij (bij mij de HEAG/Entega) MOET deze stroom van je kopen.

Zo werkt dat hier.

 

Ik vind het een goede regeling.

 

Mijn dak staat precies op het zuiden..is er ideaal voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben laatst ook gaan meten. Bij ons bleek de koelkast (zo'n grote ouderwetse Amerikaanse) en de diepvrieskist grote zuipers. Koelkast 1600KWh/jaar en diepvries 750KWh. Die zullen dus wel snel vervangen worden.

Let overigens op met een computer altijd aan te laten staan. Iets van 100W 8760 uur per jaar laten draaien is 876KWh/jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Besparen kan je misschien ook door je thermostaat op 19,5 ° Celsius te zetten in plaats van 20,5 ° Celsius.

 

Scheelt in je portefeuille en is bovendien nog gezonder (minder droge lucht binnenshuis).

 

In het begin is dat wat wennen, maar na een tijdje wil je zelfs niet meer in een warme, droge kamer zitten.

 

Je kan best ook al je deuren sluiten, zo blijft de warmte in één ruimte.

 

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eenvoudig maar doeltreffend : ik heb al mijn media-apparatuur ( tv , audio , sat-decoder , computer met modem en router enz..) achter 1 centrale schakelaar zitten : die gaat 's avonds af en alle stand-by's zijn uitgeschakeld .

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

alhoewel ik nu pas de draad oppak...

 

small wind generators (ter grote van een 90cm of 1,2m wok) zijn er al met zeer hoge opbrengst.

 

die noemen de engelstalige micro generators

 

als je op een paar soortgelijke termen zoekt vindt je merken en types die erg betaalbaar en makkelijk installeerbaar zijn.

dat ding is niet alleen maar voor direkt gebruik inzetbaar maar je kunt overcapaciteit ook het net in sturen (dus je stroommeter loopt achteruit)

 

zonnecollectoren zijn eveneens een goed projekt maar dan de efficientere vacuum tube collectors voor warmwaterbereiding.

 

de tips om te besparen zijn heel handig die je al zelf gevonden hebt,

 

maar als cynische voetnoot wil ik eens wijzen op de reklame die steeds meer en indringender mensen ervan overtuigen (pogen te overtuigen) dat ze airco's moeten laten installeren... met de bijbehorende investeringskosten en lopende energiekosten alsook milieuschade bij vervanging.

een tip mijnerzijds trap niet in die valkuil van een airco.

 

arko's (alle ramen kunnen open <>'s nacht) is even effectief.

 

O ja als bewerkt bericht wilde ik nog toevoegen:

mensen die een airco in de auto hebben EN TOCH hun ramen open zetten tijdens het rijden, moesten maar eens terug naar school.

 

cheers

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook TL's vervangen door spaarlampen met hoge lichtopbrengst

is een goed idee, gemiddelde TL incl. armatuur verbruikt 40 watt.

Een spaarlamp die 26 watt verbruikt levert vergelijkbaar 140 watt

licht op (vergeleken met een gloeilamp).

Pluk een roos, die is rood.
Link naar reactie
Delen op andere sites

arko's (alle ramen kunnen open <>'s nacht) is even effectief.

 

Als je wakker wordt en je plasma etc is weg, moet je eens kijken wat dat bespaart.

is onverwacht dan nog veel effectiever dan je denkt

ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD.

SAT ET7000 ET6000  OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs

Link naar reactie
Delen op andere sites

citaat

Ik ben nu van plan om op die kringloop een afsluit-kraan te laten monteren zodat het water niet meer rondstroomt en zodoende warmteverlies in de leidingen voorkomt. Dan duurt het maar wat langer voordat ik warmwater heb. Water is hier (nog) relatief goedkoop.

Einde citaat.

 

Het is onverstandig leidingdelen niet meer te gebruiken in

verband met bacterievorm en legionellagevaar.

Beter is om een klokje toe te passen ten tijde van gebruik

en ervoor te zorgen dat iedere dag een uurtje gepompt wordt.

(dat water goedkoop is heeft niet veel te maken met jouw

mogelijke actie om leidingdelen af te sluiten)

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

citaat

In mijn tuin heb ik bij de bouw van mijn huis een zisterne (regenwater-tank) laten plaatsen van 10.000 liter. Deze zit onder de grond in de tuin. Hiermee kan ik gedurende de hele zomer mijn tuin bewateren. Dat is regenwater van het dak en kost niks.

Ik was er ook mijn auto´s mee. Dat mag wel niet meer hier in Duitsland maar ik doe het lekker toch..!

Nadeel: de pomp om het eruit te pompen verbruikt 1.200 watt. Dus of ik hier werkelijk spaar..?

Einde citaat

 

Water is vele malen duurder dan het verpompen ervan, goede

besparing en je belast de rioolzuivering er minder mee.

 

Spaarlampen

Pas ledverlichting toe, een fractie van het verbruik, wel een

flinke investering maar rendabel.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Het is onverstandig leidingdelen niet meer te gebruiken in

verband met bacterievorm en legionellagevaar.

Beter is om een klokje toe te passen ten tijde van gebruik

en ervoor te zorgen dat iedere dag een uurtje gepompt wordt.

(dat water goedkoop is heeft niet veel te maken met jouw

mogelijke actie om leidingdelen af te sluiten)

 

Ik ben er sinds gisteren achter gekomen dat het water ook zonder pomp circuleerd.

Het was juist mijn bedoeling om dat circuleren tegen te gaan in verband met warmteverlies in de leidingen naar de warmwaterkranen. Ze zijn wel goed geisoleerd trouwens.

Toen de olie zo goedkoop was maakte me dat niks uit, maar nu ga ik er toch wat aan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn huis staat op het zuiden en ik heb een serre waar het in de herfst,winter bij zonnig weer al snel zeer aangenaam is. Door de serredeuren ( kamer naar serre ) open te zetten komt de warmte niet de kamer in.

Mijn idee is om een langzaam draaiende ventilator tussen serre en woonkamer te plaatsen,welke diameter moet ik gebruiken enzou dit gaan werken ?

 

Verder overweeg ik de aanschaf van een houtkachel,buurman is holzfeller dus aan hout geen gebrek. Ik heb ook een oliekachel en zie er nu al tegenop om de tanks tegen de winter te moeten vullen.

compu's leuke dingen,had ik er maar meer verstand van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...