Ga naar inhoud


wat is nou precies splitsen appartementsrecht


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Jaren geleden heb ik een pand gekocht in Amsterdam centrum.

Het pand heeft 3 verdiepingen. Woning op 1e woning op 2e en berging op 3e verdieping.

 

De woningen zijn klein zo een 52 vierkante meter.

Ik woon op de 2e etage. Nou wil ik dus allebei de twee appartementen zelf gebruiken maar dat mag dus niet van de gemeente. Dit komt omdat het officieel 2 adressen zijn. 1 en 2 hoog. Dus dacht ik dan kan ik net zo goed de eerste verdieping verkopen want dat gezeur met huurders heb ik dan niet meer. Maar dat mag ook niet zomaar want dan moet ik splitsen. Echter in mijn ogen is het al gesplitst want het zijn twee adressen. Ook in de koopakte staan twee adressen vermeld waarom mag ik dan niet 1 etage verkopen vraag ik mij af. Het schijnt dat ik dan eerst het appartementsrecht moet splitsen, daar een vergunning voor aanvragen die overigens ook geweigerd kan worden en dan ook nog duizenden euro's betalen aan de gemeente. Ben ik goed voorgelicht? Weet iemand hoe dat nou precies zit met dat splitsen in Amsterdam? Je hebt een huis gekocht voor een godsvermoegen maar je mag het maar deels gebruiken. Beetje idioot vind ik het wel.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
denk dat de omschrijving

van jouw eigendom in het kadaster maatgevendt is.

 

Maar daar kom ik dus niet echt uit:

Daar staat:

Kadestraat object:

 

Kadestrale aanduiding: Amsterdam II 11178 A2

 

Omschrijving kadestraal object: wonen(appartement)

 

Lokatie:

Utrechtsestraat 99 I

Utrechtsestraat 99 II

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raadpleeg even heel goed uw akte. Gaat het hier niet om een basisakte opgesplist in drie percelen , nl. de woning op de Gv , de woning op het 1° verd. en de berging op het 2° verd. en zijn er gemene delen in het gebouw ?

 

Dit alles kan u uiteraard raadplegen bij de diensten van het kadaster. Tevens kunt u een uittreksel uit de kadastrale legger aanvragen.

 

Hopelijk hiermee enige klaarheid. wink

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

WPW dank voor de links

 

Crazy Sat

 

Het gaat om een winkelpand met daarboven twee appartementen en op de bovenste (derde) verdieping berging.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag bij verkoop dan wel af zijn van huurders, je krijgt vervolgens wel weer te maken met een vereniging van eigenaren

 

leesvoer 4

 

en met z'n tweeën staken de stemmen al snel.

Bovendien moet je tegenwoordig als VVE reserves opbouwen, kost ook weer geld.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Code:
Het gaat om een winkelpand met daarboven twee appartementen en op de bovenste (derde) verdieping berging


Dan zal het niet gaan om een splitingsakte ( basisakte ) zoals uitgelegd hier
maar om een gewoon pand dat toebehoort aan één en dezelfde eigenaar.

Spijtig dat ik u niet verder kan helpen want ik ben toevallig een ambtenaar van het kadaster maar dan in Belgie. Vandaar dat ik alles in zijn perspectief zie conform de Belgische wetgeving. Alhoewel de Nederlandse wetgeving nu niet veel afwijkt van de Belgische laat ik toch het woord over aan een Nederlandse collega alvorens ik ergens een Nederlandse bok schiet. cool

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: AlanS
Het pand is is wel al gesplitst qua appartementen en winkelruimte.

Ik heb dus alleen de bovenverdiepingen. Er is dus al een VVE


Dan is het dus heel simpel.

Er is een VVE voor het gebouw met de appartementen Utrechtsestraat 99 (winkel), Utrechtsestraat 99 I (woning), en Utrechtestraat 99 II (woning).

Jij bezit twee appartementsrechten, te weten die voor de woningen. Het hele pand is eigendom van de gezamenlijke eigenaars, jij hebt het exclusieve gebruiksrecht voor de twee woningen. Klinkt misschien vreemd, maar zo zit het wettelijk in elkaar.

Wil je één van die twee appartemenstrechten verkopen, dan kan dat zonder meer. Je hoeft niet te splitsen, dat is al gebeurd.

Wil je de beide woningen samenvoegen, dan moet er in ieder geval een nieuwe splitsingsakte worden opgemaakt. Immers je gaat van drie appartementsrechten naar twee. Het feit dat er dan twee eigenaren zijn betekent niet dat beide dezelfde rechten hebben binnen de VVE. Die rechten zijn afhankelijk van het aandeel in het gezamenlijke bezit.

Ga eens praten met een makelaar en/of notaris over het samenvoegen. Zij zullen dit ongetwijfeld vaker aan de hand hebben.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ga eens praten met een makelaar en/of notaris over het samenvoegen. Zij zullen dit ongetwijfeld vaker aan de hand hebben.

 

uh effe normaal blijven,

 

ga liever eens praten met enkel de notaris. (wat moet je met die makelaar?)

 

de makelaar handeld met vastgoed maar is intrinsiek geen competente partij (hij kost je dus pegels zonder iets te hoeven verantwoorden)

 

een notaris heeft de uiterste zorgplicht inzake het voorlichten en nadien correct volgens de wet passren van de akte(s).

 

nummer 1 en nummer 2 kosten dus altijd geld voor hun diensten.

dus die makelaar kun je net zo goed een schop onder z'n hol geven daar hij niets hoeft te verantwoorden behalve zijn eigen handeltje.

 

overigens zijn dergelijke zaken mij veel te pikant zo maar een advies in te kunnen geven.

je bank die de hypotheek verstrekte heeft namelijk ook nog een zeer belangrijke rol en kan jouw plannen eventueel volledig torpederen, met het volste recht, indien er specifieke hypotheekvorm en voorwaarden gesteld zijn.

 

cheers

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het samenvoegen van kleine appartementen tot grotere komt tegenwoordig veel voor, zeker in projectvorm. Makelaars spelen daar bijna altijd een rol bij, en doen dan echt meer dan alleen maar verkopen. Zij zijn ook goed op de hoogte van gemeentelijke bouwverordeningen etc., althans behoren dat te zijn.

 

Een informatief gesprek om na te gaan of een notaris en/of makelaar zo'n proces kan begeleiden hoeft natuurlijk geen geld te kosten.

 

Vanzelfsprekend spelen hypotheeknemers (banken) ook een voorname rol. Zonder hun toestemming kan de splitsingsakte niet gewijzigd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wil de makelaars niet allemaal over een kam scheren.

maar een hoge pet op heb ik niet van hun gezien mijn prof. ervaringen.

 

maar er is wel (zoals AlanS al melde) nog een speler op het veld,

namelijk de gemeenten zelve

die vangen met gesplitste appartementen meer op menig gebied

en hebben een agenda om meer kleinere betaalbare woningen te kunnen boeken. (amsterdam)

erfpacht, woz, reinigingsrecht etc

 

logisch eigenlijk, het is daarmee veel mooier geregeld qua gemeentelijke statistieken en financiele balans.

 

cheers

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik nen vandaag zelfs gebeld door een (geband) lid laugh

 

Deze heer heeft mij ook een en ander verteld of appartementsrechten. Het is alleen niet zo makkelijk en af en toe lees ik ook tegenstrijdigheden.

 

Ik denk dat ik inderdaad eens naar mijn notaris moet gaan die de verkoop destijds heeft afgehandeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...