Ga naar inhoud


1,6 mtr schotel draaibaar maken.


odysseus

Aanbevolen berichten

Heb thuis een schotel merkloos van 1.6 meter over. Wil deze draaibaar op gaan stellen voor o.a. hellassat, Astra en hotbird. Kan mij iemand op weg helpen wat ik hier oal bij nodig heb.

 

nB De schotel is voorzien van een polarmount 9deze is nu gefixeerd.

 

gr. Rob

Grote schotels vangen veel wind..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Die polarmount zit met een draadstang vast, die is zo weer los.

 

Ik heb alleen geen enkele ervaring met die motoren. Dus meer wat is een goede motor, wat is een goede keus om de schotel aan te sturen. Met name voor Astra is een klein beetje speling in de motor bijvoorbeeld al een probleem. De rest kan ik ook met een grote pannedeksel ontvangen.

 

gr. Rob

Grote schotels vangen veel wind..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

Voor een polarmount gebruik je een actuator met een 18" heb je genoeg. Er is alleen een maar en dat is dat dit soort motoren niet zo veel meer verkocht worden maar ff struinen op het internet dan kun je d'r wel eentje op de kop tikken.Zo een motor word aangestuurd met 36 volt dat houd dus in dat je een satontvanger met 36 volt sturing of een positioner (bijvoorbeeld een V-box2) nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

@ odysseus:

 

Voor een polarmount gebruik je een actuator met een 18" heb je genoeg. Er is alleen een maar en dat is dat dit soort motoren niet zo veel meer verkocht worden maar ff struinen op het internet dan kun je d'r wel eentje op de kop tikken.Zo een motor word aangestuurd met 36 volt dat houd dus in dat je een satontvanger met 36 volt sturing of een positioner (bijvoorbeeld een V-box2) nodig hebt.

 

Wat fatfreddy hier schrijft is inderdaad juist.

Een paar dingen zijn misschien interessant om je verder te helpen.

 

Je zegt dat je voor je 1,6 mtr schotel een polarmount hebt. Is dat inderdaad zo..? Of ben je misschien in de war met een AZ/EL bevestiging. Een AZ/EL bevestiging is ervoor gemaakt om de schotel op één satellietpositie vast te zetten.

Een polarmount is alleen zinvol als je een actuator gebruikt.

Ik ben persoonlijk een voorstander van een actuator oplossing in vergelijking met een stab of iets dergelijks, vanwege de hoge mechanische belastbaarheid.

Verder staat op mijn dak een 1,20 mtr schotel met actuator al sind een jaar of 16 en heeft al menige storm getrotseerd.

Om mijn schotel te draaien maak ik gebruik van een aparte positioner voor de 36 volt sturing.

Een V-Box doet het ook maar heeft het nadeel dat de coax met alle signalen door de box doorgelust worden om zodoende een 36 volt stuursignaal te genereren.

Dat leidt tot onherroepelijke verliezen wat voor mij niet acceptabel zou zijn. Een V-Box heeft wel het voordeel dat je schotel d.m.v. je ontvanger met diseqc sturing gestuurd wordt en je maar met één afstandsbediening te maken hebt.

 

Om je schotel draaibaar in te stellen op alle satellieten van zeg maar 60° oost tot 50° west is niet eenvoudig en kost je een hoop geduld en tijd. 1,60 mtr. is al behoorlijk groot en heeft een kleine openingshoek. Vandaar dat je met kleine tolaranties in het instellen van je polarmount moet rekenen.

Als je precies weet en begrijpt wat je doet, is het wel te doen en je zult er later veel plezier aan beleven als je op een stormachtige winteravond met regen en sneeuw lekker voor de open haard zit en met je schotel aan het "freaken" bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sneeuw hebben wij al niet zo vaak, gelukkig.

 

De Schotel is echt wel voorzien van een polarmount, De steunen waar de actuator op gemonteerd moet worden zijn nu met een dikke draadstang gefixeerd.

Heb deze schotel "over" Voor de gewone TV ontvangst staat een nog grotere tegen de gevel. Met de oude (160) wil ik gewoon lekker prutsen. Astra is sinds enige tijd bij ons ook weer te vangen met 1,6 meter, alleen komt dit ontzettend precies. Een motor met speling of een positioner met hysterese en de

"astra"-lol is over.

Voordat ik (niet gehinderd door kennis van zaken)van alles bestel (koop) dus eerst dit verzoek om advies.

Ben er ondertussen acter dat de actuator 18" of groter moet zijn, maar is daar nog veel kwaliteitsverschil in verschillende fabrikaten en/of types?

 

Het verlies met zo'n Vbox, moet ik dat zien als verlies in signaalsterkte. Dan heb ik liever een externe aansturing.

 

Ga dinsdag weer naar huis, en ga ik de schotel weer plaatsen. Hoop dan volgende trip een beetje handel te kunnen kopen en te gaan spelen.

 

Mijn andere schotel (190) laat ik gewoon zo staan. Als ik daar mee ga experimenteren krijg ik ruzie met m'n andere helft.

Grote schotels vangen veel wind..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan bevestigen dat je veel plezier van die schotel zal hebben! De mijne staat sinds 1986 in de tuin, en is dagelijks in gebruik.

Ik stuur de actuator aan dmv de Echostar 3600, nog een ontvanger met ingebouwde 36v actuator sturing. Dat was toen de reden om te kiezen voor juist deze receiver, omdat ik geen gedoe met extra kastjes wou. Probleem is wel dat die pulsen blijkbaar niet meer zo nauwkeurig zijn als in het prille begin... ik moet nu regelmatig de positie even "bijsturen" en de nieuwe positie dan weer bewaren... na een paar weken is het weer mis, en moet er weer bijgestuurd worden. 9 jaar geleden kocht ik een nieuwe actuator, omdat ik toen dacht dat dit het probleem was... Aanvankelijk was het wel wat beter, maar nu is het weer "mis".

 

Je hebt maar weinig merken actuators meer op de markt. De eerste was een Echostar... die ik nu heb is een strong...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al jarenlang, ongeveer 20 jaar, een Jaeger actuator aan een schotel van 1800mm. Dit is mijn tweede actuator. De maat is meen ik 24" kan ook 32"(heavy duty uitvoering) zijn met een bereik van 75 Oost tot 58 West Als aansturing gebruik ik een Camundosat analoge ontvanger. Verloop heb ik niet ook niet na de zwaarste storm. De eerste actuator heeft 15 jaar gedraaid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere mogelijkheid is de polarmount vervangen voor een Jaeger 1224 H to H motor ook deze word 36 volt aangestuurd maar dan zullen er waarschijnlijk enige aanpassingen gedaan moeten worden om de schotel aan de motor te bevestigen.Probleem is echter weer dat ook deze niet gemakkelijk op de kop te tikken is.

 

odysseus je hebt pm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ondertussen wel een actuator (ook Jaeger) op de kop kunnen tikken, maatje groter 24" voor weinig, en nooit gebruikt.

 

Op internet bieden ze voor weinig een zg "Sunny positioner" aan. Voordeel voor mij is dat de besturing dan niet in serie staat tussen de LNB en de receiver (wil ik niet i.v.m. Signaalverlies) Heeft iemand hier ervaring mee? Als ik dat ding zo zie is het een soort net een Tupperware doos met afstandsbediening.

 

De Schotel kan ik dus alvast afbouwen komende week.

 

Dit lijstje wou ik proberen te ontvangen

 

Most Popular Satellites in GR:

1. 13.0E Hotbird 6,7A,8

2. 39.0E Hellas Sat 2 - Europe

3. 19.2E Astra 1E,1F,1G,1H,1Kr,2C

4. 5.0E Sirius 2,3

5. 53.0E Express Am22/Sesat 2

6. 30.5E Arabsat 2B

7. 28.2E Astra 2A-B-D

8. 42.0E Turksat 1C, 2A

9. 16.0E Eutelsat W2

10. 90.0E Yamal 201

 

Welke zou voor mij het nulpunt moeten zijn ??

 

 

 

 

 

Grote schotels vangen veel wind..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Samos ligt zover ik op Gorbtrack kan ontdekken op 20,6 oost en als ik dan naar jou lijstje kijk dan ligt Astra op 19,2 daar het dichtste bij. W6 op 21.6 oost ligt nog ietsje dichter bij jou "0" punt in principe heeft die sat bij jou een zeer sterk signaal maar of je er een free to air kanaal op kunt pakken is mij niet zo 1,2,3 duidelijk.

 

In principe maakt het ook niet zo veel uit welke van de 2 sat's je neemt wat je er in ieder geval mee bereikt is dat je de elevatiehoek van je schotel daarmee vaststelt.( De hoogste sat op de clarkbelt ) .

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit vraagt eigenlijk nog om een toelichting en dat is het volgende:

Geen één van de satellieten is voor jou het absolute "0" punt dat zou alleen een sat zijn die exact op dezelfde lengtegraad heeft als Samos maar die is er dus niet.Zoals ik hierboven al aangeef kun je wel de elevatiehoek met 1 van de 2 naastgelegen sat's bepalen deze zou namelijk bij een wel op het "0"punt gelegen sat exact hetzelfde zijn. Na dit gedaan te hebben zul je moeten gaan finetunen door stapsgewijs op satellieten te gaan uitrichten die verder naar het oosten en westen staan bij dit finetunen moet je niets meer veranderen aan de elevatieinstelling( dit is nu een vast gegeven geworden) maar alleen maar door de gehele handel een beetje meer naar links of rechts om de paal te verdraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

fatfreddy volgens mij ligt Samos ongeveer op 27 oost. Maar evengoed is je verhaal dan van toepassing want de meet nabije satellietposities zijn dan 26 of 28,2 oost.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...