Ga naar inhoud


W-lan op een watertoren


Digidish

Aanbevolen berichten

In zuid-west Hongarije is men de afgelopen maanden begonnen met het uitleggen van een W-Lan-netwerk (WiFi). Men doet dit via de bij ieder dorp aanwezig watertoren/waterbol (ca. 25 meter hoog). Thuis krijgt men een WAP-geplaatst (op zolder of buitenmuur) met evt. een router. Installatiekosten ca. 25 Euro en maandelijks abonnement ca. 12,50 Euro. Onbeperkte up/download. Ik voeg een foto bij van zo'n watertoren met antennes. Als ik tijd heb de komende dagen een foto van een eind dichterbij zodat je de straalantennes (parabool) en WiFi-antennes ziet....

post-3333-1318259856,1974_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik was in de Lot et Garonne in Frankrijk. Daar is men net zo'n systeem bezig op de watertorens. De proviciale overheid heeft hier geloof ik 10.000.000 euro voor uitgetrokken. Een dergelijk systeem heet Wimax. Ook in Nederland wordt er over nagedacht niet-stedelijke gebieden op deze manier van breedbandInternet te voorzien.

VU+ Solo4k S2/S2/C/C, ET10000 S2/S2/S2, ET8000 C/C/C+ , VU+ Ultimo S2/S2/, Moteck disecq rotor, 90 cm Funke schotel. 60 cm Triax schotel vast op Astra 19,2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: S_Hopper
Ik was in de Lot et Garonne in Frankrijk. Daar is men net zo'n systeem bezig op de watertorens. De proviciale overheid heeft hier geloof ik 10.000.000 euro voor uitgetrokken. Een dergelijk systeem heet Wimax. Ook in Nederland wordt er over nagedacht niet-stedelijke gebieden op deze manier van breedbandInternet te voorzien.


Wimax is dus geen Wifi. Het bereik is dan ook een stuk groter en kan oplopen tot een km of 50 - 60

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
gaat dit het mobiele telefoon verkeer niet in de weg zitten?


Nee, echt niet. Bij mij in de buurt draait al enkele jaren ( denk zo'n 5 jaar ) een wifi punt op 5GHz. Deze heeft een bereik van ca 6 km in de omtrek. Deze wifipunt wordt beheert door een internetprovider ( Fiberworld c.q. Abel) .

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: S_Hopper
Ook in Nederland wordt er over nagedacht niet-stedelijke gebieden op deze manier van breedbandInternet te voorzien.


Is er al hoor...

www.worldmax.nl heeft in de krant gestaan met het eerste Wimax mobiele breedband internet netwerk in de wereld. Lees je krantje... :-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paardengek
Nee, echt niet. Bij mij in de buurt draait al enkele jaren ( denk zo'n 5 jaar ) een wifi punt op 5GHz. Deze heeft een bereik van ca 6 km in de omtrek. Deze wifipunt wordt beheert door een internetprovider ( Fiberworld c.q. Abel) .

Met vriendelijke groet, paardengek


De reden dat ik het vroeg is omdat ik ooit eens gehoord heb dat er een limiet aan onze wifi routers zitten m.b.t. de kracht van de antennes i.v.m. mobiele telefoons... Ik nam het voor waar aan maar er zijn wel meer aapverhaaltjes in de wereld smile

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Origineel bericht van: paardengek
Nee, echt niet. Bij mij in de buurt draait al enkele jaren ( denk zo'n 5 jaar ) een wifi punt op 5GHz. Deze heeft een bereik van ca 6 km in de omtrek. Deze wifipunt wordt beheert door een internetprovider ( Fiberworld c.q. Abel) .

Met vriendelijke groet, paardengek


De reden dat ik het vroeg is omdat ik ooit eens gehoord heb dat er een limiet aan onze wifi routers zitten m.b.t. de kracht van de antennes i.v.m. mobiele telefoons... Ik nam het voor waar aan maar er zijn wel meer aapverhaaltjes in de wereld smile


Een gewone wifi modem/ router werkt op de 2,4 GHz band. Deze band wordt gebruikt door vele draadloze apparatuur. Maar GSM gebruikt naar mijn weten een hele andere frequentie gebied.

Met vriendelijke groet, paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paardengek
Maar GSM gebruikt naar mijn weten een hele andere frequentie gebied.

Correct. 850/900/1800/1900MHz. Daarbij komen dan nog de UMTS frequencies: http://en.wikipedia.org/wiki/UMTS_frequency_bands ...

Dus inderdaad geen van alle gebruikt dezelfde band als WiFi.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Er is volgens mij wel een (wettelijk bepaalde) beperking op de kracht van de antenne's die je huis tuin en keuken router mag hebben? Iemand enig idee waarvoor dit is dan?

Het gaat om het maximale vermogen wat je uitstraald. (De EIRP) Deze mag niet boven een bepaald niveau uitkomen. Ik weet niet zo snel meer het niveau in NL, maar ik gok dat het zo rond de 17-20dBm ligt. Als je router/accesspoint nu 15dBm als uitgangs vermogen heeft, dan mag de antenne niet meer "versterken" dan 2-5dB. Geeft je router/accesspoint nu 23dBm af als uitgangsvermogen, dan moet de antenne zelfs 3-8dB verzwakken!
De routers/accesspoints die verkocht worden in NL voldoen aan de normen met de bijgeleverde antennes. Als je een meer directionele antenne nodig hebt, dan mag nog altijd het uitgestraalde vermogen niet hoger liggen dan de wettelijke limiet, echter deze mag wel gebundeld wezen.

Waarom deze normen er zijn? Anders zou je nog meer storing van elkaar ondervinden...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...