Ga naar inhoud


1080p en 1080i


Satraver

Aanbevolen berichten


op dit forum kun je van alles vinden over de verschillende HD-versies en wat er in theorie en praktijk beter zou moeten zijn. Maar dat is voor de keuze bij aankoop van een HD-ontvanger niet van belang. Er schijnt wel verschil te zijn in beeldkwaliteit tussen verschillende HD- ontvangers maar is ook gedeeltelijk persoonlijke voorkeur, allemaal zullen ze een mooi plaatje geven op je tv.ik zou alleen niet de cds-gecertificeerde ontvanger kopen.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je scherm 1080p aankan, zal hij ook 1080i kunnen verwerken.

Wanneer je het merk en type hier opgeeft, kijken we even bij de specificaties, en dan weet je het zeker.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze neem ik aan dan:

TH-50PX80U

Display Resolution 720p

Compatible Signal Formats 1080p/1080i/720p/480p

Dit houdt in dat je inderdaad alle input signalen aankunt.

1080i en 1080p worden "verkleint" naar 720p.

Films en TV series op Premiere-HD en BBC-HD zijn 1080p

Live Muziek en Sport op Premiere-HD en BBC-HD zijn 1080i

i = Interlaced, je TV zal het signaal dan voor je omzetten, zodat het progressive en zonder lijnen wordt weer gegeven.

Dit signaal moet wel van je ontvanger af komen.

Alle 1080 kanalen op Satelliet hebben de interlaced flag altijd aanstaan, dus ook bij Progressieve inhoud zal een Decoder de stream proberen te Decoden (Dit geldt vooral voor PC Decoders)

 

Het beste is als je Reciever-Decoder het signaal omtzet naar progressief, omdat er verschillende Deinterlace methodes zijn, vooral met MPEG-4 (AVC, H.264: PAFF en MBAFF )

!!geen URL in je handtekening!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satfanatic
Citaat:
Films en TV series op Premiere-HD en BBC-HD zijn 1080p


.... weet je dat heel zeker ?


gr. Satfanatic. cool


Vraag ik mij ook af want receivers met 1080p zijn niet te koop.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

@satraver, daarvoor geeft Panasonic het volgende op:

 

De Panasonic TH-50PX8 is een Plasma HD Ready HD TV van 50 inch (127 cm) met een resolutie van 1366 x 768 beeldpunten (720p). De TH-50PX8 levert een fraai beeld dankzij de toegepaste technieken als 100 Hz Double Scan en 24p weergave

• Scanformaat: 525 (480)/60i, 525 (480)/60p, 625 (576)/50i, 625 (576)/50p, 750 (720)/50p, 750 (720)/60p, 1125 (1080)/50i, 1125 (1080)/60i, 1250/50i, 1125 (1080)/50p (HDMI), 1125 (1080)/60p (HDMI

.

 

In ieder geval betekent dit, dat je er zonder problemen je HD sat ontvanger erop aan kunt sluiten, evenals een blue-ray player.

 

In mijn opinie heb je hiermee puur kijkplezier en is je eerste vraag beantwoord.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HD-ready betekent gewoon dat hij ook 1080i moet accepteren. Anders mag hij geen HD-ready logo dragen.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/HD_ready

 

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, moet je de stream maar analiseren smile

Premiere-HD heeft heel af en toe een PAFF (interlaced) frame, daarom hebben decoders af en toe problemen.

 

BBC-HD heeft heel af en toe een interlaced block of frame, omdat nogmaals, de decoder niet echt goed is (progressive content wordt soms als interlace ge-encode, dat kan natuurlijk niet)

Ik heb zelf ook BBC HDCAMS (digitale bron tapes) gezien, BBC-HD met een documentaire als: Amazon.with.Bruce.Parry.E01.2008.BBC-HD.1080p.H.264.AC3.5.1.mkv gaat als volgt:

 

720p camera (heb ik screenshots van, uit de docu's zelf) > input 1440x1080(progressive) HDCAM > output HDCAM is 1920x1080(progressive) > dit gaat dan weer naar de Broadcast encoder 1440x1080MBAFF (encoder kiest dus zelf of de video interlaced of progressive is)

 

Het doel van BBC-HD is om in de toekomst met (1920?x)1080p camera's te werken, 1920x1080p HDCAM (opslag) te werken, en een 1920x1080MBAFF satellite encoder te hebben (voor live muziek en sport zal de encoder altijd interlaced blijven encoden, vraag me niet waarom men daar geen 1080p progressive camera's (willen) gebruiken.)

 

Ik die link die ik gepost heb over PAFF en MBAFF staat is een reply eronder 2 samples, een is interlaced, en een is progressive.

Je ziet het verschil heel duidelijk.

 

Als je precies wilt weten hoe je kunt nagaan of een frame interlaces is of niet moet je het maar laten weten, dan maak ik een mooi verhaaltje met h264_parse samples smile

 

 

Oh nog een leuke toevoeging op:

Origineel bericht van: winwiz
HD-ready betekent gewoon dat hij ook 1080i moet accepteren. Anders mag hij geen HD-ready logo dragen.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/HD_ready

 

Met Mpeg4 (AVC, H.264) is het zo dan 1080i meer processor en geheugen nodig hebben dan 1080p.

 

Interlaced is een zeer achterhaalde techniek, en daarom kan zo goed als ik weet, elke HDTV wel 1080p als input signaal aan, omdat dit dus makkelijker is dan 1080i

(De bandbreedte met BBC-HD 1080MBAFF (i of p) blijft toch hetzelfde smile

!!geen URL in je handtekening!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...