Ga naar inhoud


Geen ontvangst door sneeuwval


Donkeyman

Aanbevolen berichten

Gast thevandijks

Ach ik hoorde van mijn collega's vanmorgen dat ze geen TV hebben kunnen kijken in het weekend, waarschijnlijk waren bij de REKAM in Gouda ook de schotels vol gesneeuwd. Ik heb zondagochtend ook even sneeuw van de LNB moeten vegen, maar voor de rest hebben we het hele weekend TV gehad!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: steventje
Hier ook geen beeld gisteravond op de Multytenne voor 3u30 min !!!
Probleem was een 5-tal cm sneeuw op de kap van de Multytenne wat voor ontvangstproblemen zorgde.
Kon sneeuw niet opruimen want schotel staat op dak en 't was veel te donker en gevaarlijk.
Probleem was dat mijn favoriete film "Kull the conqueror" om 23h00 begon op ITV4. En al bij wonder is die sneeuwlaag (visuele inspectie) van mijn LNB geschoven rond 22h50 cool
Nu is het hier weer hevig aan het sneeuwen in de omgeving Antwerpen !

Gewoon de ontvanger aanzetten en aanlaten lijkt me. De LNB krijgt dan voeding en zal warm worden, en het lijkt me dat de sneeuw dan als sneeuw voor de zon wink zal verdwijnen.

Wbt primefocus vs. offset: de LNB zal volgens mij vanzelf sneeuwvrij worden wanneer ie aanstaat. De schotel heeft normaliter geen aparte verwarming oid. en zal dus sneeuw verzamelen. Wat dat betreft heb ik dus liever een offset.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast easygoerik

Gistermiddag de boel weer volledig aan de praat. Nog niet 123 kunnen achterhalen wat nu precies het probleem was met de draaibare wok. De ontvanger vervangen door ander model, ik was tenslotte zondag bezig met nieuwe firmware en wellicht is hier ook iets fout gegaan.. smile

 

Check van alle sat´s, pak ze nog steeds met 90 tot 95% quality.., tis wel goed zo !

Op naar de volgende sneeuwval.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Origineel bericht van: steventje
Hier ook geen beeld gisteravond op de Multytenne voor 3u30 min !!!
Probleem was een 5-tal cm sneeuw op de kap van de Multytenne wat voor ontvangstproblemen zorgde.
Kon sneeuw niet opruimen want schotel staat op dak en 't was veel te donker en gevaarlijk.
Probleem was dat mijn favoriete film "Kull the conqueror" om 23h00 begon op ITV4. En al bij wonder is die sneeuwlaag (visuele inspectie) van mijn LNB geschoven rond 22h50 cool
Nu is het hier weer hevig aan het sneeuwen in de omgeving Antwerpen !

Gewoon de ontvanger aanzetten en aanlaten lijkt me. De LNB krijgt dan voeding en zal warm worden, en het lijkt me dat de sneeuw dan als sneeuw voor de zon wink zal verdwijnen.

Wbt primefocus vs. offset: de LNB zal volgens mij vanzelf sneeuwvrij worden wanneer ie aanstaat. De schotel heeft normaliter geen aparte verwarming oid. en zal dus sneeuw verzamelen. Wat dat betreft heb ik dus liever een offset.


Wordt een LNB warm als de ontvanger aanstaat? confused

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Wordt een LNB warm als de ontvanger aanstaat?

 

Ja hij wordt licht warm: ca.15 volt x ca.200 mA = ca. 3 watt.

Ik denk niet dat de sneeuw daarvan aan de voorkant bij de feedhorn zal smelten. :D

 

Ik moet altijd lachen om die LNC´s met die indrukwekkende koellichamen aan de achterkant.

Ziet er heel imposant en professioneel uit. Maar is het nodig om dat beetje warmte af te leiden? Toch zullen er wel weer freaks zijn die het nodig vinden om er nog een extra ventilator op te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: easygoerik
Gistermiddag de boel weer volledig aan de praat. Nog niet 123 kunnen achterhalen wat nu precies het probleem was met de draaibare wok. De ontvanger vervangen door ander model, ik was tenslotte zondag bezig met nieuwe firmware en wellicht is hier ook iets fout gegaan.. smile

Check van alle sat´s, pak ze nog steeds met 90 tot 95% quality.., tis wel goed zo !
Op naar de volgende sneeuwval.....

------------------------------------------------------------
(Mits alles nomaal is, en natuurlijk goed is geinstaleerd.)

Ik had die opmerking gemaakt omdat normaal gesproken, de multytenne minder slecht weer rezerve heeft. En dus eerder uit zal vallen, Wat nu ook gebleken is.

Maar dat het weer draaid, is het voornaamste.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Ik moet altijd lachen om die LNC´s met die indrukwekkende koellichamen aan de achterkant.
Ziet er heel imposant en professioneel uit. Maar is het nodig om dat beetje warmte af te leiden? Toch zullen er wel weer freaks zijn die het nodig vinden om er nog een extra ventilator op te zetten.

Ik heb een keer een reportage op DrDish gezien over een Duitser die z'n LNB koelde met een peltier element. Hij wilde in Brazilie de ARD op 19.2 ontvangen. Is nog gelukt ook met een zelfgebouwde acht meter schotel en een sterk gekoelde LNB.

Als de temperatuur lager is, is de ruis ook minder.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Wordt een LNB warm als de ontvanger aanstaat?

Ja hij wordt licht warm: ca.15 volt x ca.200 mA = ca. 3 watt.
Ik denk niet dat de sneeuw daarvan aan de voorkant bij de feedhorn zal smelten. :D

En hoeveel is dit als de ontvanger in standby staat?
Waar kan ik die waarden terugvinden voor mijn Multytenne of moet ik in de handleiding van mijn ontvanger kijken?

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de ontvanger in stand-by staat, wordt de LNB niet gebruikt en staat die dus uit.

Waardes kan je vinden in de handleiding bij je LNB.

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites

(citaat) Mifi. Ik heb een keer een reportage op DrDish gezien over een Duitser die z'n LNB koelde met een peltier element. Hij wilde in Brazilie de ARD op 19.2 ontvangen. Is nog gelukt ook met een zelfgebouwde acht meter schotel en een sterk gekoelde LNB

 

Heb ik ook gezien temperatuur was - 30 gr celsius.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Is nog gelukt ook met een zelfgebouwde acht meter schotel en een sterk gekoelde LNB.

 

Jongens...blijf nou even reel. Door dat sterk overdreven koellichaam wordt de LNC echt niet gevoeliger hoor.

Dat koellichaam koelt alleen de spanningsregulator wat af. En die zit achter op de LNC.

De HEMT FET is het deel dat gevoeliger wordt naarmate het kouder is. Maar dan heb je het wel over duidelijke min temperaturen, dus onder ver de nul graden C. En die FET zit helemaal voorin de LNC.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Is nog gelukt ook met een zelfgebouwde acht meter schotel en een sterk gekoelde LNB.

Jongens...blijf nou even reel.

@Drs.
Mijn reactie was een anekdote en ging over koeling met een peltier element. Heel wat anders dan jouw koelvinnen dus. De anekdote was zeer reëel.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor ik mijn wave frontier plaatste 2 jaar terug ofzo, de achterkant voorzien van spiegelverwarming. Toen ik het beeld kwijt was, had ik het binnen 1 minuut opgelost. Ik stak de stekker in het stopcontact en er smolt een klein laagje en alles viel naar beneden. smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Mijn reactie was een anekdote en ging over koeling met een peltier element. Heel wat anders dan jouw koelvinnen dus. De anekdote was zeer reëel.

 

Ik heb dat gezien op Dr. Dish TV. Daar werd een LNC met Freeze Spray afgekoeld terwijl een zwakke transponder op NileSat of BADR aangepeild werd. De ontvangst ging er inderdaad op vooruit.

 

Veel beter was het geweest om de HEMT FET zelf direkt af te koelen. Niet de hele LNC. Door de hele LNC extreem af te koelen gaat onheroepelijk de lokal oscillator aan de haal wat ook niet de bedoeling is.

 

Ik merk hier bij mij ook een duidelijke verbetering al naar gelang het kouder wordt in de winter. Vooral als het naar de -20°C toe gaat. Komt zelden voor maar toch is de ontvangst beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...