Ga naar inhoud


Wie heeft verstand van krachtstroom aansluitingen ?


ronaldsl

Aanbevolen berichten

Blindspanning? Bestaat dat dan?

 

Wat een moeilijk gedoe om een motortje aan te sluiten, haal de motor even los, sluit de boel aan en kijk of hij de goeie kant opdraait. Indien niet, fase wisselen, motor terug plaatsen, klaar.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 129
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Citaat:
Blindspanning? Bestaat dat dan?

 

Ja, dat bestaat.

 

Wat Drs. Ijzerbout hier bedoelt is als je tussen een phase en nul een spanning meet van ongeveer 220VAC terwijl je zeker weet dat je de zekering (stop) die desbetreffende phasedraad van spanning voorziet er uit hebt gedraaid, of dat deze is gesprongen.

Lastig te begrijpen, echter zeer simpel, zal het proberen uit te leggen.

 

L1 --> zekering aanwezig en ok.

L2 --> geen zekering aanwezig (zou dus geen spanning moeten staan op deze draad).

L3 --> geen zekering aanwezig (zou dus geen spanning moeten staan op deze draad).

 

Maar, als ik meet:

L1<-->nul = 220VAC smile

L2<-->nul = 220VAC crazy

L3<-->nul = 220VAC crazy

 

Ook phases ten opzichte van aarde 220VAC.

 

Wazig ...... ?

Nou, nee, dit kan heel goed voorkomen.

Ik zou tussen L1<-->nul inderdaad 220VAC moeten meten. Dit klopt dus.

Maar tussen L2<-->nul en ook L3<-->nul zou ik geen spanning moeten meten. De zekeringen (stoppen) heb ik er immers uit gedraaid. Toch ?

 

Stel nu dat er op deze groep nog een andere verbruiker (apparaat / machine) zit aangesloten. Het stuurstroomcircuit van de schakelkast van dit apparaat wordt gevoed vanuit L1...nul.

De sturingen van de schakelkast werken dus gewoon, en er wordt een magneetschakelaar aangestuurd die een motor aan en uit schakelt.

Op de motor is dus L1 gewoon aanwezig. Omdat er maar 1 phase aanwezig is draait de motor dus niet, hij bromt niet, hij verbruikt geen enkele stroom. De motorbeveiligingsschakelaar / thermische pakket schakelt dus niet af. Deze situatie blijft dus gewoon gehandhaafd.

 

Door de wikkelingen van de motor staat de spanning van L1 dus nu ook op L2, en L3. Gemeten ten opzichte van nul of aarde natuurlijk. Pak je nu L2 of L3 vast dan prikt het dus behoorlijk, je krijgt gewoon 220VAC op je donder. En aardlek automaten zoals bij je thuis van 30mA worden hier niet gebruikt. 500mA heel soms, maar deze zijn vaak te traag om je hart te beschermen. En de waarde is natuurlijk veel te hoog.

Het menselijk hart is helaas niet gebouwd voor 100 slagen per seconde.

 

Ziedaar, een vorm van blindstroom (zijn er nog wel een paar meer te verzinnen die AUW doen).

 

Meet je tussen de phases L1<-->L2 L1<-->L3 of L2<-->L3 dan meet je niets. Geen spanning. Het is immers dezelfde phase.

 

Nu begin ik hier dit voorbeeld dat je zelf de zekeringen verwijderd. Dan weet je waarmee je bezig bent, althans daar ga ik van uit. Meestal is het echter dat er 2 zekeringen zijn gesprongen en dat je van niets weet. ff snel meten tussen de phases en aan het werk. Tijd is geld en de machine moet draaien, er staan tig man werkeloos toe te kijken.

Resultaat = gegaradeerd AUW, K&t. blush

 

Alla, een gewaarschuwd mens...........

 

Geluk,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haal de motor even los, sluit de boel aan en kijk of hij de goeie kant opdraait.

 

HEEE ? Je weet echt niet wat je zegt, sorry. Het is niet een 'motortje..' Ik denk dat je m niet eens kan tillen... De totale machine weegt misschien wel 1000 kg. Er zit ook hydrolische olie in, zo'n 40 liter (schrok ik ook van..) Dus je zult begrijpen dat ik dat motertje er niet ff uit kan halen....

 

Ronald

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, snap wat je bedoelt, was even in verwarring door de term blindspanning. Blindstroom is namelijk totaal iets anders en heeft niks te maken met wat jij beschrijft. (stroom die door het netwerk loopt maar geen arbeid vraagt om op te wekken en ontstaan door faseverschuiving spanning/stroom.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe bedoel je er zit hydraulische olie in? Als er hydrauliekolie aan te pas komt heb je ook een pomp nodig, als deze direct aan de as van de motor is gekoppeld kun je die vrij eenvoudig de-monteren. Als de motor een ton weegt zou je een motor van pak em beet minstens 110 kW hebben. Heb je geen foto? ben nu toch een beetje nieuwschierig.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
even in verwarring door de term blindspanning.

 

Ik weet ook niet of de term wel officiel is. Hij wordt onder elektrikers nogal eens gebruikt om dit soort grappen aan te duiden. En als je zelf ook wel eens op zo'n manier aan een draadje blijft "plakken" neem je de term automatisch over.

 

Blindstroom (voor of na ijlen van de stroom) is inderdaad wat anders. Al roep ik ook regelmarig blindstroom als ik spanning bedoel en andersom blush

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ronaldsl had over een totaal gewicht van 1 ton dit is dus niet alleen de motor.

blind spanning bestaat niet. En ik zou als het kan de motor los koppelen van wat hij aan drijft je zou dan kunnen zien of de motor de goede kant op loopt meestal als je op de faan kijkt rechtsom.

Maar en dat is hier al vaker vermeld kijk uit en wees er zeker van dat je je vertrouwd met wat je doet.

Ik vermoed dat je maar 1 motor hebt die de hydroliek pomp aandrijft het snij mechanisme zal wel op hydroliek werken.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ronaldsl, we draaien nu al 6 pagina's om de oplossing heen.

Maar wat voor merk en type machine is het eigenlijk?

 

Misschien kunnen we dan zo de oplossing aan de hand doen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
blind spanning bestaat niet.

Als jij het zegt zal het wel zo zijn.


Huh...blindspanning bestaat niet????...wat raar dat er dan meetapparatuur bestaat om dit te meten.. blush

Energiemeter:

Zelfs de vermogensfactor cos φ kan afgelezen worden op het display om de blindspanning te meten die bijvoorbeeld optreedt bij TL verlichting

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pietsat
Ik denk dat je bedoeld lek-spanning


Nou, hoe je het verder ook wilt noemen...er staat in de beschrijving "blindspanning" van mij mag het ook anders genoemd worden, maar ze zullen dit niet uit de lucht gegrepen hebben..

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Digipaps
Origineel bericht van: pietsat
Ik denk dat je bedoeld lek-spanning


Nou, hoe je het verder ook wilt noemen...er staat in de beschrijving "blindspanning" van mij mag het ook anders genoemd worden, maar ze zullen dit niet uit de lucht gegrepen hebben..


Even ter aanvulling:
Blindspanning is een verzamelnaam voor:
Ongewenste inductieve en capaci-
tieve spanningen.

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...