Ga naar inhoud


hoe lang netwerkkabel


tipje

Aanbevolen berichten


De lengte die zonder repeater nog werkt wordt op 100 meter gesteld.

Wil je langer dan is een repeater wenselijk.

 

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat weet ik wel zeker, was simpel UTP. FSTP zou misschien kunnen maar dan praat je over hele andere prijzen.

ik heb wel, tot op de dag van vandaag, een 100Mbps verbinding weten te realiseren door een UTP kabel van 180m. lang.

Deze ligt weliswaar niet in een kabelgoot/koker, maar los over een gigantisch systeemplafond van een basisschool.

 

 

ahoy,

merDe

 

deze ruimte is te huur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn fabrikanten die de gepaarde kabeltjes aan elkaar kleven (getorst weliswaar). Met deze kabel kan je tot 120 meter met garantie gaan. Omdat de torsing blijft en niet door aan de kabel te trekken kan veranderen.

Ken helaas de fabrikant niet meer.

 

Deze zal ook wel over de 120 meter gaan als hij niet beinvloed wordt van buiten af.

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn vorige werkgever stond op een meter of 100 - 120 vd switch een pc. Deze pc vervangen door een nieuwer model en in eens netwerk problemen. Oude pc terug, geen probleem. Omdat er een nieuwe vleugel kwam op die plek een switch geplaatst en het probleem was over. Soms werkt het soms niet, werkt het niet probeer een andere netwerk kaart.

 

Rekordc

 

Easyvdr based VDR 1.7.29 server met als clients S100 & Kreatel vip 1710 / 1960 en hopelijk snel een Raspberry Pi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Rekordc
Bij mijn vorige werkgever stond op een meter of 100 - 120 vd switch een pc. Deze pc vervangen door een nieuwer model en in eens netwerk problemen. Oude pc terug, geen probleem. Omdat er een nieuwe vleugel kwam op die plek een switch geplaatst en het probleem was over. Soms werkt het soms niet, werkt het niet probeer een andere netwerk kaart.

Rekordc


Grote kans dat de oude PC op 10Mb werkte en de nieuwe op 100Mb.

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nog kabel moet leggen, neem dan Cat6 i.p.v. Cat5, deze voldoet aan hogere specificaties en dus zou je er een hogere afstand mee kunnen overbruggen onder dezelfde omstandigheden. Je zou ook STP (Shielded-TP) kunnen overwegen om storing van buitenaf nog beter te dempen, maar dan moet de afscherming wel correct zijn aangesloten.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Vette73

Grote kans dat de oude PC op 10Mb werkte en de nieuwe op 100Mb.


Zou niet uitmoeten maken want de hub die er voor lag was maar 10.

Rekordc

Easyvdr based VDR 1.7.29 server met als clients S100 & Kreatel vip 1710 / 1960 en hopelijk snel een Raspberry Pi

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Een grote misvatting onstaat vaak inzake het gebruik van afgeschermde,foild of schielded kabel.

Men gaat er vanuit dat de afscherming storingen tegen houdt en dat de kabel dan langer kan zijn.

Helaas pindakaas niets is minder waar. Immers de folie om de kabel geeft zelf juist extra demping (veroorzaakt zelf extra storingen)waardoor de kabellengte juist beperkt wordt.

De kabellengte is dacht in maximaal 110m incl. benodigde patchsnoeren en wordt daarom gemakshalve vaak op 100m gesteld waarbij de patchsnoeren niet meegeteld worden.

Echter dit is de lengte waarbij de leverancier nog garandeert dat een 100Mb signaalje nog goed werkt.

In de praktijk kan een veel langere kabel ook nog probleemloos werken alleen is die dan niet certificeerbaar omdat de meter dan een foutmelding aan zal geven.

Maar door de bank genomen zal je met een niet afgeschermde kabel grotere afstanden kunnen halen dan met een afgeschermde kabel (afhankelijk van het gebruikte protocol zelfs tot 4 keer zo ver)

 

Gebruik je een goede kabel, leg jij je kabel netjes, sluit je hem goed aan, gebruik je goede data stopcontacten en goede patchsnoeren dan kan 200m ook nog best werken.

Schroef je de snelheid omlaag naar bijv. 10 MB dan kun je nog verder.

Het beste is dus gewoon even testen in de praktijk want er wordt vaak enorm overdreven over benodigde snelheden welke in de praktijk nooit gebruikt worden.

Is het voor je privé dan ligt het nog een heel stuk anders, want de snelheid van een netwerk wordt bepaald door het aantal bit errors, hoe meer je er daar van hebt hoe vaker een pakketje info opnieuw gestuurd moet worden en daar wordt je netwerk traag van.

Heb je 1 pc op afstand die af en toe wat info heen en weer stuurt dan zul je het vaak geheel niet merken dat er een pakketje vaker verstuurd moet worden.

 

Wordt de afstand toch te groot dan gewoon even een glasvezel leggen, 2 glasvezelconvertors van glas naar UTP en je kunt tot goed 700m

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B

Maar door de bank genomen zal je met een niet afgeschermde kabel grotere afstanden kunnen halen dan met een afgeschermde kabel (afhankelijk van het gebruikte protocol zelfs tot 4 keer zo ver)


Volgens mij is dit de grootste onzin stelling.

Het protocol heeft niets met de demping te doen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je dan e.e.a niet goed gelezen hebt de maximaal te overbruggen afstand heeft wel zeker met het toegepaste protocol te maken.

Voor sommige protocollen heb je zelfs geen utp bekabeling nodig, maar maak je/kun je zelfs gebruik van een telefookabel oid. die er toevallig al lag.

Alleen gaat je snelheid wel aanzienlijk omlaag om die afstand te overbruggen.

Zo maken wij gebruik van sommige protocollen waarmee we 1200 tot 1400m overbruggen (wel onafgeschermde kabel) en dat krijg je echt niet voor elkaar als je gewoon even een signaaltje uit je switch op een utp kabel zet.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...