Ga naar inhoud


Mythbuntu 8.04/8.10 - Opensasc-ng problemen


Lamko

Aanbevolen berichten

Lijkt er op dat dit gewoon goed gaat ...

 

Wat mij wel opviel is dat ik geen nieuwe PID filters opgebouwd zag worden toen de andere opnamen begonnen. Alleen een aantal "Got Unprocessed Message type 1" en 1 PES err 11. Maar meer niet in de logs.

 

De bestanden bleven ook gewoon groeien .. maar nog niet gekeken of ze ook echt helemaal tot het einde afspelen.

 

Ik zal van de week een soort gelijke test opzetten maar dan op een transponder waar ik nog niks van heb opgenomen (een regionale zender of zo) en dan nog eens kijken ..

 

Het enige wat ik dus doe is MythTV volledige controle geven, en eenmalig de virtuele tuners getuned naar een transponder met een zender die ik toch nooit kijk VOORDAT ik mythtv aanzette.

 

hein

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 144
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hallo Hein, heb jij die open-sasc-ng howto op de mythtv.nl wiki geschreven? Ziet er goed uit. Ik vroeg me af of jij mij misschien kan vertellen wat de opties:

 

--sid-allpid

--sid-nocache

--buffer 8M

 

precies doen welke je noemt in dit artikel. Ik heb met een ervan al zitten spelen zonder echt te weten wat het doet. Ik moet daarbij ook bekennen dat ik niet weet wat sids en pids precies zijn whistle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die open-sasc-ng komt bij mij vandaan idd.

 

Lees dit stuk eens door om een gevoel te krijgen van de informatie die allemaal in een DVB signaal wordt verstuurd:

 

http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/dvb.shtml

 

de --sid-allpid geeft aan dat alle PID's die onderdeel uit maken van een kanaal gefilterd moet worden. Dus niet alleen de Audio en Video PID maar ook de eventuele Teletext PID of zelfs de AC-3 Audio PID. Ik heb deze nu aanstaan maar ik zit er aan te denken om deze uit te zetten. Wat er nu nml soms gebeurt is dat de opgenomen MPEG file niet af te spelen is in sommige media players omdat ze niet goed weten wat te doen met die extra data stroom.

 

de --sid-nocache geeft aan dat sasc-ng niet moet gaan bijhouden wat er in een SID zit (als ik het goed begrepen heb) maar dit steeds weer opnieuw uit de verschillende DVB tabellen gaat halen. Wat er door lamko juist werd gezegd is dat het weghalen van deze optie (dus dan wel cachen) voor hem voor een verbetering heeft gezorgd in de betrouwbaarheid.

 

en die --buffer 8M geeft aan dat ik vind dat sasc-ng een buffer van 8Mb moet aanleggen om data op te slaan. Waarom 8? geen idee, leek mij een leuk getal. De standaard is 2Mb en ik dacht omdat ik meerdere kanalen ga kijken is een grotere buffer vast handig. Ik heb ook 2Gb aan geheugen in deze PC zitten en hij doet niks anders, dus over geheugen gebruik hoef ik niet zo in te zitten.

 

Daarnaast heb ik in MytTV aangegeven dat mijn tuner wat traag is met afstemmen en dus heb ik een tunning deley ingesteld om 200ms. Ook dit is een getal dat ik gewoon gekozen heb zonder hier diepgravend over nagedacht te hebben. Maar wat ik van deze optie begreep is dat na het geven van het tune commando mythtv nu dus even wacht voordat dit uitgewerkt is. Leek mij wel handig als je tegen een virtuele kaart aan zit te praten die op zijn buurt een echte kaart moet gaan tunen.

 

Ik draai sasc-ng nu dus ook met de --log en --pid en --daemon opties en dat geeft tot nu toe ook geen problemen. Mijn sasc-ng.log is na 2 dagen draaien nu 2 Megabyte dus erg schokkend is dat ook niet.

 

Maar omdat deze optie nu dus goed werken zou het maken van een "echt" init script voor sasc-ng geen probleem moeten zijn. Dan blijft alleen nog over het hercompileren van de dvbloopback module bij een kernel upgrade. Daar hebben ze nu DKMS voor uitgevonden. Ik moet nog even goed kijken hoe dat nou werkt (of iemand anders moet mij voor zijn ... hint hint :-) ) want dan zijn we helemaal klaar.

 

Hein

Link naar reactie
Delen op andere sites

DKMS stelt niet zoveel voor, je download tar.gz file

dkms ldtarball --archive= uitpakken

dkms build -m -v -k --config --arch --kernelsourcedir bouwen

dkms install -m -v -k --config --arch --kernelsourcedir installeren

 

Die parameters gebruiken en instellen naar jouw zin smile

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Hein voor de toelichting. Die site waarnaar je verwijst is een goede bron voor achtergrond info.

Ik was met name benieuwd waarom jij gekozen had voor bepaalde opties. Dit kan helpen in mijn experimenteer pogingen. Plus als ik iets verander en het geeft succes, dan snap ik ook graag waarom dat succes geeft, maar dat zal bij jou niet anders zijn wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hein

Hoever ben je met multirec?

 

@all

De berichten op de 'dev' mailinglist van mythtv lijken erop te wijzen dat het mutirec idee helaas nog in een vroeg stadium van ontwikkeling is.

 

Er wordt in dit verband, voorzover ik heb gezien, zelfs uitsluitend naar versies van de 0.22 branche verwezen. En in deze branche werkt het kennelijk ook nog niet naar behoren. Laat staan in de 0.21 release (+fixes) die de meesten van ons gebruiken.

 

Als ik het goed heb, maakt dit dat we de keus hebben tussen:

 

1- meer fysieke adapters gebruiken en het multirec idee voorlopig te bevriezen, of

 

2- proberen om de source zó te bewerken dat we krijgen wat we willen. En dan ligt het voor de hand om niet te stoppen bij 2 gelijktijdige opnames per transponder, maar er direct een ongelimiteerde multirec van te maken.

 

Ik geloof maar dat ik een tweesporenbeleid ga voeren,

om te beginnen wil ik het probleemloos werkend zien. Dat betekent dan méér dvb-c kaarten.

 

Maar ik laat het er niet bij zitten, ik wil perse dat het maximale uit één kaart kan worden gehaald. Dus 2, 3 of meer opnames met overlap van zenders uit één transponder via slechts één fysieke kaart. Omdat de realisatie hiervan nog wel een tijdje gaat duren ga ik nu dan toch een betrekkelijk kleine investering in extra dvb-c kaarten doen. (betrekkelijk ten opzichte van de diverse Dreambox alternatieven, die anders mijn voorkeur hadden gekregen.)

 

Mocht iemand die dit leest de praktische en "definitieve" oplossing van het multirec probleem voorhanden hebben,.... drop me a line...

 

 

Groeten,

 

Bas.

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

bas,

 

volgens mij werkt Multirec toch gewoon? Je kan het gewoon testen zonder sasc-ng door voor FTA kanalen op 1 transponder een aantal paralel en overlappende opnamens te doen.

 

Dus configureer MythTV naar 1 fysieke dvb-c adapter en zet de mutlirec op bijvoorbeeld 6.

 

Volgens mij zijn de volgende kanalen FTA en op 1 transponder (bij mij tenminste)

 

TV Noord:425000000:

Omrop Fryslân:425000000:

Info & Preview kanaal:425000000:

 

Dus genoeg kansen om te testen. Kan je op elk kanaal 2 paralellen opnamen schedulen en kijken wat er gebeurt. Dus 6 opnamen tegelijkertijd :-)

 

Ik zou dat eerst doen voordat je meteen in het diepe springt. Scheelt je toch weer 60 euro per kaart + een extra backend om die kaarten in te huisvesten.

 

Hein

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te kijken of de optie --sid-nocache echt iets doet heb ik eens een handvol opnames gestart zonder die optie. Dit heeft al tot drie hardlocks geleid... Het systeem liep helemaal vast en alleen een harde reset kon het weer online krijgen.

Dit heb ik met die --sid-nocache nooit gezien, maar kan ook niet verklaren dat het ontbreken ervan zulke problemen geeft. Eerst maar weer eens die optie aanzetten en verder testen.

Iemand van jullie ook zulke ervaringen gehad? De crash is steeds precies aan het begin van de opname. Nog voor de opnamefiles aangemaakt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier even een update van mijn systeem:

 

uptime: up 8 days, 13:16,

 

In die 8 dagen mijn 200Gb aan video storage vol opgenomen. Geen problemen gehad met de opnamens, alles draait zoals het hoort. Ook de multirec geeft geen issue zover als ik nu kan zien.

 

Op basis van deze informatie ga ik een Ziggo DVB-C icm MythTV, open-sasc-ng en newcs how to schrijven op mythtv.nl

 

En de andere gebruikers hier in huis kunnen nu al niet meer zonder de mythtv box. Gelukkig heb ik nog een extra PC over waar ik mijn overgebleven 2 DVB-C kaarten in kan stoppen waar ik lekker verder mee kan experimenteren.

 

De huidige machine gaat verhuizen naar een andere locatie zodat er weer wat meer rust is op de studeerkamer :-)

 

Het basis probleem: dat open-sasc-ng NIET decodeert als de virtuele adapter niet gehertuned hoeft te worden is nog steeds niet opgelost. Maar dat het helemaal werkt zoals het moet. Dat is wel duidenlijk.

 

Het is dus nog niet helemaal "herstart" proof, maar dat gaat nog wel lukken.

 

Groeten,

 

Hein

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Hein voor jouw update. Voor jou is dus de oplossing dat MythTV de adapter niet "on demand" opent, maar geopend houdt?

Die oplossing had ik ook geprobeerd, maar leek helaas voor mijn DVB-S setup geen verbetering te geven. Bovendien ging daarmee het stroomverbruik omhoog van mijn backend terwijl ik juist mijn best doe dat naar beneden te brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, gisteravond om 21:27 is mijn sasc-ng vast gelopen. Dit is gebeurt toen er een multirec opnamen van Nederland 1 wou gaan starten.

 

De relevante stukken uit de sasc-ng.log:

 

Code:
Jan 14 21:26:56.707 CSA: Got command(3): E idx: 2 pid: 0 key: 7024...7cCalled cSascDvbDevice::SetCaDescrJan 14 21:26:56.926 CSA: Got command(3): E idx: 1 pid: 0 key: 1b0d...5eJan 14 21:27:02.321 CSA: Removing csa for rb: 3Jan 14 21:27:03.009 CHANNEL: Tuning frontendJan 14 21:27:03.064 CAM(core.pids): 0: update SID 11001 (zero=0 noshift=0)Jan 14 21:27:03.088 CAM(core.pids): 0: pids typ5=012e typ5=0039Jan 14 21:27:03.273 CAM(core.pids): 0: SID=11001 zero=0 | sid=2/11001/0 zero=-/-/- idle=-/-/-Jan 14 21:27:03.274 CAM(core.pids): 0: found handler for SID 11001 (0.2 idle=0 idx=2)Jan 14 21:27:03.365 CAM(core.pids): 0.2: pids on entry typ5=0039 typ5=012e typ5=013aJan 14 21:27:03.368 CAM(core.pids): 0.2: pids after delete typ5=0039 typ5=012eJan 14 21:27:03.459 CAM(core.pids): 0.2: pids after add typ5=0039 typ5=012eJan 14 21:27:03.500 CAM(core.pids): 0: update SID 11001 (zero=0 noshift=0)Jan 14 21:27:03.576 CAM(core.pids): 0: pids typ5=0039Jan 14 21:27:03.543 CAM(core.ecm): 0.2: triggered SID 11001/11001 idx 2/2 mode 3/0 syncJan 14 21:27:03.791 CSA: Creating csa for rb: 3Jan 14 21:27:03.872 CAM(core.pids): 0: SID=11001 zero=0 | sid=2/11001/0 zero=-/-/- idle=-/-/-Jan 14 21:27:03.956 CAM(core.pids): 0: found handler for SID 11001 (0.2 idle=0 idx=2)Jan 14 21:27:04.100 CAM(core.pids): 0.2: pids on entry typ5=0039 typ5=012eJan 14 21:27:04.234 CAM(core.pids): 0.2: pids after delete typ5=0039Jan 14 21:27:04.235 CAM(core.pids): 0.2: pids after add typ5=0039Jan 14 21:27:04.367 CAM(core.pids): 0: update SID 11001 (zero=0 noshift=1)Jan 14 21:27:03.891 CHANNEL: start: read pes returned err: 11start: read pes returned: Resource temporarily unavailableJan 14 21:27:04.383 CAM(core.ecm): 0.2: triggered SID 11001/11001 idx 2/2 mode 3/0 syncJan 14 21:27:04.544 CAM(core.pids): 0: SID=11001 zero=0 | sid=2/11001/0 zero=-/-/- idle=-/-/-Jan 14 21:27:04.600 CAM(core.pids): 0: found handler for SID 11001 (0.2 idle=0 idx=2)Jan 14 21:27:04.615 CAM(core.pids): 0.2: pids on entry typ5=0039Jan 14 21:27:04.708 CSA: Removing csa for rb: 3

 

en mijn dmesg die aangeeft dat er iets mis gaat

Code:
[971703.964018] dvblb_fake_ioctl interrupted: 0[971705.720020] dvblb_fake_ioctl interrupted: 2150133582[971706.720026] dvblb_fake_ioctl interrupted: 1076129612[971708.908027] dvblb_fake_ioctl interrupted: 2150133582[971709.908026] dvblb_fake_ioctl interrupted: 1076129612[971711.028020] dvblb_fake_ioctl interrupted: 2150133582[971712.028031] dvblb_fake_ioctl interrupted: 1076129612[971713.144082] dvblb_fake_ioctl interrupted: 2150133582[971714.144057] dvblb_fake_ioctl interrupted: 1076129612

 

Dus misschien is een multirec van een gecodeerd en FTA kanaal niet helemaal mogelijk en is dat nu pas naar boven gekomen.

 

maar .. ff de boel herstarten en het draait weer (maar voor hoelang?)

 

Hein

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste dagen ben ik geplaagd met verschillende vastlopers. Met het starten van een opname loopt het hele systeem vast. Geen kernelmeldingen of foutmeldingen te vinden na het opstarten.

 

Omdat ik vermoedde dat het een multirec issue zou zijn heb ik aan het begin van de week multirec uitgeschakeld. Dat leek even te werken tot ik gister tot zes keer (!) toe vastlopers had en steeds naar boven moest lopen om het systeem te resetten.

 

Omdat er nergens foutmeldingen zijn te vinden is het lastig om uit te vinden waar dit probleem optreedt. Er is een kans dat het niets met MythTV of Sasc-ng te maken heeft.

 

Een vermoeden is nu dat er een race condition optreedt tussen het DVB subsystem en de software RAID 5 code. Mijn opnames worden naar een software RAID 5 array geschreven. Al Googlend kom ik wel beschrijvingen tegen waar, bij een race conditie, het systeem kan gaan hangen zonder sporen achter te laten met foutmeldingen.

 

Een andere reden zou te maken kunnen hebben met het gebruik van de Nova-S adapters. Bij driver versies uit 2004 waren er ook vastlopers. Na die tijd vind ik geen beschrijvingen meer van dat probleem, dus wellicht mogen we er vanuitgaan dat die problemen toen verholpen zijn.

 

Wat ik nu ga proberen is het RAID 5 array weer af te breken en het direct naar schijf te schrijven zonder RAID laag ertussen.

 

We blijven dus doorstoeien. Een enkele opname verliezen is tot daar aan toe, maar dit soort harde vastlopers zijn bijzonder vervelend.

 

@Hein: had jij ook vastlopers of crasht bij jou alleen de sasc-ng software?

 

@Lamko: Dank voor het meedenken. De hardware is inderdaad al "doorgemeten" en gedraagd zich stabiel. Temperaturen komen niet boven de 30 graden, dus oververhitting kan het ook niet zijn.

 

De vastlopers doen zich alleen maar voor als een DVB opname start, nooit "spontaan". Ik heb al heel veel opnames zonder vastlopers gemaakt. Dat maakt het troubleshooten ook een stuk lastiger.

 

Om uit te sluiten dat er conflicten tussen het DVB subsystem en RAID code zijn ben ik nu bezig alle data veilig te stellen naar een andere schijf om zometeen de RAID5 array af te breken.

 

Hein

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...