Ga naar inhoud


Mythbuntu 8.04/8.10 - Opensasc-ng problemen


Lamko

Aanbevolen berichten

Gister de magic sysrq aangezet en weer een serie opnames gepland van enkele minuten waarbij er uiteindelijk weer zo'n crash optrad.

 

De kernel blijkt nog te leven na die crash, want het reageert prima op de alt+sysrq toetscombinaties. Ik kan na zo'n crash nog een sync, unmount en reboot starten, wat sowieso toch beter is dan de resetknop in te drukken.

 

Wat ik ook nog geprobeerd heb is de kernel optie panic=3 mee te geven. Als er dan een kernel panic optreed, dan zou het systeem 3 seconden later moeten rebooten. Bij zo'n crash wordt die reboot niet ingezet, waarmee ik waarschijnlijk een kernelpanic uit kan sluiten.

 

De kernel optie "debug" heb ik ook aangezet in de hoop dat dat meer informatie zou geven over wat de kernel allemaal onder water doet, maar dat lijkt toch niet zo te werken. Ook niet als ik in de syslog configuratie de kernel messages en de *.debug laat loggen naar files.

 

Ik ga verder zoeken en ik moet denk ik toch eens kijken of ik een COM poort vrij kan maken of toe kan voegen te loggen naar een tweede systeem.

 

Dat doorzettingsvermogen is deels karakter en omdat het systeem dagelijks gebruikt wordt vervang je het ook niet 123. Als die crashes veel vaker op zouden treden, dan had ik het waarschijnlijk al aan de kant gelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 144
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wat je ook kan doen in plaats van kgdb gebruiken is een crashdump met sysrq commmando c en het commando t kan je misschien ook nog wat extra info geven. Deze crashdump kun je dan weer met het programmaatje crash uitlezen.

 

Maar persoonlijk zou ik eerst al het andere uitsluiten voordat je hier mee begint want dit is niet bepaald makkelijk en vereist behoorlijk wat kennis. Wat denk je zelf waar het probleem zit, sasc-ng in combo met je satkaart of satdata ??

 

 

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik zelf denk dat het probleem zit veranderd steeds in de loop van de tijd :-)

 

Verschillende theorieen heb ik er al op losgelaten. Omdat ik nog steeds niet het patroon heb kunnen ontwaren van wanneer een opname het systeem doet hangen kan ik de oorzaak ook niet op een onderdeel pinnen.

 

Processen in userspace lijken mij niet een logische oorzaak. Hardware zou heel goed kunnen, maar met wat ik heb vervangen, plus memtest en stresstests kan ik dat volgens mij wel uitsluiten. Daarmee zou het volgens mij heel goed iets op kernel niveau kunnen zijn. Wellicht de dvbloopback module? Aan de andere kant zijn er blijkbaar geen anderen die dit probleem ook hebben en die wel die dvbloopback module gebruiken, dus misschien is dat het ook niet.

 

Een andere theorie is de content van Canal Digitaal. Vele anderen gebruiken deze software met DVB-C en DVB-T. Heel misschien zit er ook wel iets in de DVB stream van Canal Digitaal wat het systeem doet hangen, maar dat is wel een hele wilde gok. Zoals het nu staat krijgen we in januari / februari DVB-C zonder encryptie via glasvezel. Ik heb al twee DVB-C tuners. Daarmee zou ik dan kunnen kijken of de crashes ook plaatsvinden op een FTA DVB stream zonder sasc-ng ertussen.

 

Als het systeem niet zo intensief werd gebruikt en ik meer tijd over had, dan zou ik wel eens een dergelijk systeem op willen bouwen met een LTS release van Ubuntu. Ik heb er minder ervaring mee als met Red Hat en co en gebruik daarom nu CentOS, maar gezien de populariteit van Ubuntu en vele succesreports van Ubuntu gebruikers die ook sasc-ng gebruiken, zou dat een optie zijn die het proberen waard is. Echter zo'n switch kost wel veel tijd en zo zijn er ook nog andere dingen die tijd kosten, dus wil eerst nog proberen deze setup te fixen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel misschien heb ik het gevonden! De output van sysrq commando t heeft me waarschijnlijk op de goede weg geholpen (dank Lamko!). Inmiddels heb ik al 125 willekeurige opnames gedaan (van 3 minuten elk) en tot nog toe geen vastloper bij het starten van de opname. Voordat ik verklap wat volgens mij de reden is test ik nog even door. Misschien juich ik toch te vroeg, want met wat er gister veranderd is zou ik niet dit resultaat verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week heb ik de 5V voeding van de smart card reader aangepast. Deze werd vanuit een USB poort gevoed. Omdat ik bij sysrq + t meldingen over serial zag heb ik het in die hoek gezocht. Nu voed ik de kaartlezer via een molex en sindsdien heb ik geen vastlopers meer gehad!

 

Of dit werkelijk de oplossing is zal blijken naarmate de tijd verstrijkt, maar ik heb inmiddels al heel wat opnames gedaan en geen ervan is mislukt.

 

Een nieuwe theorie is dat de crashes samenvallen met EMM updates waarbij de kaart bijgewerkt moet worden. Op zich werkte dat wel, maar misschien moest er bij het schrijven een stroom geleverd worden welke de USB poort niet altijd kon leveren (>300mA???). Zeer waarschijnlijk klinkt het niet, maar een andere verklaring kan ik zo niet bedenken.

 

Via NewCS houd ik de kaart updates nauwlettend in de gaten. Tot nog toe blijven de twee data op 8 en 9 november staan. Weet iemand toevallig hoe vaak die data bijgewerkt worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus toch de kaartlezer, het component wat je niet had vervangen.

Usb poort kan tot 500 mA leveren en denk niet dat het aan de EMM update ligt die krijg ik maar 1x aan het begin van de maand.

Persoonlijk denk ik dat er wat "verloop" zit in de componenten van je kaartlezer en dat hij nu een wat hogere en stabieler spanning krijgt via de voeding die dit kleine probleem wegneemt.

 

Heb je er al een biertje opgedronken wink

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid Rigolo het kan nog om een heel ander probleem gaan. Dat hij bij jouw eerder vast loopt hoeft bij clark-kent nog niet zo te zijn en dat is ook niet zo, van wat ik er van heb begrepen.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...