Ga naar inhoud


Klokbatterij 1,5 V in plaats van 1,35 V?


TangoBravo

Aanbevolen berichten

Ik heb een klok gekregen, een erfstuk. De klok is al jaren oud, en loopt op een 1,35 V mercury batterij, de V1PX.

 

Deze batterij wordt niet meer gemaakt, ter vervanging wordt nu een alkalinebatterij op de markt gebracht, die echter 1,5 V levert.

 

Mijn vraag is of ik een dergelijke batterij zonder risico in de klok kan zetten, of loop ik kans dat de klok kapot gaat? Het is een erfstuk, en ik ben er erg aan gehecht, dus ik wil het niet zo maar gaan uitproberen.

 

De klok is een Imhof Schiffsuhr, zie bijlage

 

T B

 

post-3758-1318260077,6542_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


De klok loopt nu niet meer neem ik aan....gewoon die andere batterij erin en lopen...of niet...dan staat ie gewoon WEER stil.

 

Kun je eens een foto van de batterij plaatsen?

 

Leuk waardevol klokje overigens...zo'n 1500 euries waard.

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij loopt nu perfect... op een batterij die een fotograaf nog in een vergeelde verpakking in de winkel had hangen, met de prijs in guldens (gratis meegekregen). Maar het vinden van de volgende batterij zal nog wel moeilijker worden.

 

En "opblazen" van de klok? Ik zag net dat ze tweedehands voor €1.500 verkocht worden, dus...

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De klokken zijn niet nieuw meer te koop, de fabriek is in 1994 of daaromtrend failliet gegaan. De klokken die nu als "nieuw" verkocht worden komen kennelijk ergens uit een restpartij. De batterij die er bij geleverd wordt komt waarschijnlijk uit diezelfde partij.

 

Hieronder een afbeelding van de batterij, het type / model nummer is de V1PX

 

T B

post-3758-1318260077,6721_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een site gevonden deze gegevens:

 

€1'583.33

 

Frontplatte lässt sich gravieren

Aktion nur solange Vorrat!

 

Staubgeschützt - nicht wasserdicht!

11.5 x 11.5 x 15cm

ca. 2.250Kg

2 Jahre Garantie

 

Preis inkl. original Box, Batterie 1.35V, Gebrauchsanweisung

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: TangoBravo
De klokken zijn niet nieuw meer te koop, de fabriek is in 1994 of daaromtrend failliet gegaan. De klokken die nu als "nieuw" verkocht worden komen kennelijk ergens uit een restpartij. De batterij die er bij geleverd wordt komt waarschijnlijk uit diezelfde partij.

Hieronder een afbeelding van de batterij, het type / model nummer is de V1PX

T B


huh, 14 jaar leveren uit een restpartij??? lijkt mij erg onwaarschijnlijk....ik zou gewoon via die site een paar batterijen bestellen.

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een mail gezonden naar de betreffende fa. in Zwitserland, afwachten... Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat kwik-batterijen nog nieuw geleverd worden.

 

Verder kan het zijn dat ik het handelsregister verkeerd begrepen heb, na wat spitten kwam ik op de definitieve faillisementsdatum van 19.01.2001.

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is moeilijk te zeggen hoe groot die batterij is... ik heb in de catalogus van een bekende electronicazaak zitten kijken en ik zie een aantal "speciale" NIMH batterijen die er wel een beetje op lijken. De spanning van al deze batterijen is 1,2 V

 

ze hebben verschillende maten ø / lengte

17 mm / 28,7 mm

10,2 mm / 29mm

14,5 mm / 28,7 mm

10,2 mm / 14 mm

10,15 mm / 22,4 mm

 

14 mm / 28 mm

 

Het zijn dus oploaadbare batterijen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens een site die de vervangende batterij (1,5V) aanbiedt zijn de afmetingen 16,4 × 16,8 mm.

 

@Sjaak(k) Ik ben inderdaad bij o.a. juweliers, en fotograven geweest. Men "wil proberen hem te bestellen", en ik kreeg vanmorgen bij een fotograaf zijn laatste exemplaar, vergeeld karton, de plastic blister viel eraf omdat de lijm verdroogd was, maar ik kreeg hem gratis smile . Mijn voorlaatste batterij was een Varta Photo special. Maar Varta maakt ze niet meer.

 

De klok is quartz, en op het batterijdeksel staat 1.35V vandaar dat ik ietwat huiverig ben er zomaar een hoger voltage in te zetten.

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...