Ga naar inhoud


Processor AMD of Intel?


Murdock

Aanbevolen berichten

Ik wil over een tijdje mijn hardware upgraden en weet eigenlijk niet welke processor ik moet kiezen.

 

Mijn applicaties:

- Video bewerking (SDTV)

- Audio bewerking (Adobe Audition)

- Downloaden via nieuwsgroepen (dus veel grote rar-bestanden en parren)

- Standaard applicaties zoals internet en outlook.

 

Geen gaming.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, of hier.

 

Huh? Censuur? Ik zie het verschil niet zo met de vorige posting?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De prijs en de snelheid.

 

AMD is stukken goedkoper maar haalt niet de snelheid die Intel biedt.

 

Laat je daar niet door gek maken. Dat is alleen belangrijk voor spelletjes freaks die ook nog eens overclocken.

 

Jij moet een moederbord / CPU combinatie kiezen die leuk snel is en past binnen je budget.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk naar je budget en elk redelijk nieuw systeem zal aan je verwachtingen kunnen voldoen.

 

Met de komst van de nieuwe AMD Phenom 2 cpu's is de snelheid winst van de Intel (socket 775) tov. van de AMD's cpu's helemaal teniet gedaan. Intels nieuwe i7 cpu's zijn te duur (en zeker ook de moederborden) voor wat het meer brengt (voor de gamer is toch je videokaart het belangrijkste). Je kan op elke cpu van Intel of AMD met een goede videokaart (zal een gamer er dus echt naast moeten hebben) heel goed gamen.

 

Wil je evt. in de toekomst "goedkoop" kunnen upgraden zou ik voor een AM2+ moederbord, AMD Phenom II en dus AMD gaan. AM3 cpu's moeten nog uitkomen maar die cpu's passen dan gewoon op je AM2+ moederbord.

 

Je kan wachten op de AM3 cpu's en moederborden het enige verschil is dat AM2(+) op/met DDR2 geheugen draait en AM3 op DDR3. Systemen met DDR3 zouden sneller (kunnen) zijn maar of het geld echt waard is of gaat zijn weet ik niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Murdock

- Video bewerking (SDTV)

Als je inderdaad alleen SD wilt bewerken en geen HD content en je wilt niet gamen dan kun je in feite elke Core 2 Duo processor of elk equivalent hiervoor gebruiken.
Ik bewerk o.a. HDTV en daar zijn de eisen veel hoger.
Welke eisen stelt de bewerkingssoftware waarmee je de SD content bewerkt?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie adviezen. Heb ook al ergens gelezen dat de processoren in dezelfde prijsklasse weinig tegen elkaar onder doen. De software die ik gebruik is Sony Vegas. Heb er ook al een keertje HD mee gemonteerd op mijn XP2200+. Ging wel, alleen frame voor frame ;-)

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je Sony Vegas gebruikt kun zo goed als met iedere processor aan de slag.

Zelf al wil je HD bewerken dan heb nog maar 2,8GHz nodig maar ook dan gaat het renderen nog te langzaam.

Overigens is de snelheid van het bewerken van video niet alleen van de gebruikte processor afhankelijk maar ook van het gebruikte geheugen en videokaart maar dat wist je uiteraard zelf wel.

Zo duur hoeft het trouwens niet meer te zijn, ik heb de onderstaande configuratie incl. assemblage, verzendkosten, btw plus 2 jaar garantie voor € 885,= gekocht.

Hiermee kan ik HD content met enorm hoge snelheden bewerken.

 

 

1 Antec Big Tower Nine Hundred ATX No PSU

1 Antec Powersupply NeoPower 650W

1 Asus P5Q Pro iP45, SATA2 RAID, GLAN, 8CH

1 Corsair 2x2GB DDR2 PC8500 CL5.0 DHX Dominator

1 Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz FSB1333 Box

1 Samsung 250GB SATA300 16MB, HD252HJ

1 Samsung DVD-/+/RAM SH-S223F 22x/22x/12x Bulk (zwart)

1 Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD3870 512MB 2xDVI/HDCP

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan ben ik benieuwd of je daadwerkelijk alle 4 de cores tegelijk gebruikt. Ik gok van niet. Simpelweg omdat er nauwelijks nog software is voor 4 cores.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou en wel degelijk.

Voor videobewerking maak ik gebruik van Pinnacle Studio 12 Plus en tijdens het renderen van 1920x1080i opnames heb ik met PC Wizard 2008 alle 4 cores gemeten en geconstateerd dat allen op gemiddeld op plusminus 95% opereerden.

Nu ben ik het ook met je eens dat programma`s die 4 cores ondersteunen nog schaars zijn maar ik wist dat Pinnacle dit ondersteunde en dan is het een grote vooruitgang in performance.

Ik maak voor fotobewerking gebruik van Aquasoft Diashow Studio6 waaruit ik WMV9 1920x1080i bestanden aanmaak en dit programma ondersteunt de 4 cores niet en dan gaat het toch wel een stuk langzamer.

Feit is echter dat de moederborden van de nieuwe generatie i.c.m. de snelle processoren met grote cache al behoorlijk bijdragen aan de snelheidswinst zonder dat het gebruikte programma alle 4 cores kan gebruiken.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...