Ga naar inhoud


Overschakelen op satelliet


Gast Coach

Aanbevolen berichten

Ik bouw een huis, en wil overschakelen op satelliet. Hierover heb ik enkele vraagjes.

De schotel, op het platdak of tegen de zijmuur plaatsen ?

Twee schotels ?, en hoeveel gaten en welke diameter moet ik dan in de muur voorzien ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Krijg je vrij uitzicht van oost tot west langs zuid?

Hoeveel zenders wil je ontvangen?

Wil je veel exotische zenders?

Op hoeveel TV's wil je kunnen kijken?

Het hangt dus van veel dingen af wat je beter zou kunnen doen. Algemeen gesteld is het vooral handig als je makkelijk bij de schotel kunt komen en dan is een plat dak vaak handiger dan een muur.

Zelf gebruik ik een draaibaar systeem voor 2500 TV- en 1000 Radio-zenders. Heeft z'n voor en tegen, voor mij persoonlijk eigenlijk alleen voor, voor anderen ligt dat anders.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je dan toch aan het bouwen bent zou ik zeker opteren voor het plat dak , laat een extra betonplaat gieten minstens 10cm hoog en als het kan 1 op 2 meter dan kan je 2 schotels naast elkaar plaatsen (ipv boven elkaar wat meer wind vangt) , leg ook een wachtbuis aan om de kabels door te voeren , het voordeel van een plat dak is dat je er meestal gemakelijker bij kunt en ook de nodige plaats hebt om te werken tijdens het afstellen van het boeltje , je kunt zelfs even de decoder en klein tv toestel op het dak zetten , ik zie dat met een gevelopstelling niet vlug gebeuren , wat betreft gevelmontage , voor een grote schotel kan dit voor problemen zorgen (windvang) minstens 3 steunen + vastzetten met keilbouten M8( sorry belgisch ) dat zijn die metalen boeten die open komen staan als je ze aanspant , echter moet je gevelsteen ervoor geschikt zijn , dit moet je eerst vragen aan je aannemer , en vooral als je toch in de gevel boort gebruik dan geen normale klopboor maar een pneumatisch model , een gewone boor beschadigd de structuur van de baksteen teveel

en denk er aan , je begint met iets klein maar voor je het weet zal het groeien ( kan het zelf weten , eerst een 60cm en nu een park met decoders en dito schotels )

ps : het belangrijkste : vrij zicht zuid ??? dit zal je opstelling wel eens kunnen bepalen , kijk eens in je buurt hoe de meeste schotels gericht zijn

met veel satgenoegen , doeijjj

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, Je geeft aan twee schotels(?) dan is bijvoorbeeld een vaste opstelling met twin en/of quadLNBs voor bijv. ASTRA1/2/3 en/of HOTBIRD.(vaste opstelling met singel/twin/quadLNBS?)

 

Naast deze vaste opstelling een draaibare opstelling bied veel mogelijkheden om vele satellieten te ontvangen naast jou vaste opstelling.

 

Succes Wiljo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast bovenstaande tips heb ik nog de aanvulling. Zorg ervoor dat vanuit de meterkast naar iedere slaap/hobby/studeer kamer minmaal een 3/4 loze buis gaat idem keuken en daarnaast naar de woonkamer meerdere die op verschillende punten een aansluiting hebben. De buis vanaf het platte dak waar de schotel staat naar de meterkast zou ik minmaal 80 mm doorsnee doen en zorg ervoor dat daar een vaste trekkabel in zit. Dan heb je makkelijker om de kabels (bij) te trekken.

 

groeten en succes Joop

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat vindt jezelf mooier?

wat ziet men eerder vanaf de straat of tuin?

 

welke plek heeft het ultieme vrije zicht op de satelliet

kijk op dishpointer.com

 

als je wel eens moet bijstellen en of aanpassen (of eerst-installatie) ben je blij dat je niet enkel op een ladder hoeft te staan.... whistle dus.

 

hetgeen je rekening mee dient te houden op een plat dak is dat er door de zomerse zoninstraling 't dak wel eens behoorlijk heet kan worden en daarmee zou er een ruis door temperatuur invloeden kunnen ontstaan

hoewel minder vaak besproken en als symptoom voor slechte ontvangst niet veelvoorkomend.

 

als je e-installateur niet zelf weet wat het betekend enkele coax kabels voor dvb-s door loze leidingen te trekken, dan neem zeker geen risico

geen flexibele pijp en geen 90graden bochten

maar ruim bemeten en enkel 45graden koppelstukken.

 

overigens waarom twee schotels

met een wavefrontier kun je bijna alles op een wok vangen.

 

chiao en succes

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
als je e-installateur niet zelf weet wat het betekend enkele coax kabels voor dvb-s door loze leidingen te trekken, dan neem zeker geen risico
geen flexibele pijp en geen 90graden bochten
maar ruim bemeten en enkel 45graden koppelstukken.

Maak het jezelf nog makkelijker, neem holle plinten, die lopen tog vaak door het hele huis. Een paar schroefjes los en je legt er zo weer een kabel bij.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...