Ga naar inhoud


Hoeveel tegels op een tegelvoet ?


Superdimi

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Na een verhuizing wil ik, als het weer wat beter is, mijn schotel weer gaan installeren. Dit keer d.m.v. een tegelvoet op een plat dak van mijn garage.

Hoeveel tegels moet ik gebruiken om mijn triax 88 neer te zetten?

Zijn vier tegels van 30x30 voldoende ?

Ik woon niet aan de kust, maar het plat dak van de garage staat tussen twee zijgevels van huizen in. Misschien waait het hier dus wat meer ??

Tweede vraag: Kan het dak deze belasting houden. Het is een garage van een moderne woning.

 

Hopelijk heb ik voldoende informatie gegeven voor een antwoord.

 

Groeten,

Superdimi

Dreambox 7025+ /Stab-HH100 / Triax88

Link naar reactie
Delen op andere sites


IK heb al jaren mijn statief opgevuld met 4 dikke 30 x 30 tegels met een 80 cm schotel en deze heeft vrij veel stormen overleeft op het dak het van ons appartementen complex op de 4e etage, dus zwaarder hoeft beslist niet.

Als het mogelijk is voor je dan kun hem ook met een hoeksteun aan je muur van je garage bevestigen dan speel je helemaal op safe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 80 cm staat als een huis met 8x 30x30 tegels. Vorige eigenaar gaf aan dat bij hem ook met 8 tegels het ding nog nooit verschoven was. Dus ook maar 8x er in gedaan voor de zekerheid.

 

Rekordc

Easyvdr based VDR 1.7.29 server met als clients S100 & Kreatel vip 1710 / 1960 en hopelijk snel een Raspberry Pi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ONDER de tegelvoet rubberen tegels om het dakleer te beschermen, want op lekkage zit niemand te wachten.

 

Op de tegelvoet heb ik 8 tegels van 30 x 30 en dat werkt perfect.

Nu is het wel zo dat mijn schotel beschut staat tegen westenwind.

Alleen oostenwind zou wat invloed kunnen uitoefenen, maar met 8 tegels heb ik er tot nu toe nog geen last van gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok !

Dankjewel voor jullie reactie.

De boodschap is duidelijk. Niet het aantal tegels, maar het oppervlak is belangrijk. Ik ga dus maar voor de optie van 4x 40x60 tegels. Ook het laag bevestigen en de rubberenmat is een goede tip.

Helaas kan ik de schotel niet al te laag bevestigen omdat er nog een motor aan zit. Die kantelt de schotel altijd wat omlaag (dacht ik).

 

Groeten,

Superdimi

Dreambox 7025+ /Stab-HH100 / Triax88

Link naar reactie
Delen op andere sites

hierbij een tabel , wel gemaakt voor de bouw maar dan kun je zien in welk windgebied je woont met de te verwachten windsnelheden http://www.houtinfo.nl/main.php?mn=0&id=881

hat gaat wel over hout-bouw maar misschien toch bruikbaar

en tegelvoet met motor ? dan is 30/30 onvoldoende je wok staat dan iets meer over het centrum van de tegelvoet en zal bij een achterwaartse windstoot mogelijks "op wandel gaan" 4x60/40 zou ik nemen , daar kun je bovenop nog makelijk normale betondals leggen van 30/30

ps , je omschrijft de constructie van het dak van de garage niet ? als dit beton is heb je totaal geen probleem , bij hout moet je rekenen op een max last van 80 kg /m2 gewoonlijk toegepast op aanbouwen en garage's

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had deze foto jaren geleden ook al eens gepost, maar 4 60x40's is echt genoeg cool

 

Dish_on_rubber1_klein.jpg

 

Ondertussen is het grint weer netjes aangevuld en een motor gemonteerd. Als het weer weer beter wordt komt er een T90 op i.p.v. de 78cm Triax.

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd met een steun gewerkt. Maar het oog (lees: de vrouw) wil ook wat. Ze wilde dat ding niet meer in het zicht hebben. En zelf vond ik het ook niet zo mooi.

 

Daarom wordt het nu de tegelvoet.

 

Katwezel: Het dak is gemaakt van hout, met daaronder om houten balken. Kan zo'n dak echt maar 80 kilo per vierkante meter hebben ? Een beetje man weegt al gauw 85 kg. !! Dus al je dan met je tegel naar je tegelvoet loopt zit je al over de 100 kg.

 

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties !

 

Groeten,

Superdimi

Dreambox 7025+ /Stab-HH100 / Triax88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Superdimi

Katwezel: Het dak is gemaakt van hout, met daaronder om houten balken. Kan zo'n dak echt maar 80 kilo per vierkante meter hebben ? Een beetje man weegt al gauw 85 kg. !! Groeten,
Superdimi

dit is de berekening voor lichte houten daken , de max. druk is X 3 ( veiligheidsmarge )dus 3x80=240Kg dus je tegelvoet zal weinig problemen geven ,
succes met je nieuwe installatie

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: katwezel
Origineel bericht van: Superdimi

Katwezel: Het dak is gemaakt van hout, met daaronder om houten balken. Kan zo'n dak echt maar 80 kilo per vierkante meter hebben ? Een beetje man weegt al gauw 85 kg. !! Groeten,
Superdimi

dit is de berekening voor lichte houten daken , de max. druk is X 3 ( veiligheidsmarge )dus 3x80=240Kg dus je tegelvoet zal weinig problemen geven ,
succes met je nieuwe installatie


Moet je er wel bij bedenken dat je er zelf ook nog op moeten kunnen staan! blush

Toch maar effe Sonja Bakkeren?? :D

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Origineel bericht van: katwezel
Origineel bericht van: Superdimi

Katwezel: Het dak is gemaakt van hout, met daaronder om houten balken. Kan zo'n dak echt maar 80 kilo per vierkante meter hebben ? Een beetje man weegt al gauw 85 kg. !! Groeten,
Superdimi

dit is de berekening voor lichte houten daken , de max. druk is X 3 ( veiligheidsmarge )dus 3x80=240Kg dus je tegelvoet zal weinig problemen geven ,
succes met je nieuwe installatie


Dus wat je eigenlijk zegt is dat ieder houten dak wel een tegelvoet kan dragen met 4 40x60 tegels?
40cm x 60cm = 0,24 m2 Dat maal 4 = bijna 1 m2 Maar één betontegel weegt al gauw 30-40 kg (afhankelijk van de dikte), dus maal 4 is min. 120, max. 160 kg.
Dus < die 240 kg...

Ik wil dit weten voor een vermoedlijk houten dak van een berging/cv-ruimte van een bovenwoning (huurhuis). Binnen zie ik alleen maar houten platen als plafond, en op dak bitumen dakbedekking. Dus geen idee wat er tussenzit. Ik neem aan draagbalken? Maar hoe zwaar?
Niet zo'n zin om de woningcorporatie het te vragen want ik wil geen slapende honden wakker maken.
De omliggende huizen hebben hun schotel allemaal op een lager gelegen (betonnen) dak staan, maar dat is bij dit huis geheel dakterras en voor vrij zicht op de zuidelijke horizon moet-ie hoger.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...