Ga naar inhoud


LNB's met kleinere kopdiam dan 60mm?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Hoe kleiner de schotel, hoe groter de openingshoek. Het brandpunt is dus een onscherpe vlek.

De LNC´s op de foto hebben volgens mij helemaal geen rillenfeedhorn meer. Alleen nog een buisje.

Ik kan het mis hebben want ik kan er niet inkijken.

Een feedhoorn is noodzakelijk voor een optimale aanpassing.

Het gaat erom dat de feedhoorn de hele schotel "ziet". Dus niet onder of overbelicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb zelf gister mijn Inverto Multiconnect basis kit binnengekregen samen met een viertal multiconnect Twin Lnbs. Ik ga het setje zondag a.s. plaatsen op mijn Triax TD110, ik ben in ieder geval erg benieuwd, hoor erg goede verhalen over dit (vrij nieuwe) kitje :D

 

Ik zal de bevindingen zondag hier mededelen. Fijn weekend iedereen!

Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: aart44
Echte ervaringen van gebruikers zullen er nu nog niet veel zijn het is allemaal nog vrij nieuw. laugh


Wel ik heb net twee van die smalle inverto's besteld en ga die samen met een alps en een conventionele smart titanium op een tds 88 cm zetten. Als alles er is ( vermoed einde van volgende week ) ga ik het installeren en laat ik het hier weten.

Grtz,

Duche
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Het gaat erom dat de feedhoorn de hele schotel "ziet". Dus niet onder of overbelicht.

 

Klopt, en dus kan die LNB met die smalle feedhorn zo'n kleine schotel prima bedienen, zoals de praktijk ook uitwijst.

 

Op mijn schotel heb ik een conventionele LNB omgewisseld voor een smalle Alps. Resultaat: géén verschil in signaalsterkte kunnen constateren. Ik denk dat het anders wordt als je dat bij een schotel van bijvoorbeeld 180 cm probeert. Daar zal die smalle LNB waarschijnlijk te kort komen gezien z'n geringere "blikveld". Misschien wil iemand met een dergelijke schotel dat eens proberen? Theorie is namelijk één, de praktijk pakt vaak heel anders uit.

 

Mijn conclusie: om meerdere satellieten op één (kleine)schotel te kunnen ontvangen zijn die smalle LNB's een uitkomst. Het signaalverschil is daarbij te verwaarlozen of zelfs nihil. Hoe dat bij grote(re) schotels gaat zou ik graag willen weten.

 

Ger

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De feedhorn van de LNB moet zijn aangepast op de f/D verhouding van de schotel. Zo uit mijn hoofd hebben de meeste offset schotels een f/D van 0.6 . De rillen feed heeft niet echt veel te maken met de f/D maar meer met de impendantie aanpassing.

Zoals in heel veel gevallen van impendantie mis-aanpassing kan je heel ver gaan voordat het begint op te vallen bij sterke signalen. Echter impendantie mis-aanpassing veroorzaakt reflecties, en deze dempen signalen. Dus in het geval van een mis-aangepaste LNB zullen de zwakkere transponders veel minder (niet?) doorkomen.

Aangezien de afmetingen van de feedhorn een relatie heeft met de golflengte kan je niet ongestraft de maatvoering verkleinen zonder misaanpassing te veroorzaken. In reguliere transmissielijnen bestaan er vrij veel methodes om de misaanpassing op te heffen, echter met golfpijpen (wat een feedhorn is) is het een stuk lastiger. (Lastiger -> duurder!)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...