Ga naar inhoud


Signaalsterkte astra 1


Aad7506

Aanbevolen berichten

Goedendag ik ben hier nieuw op het forum, en wil hier proberen wat meer informatie te krijgen over mijn schotelantenne.

 

Wij zijn pas verhuist naar een dorp waar geen kabeltv te krijgen is en de oude bewoner had dus een schotel, de receiver heeft hij meegenomen maar de schotel liet hij hangen, nu hebben wij op deze schotel dus een sab receiver aangesloten met canal digitaal abbo.

 

En ja hoor beeld, maar bij maar een beetje slecht weer of donkere lucht valt het beeld weg, nu ben ik na gaan kijken hoe sterk het signaal is en dat is 68%. Na wat richten en stoeien met de schotel heb ik dit niet kunnen verbeteren.

 

De schotel is een triax 64 cm met een samsung single lnb, ik vermoed beiden min 10 jaar oud. De schotel is wit en erg dof.

Ook de kabel vetrouw ik niet tussen schotel en receiver, dit is een witte coax 12 kabel van ong 15 meter.

Heb vrij zicht op het zuiden, Wie kan me van advies voorzien of is 68% ong het maximale wat je van de astra 1 sat kan ontvangen?

 

 

M.v.g. Aad

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Aad7506


En ja hoor beeld, maar bij maar een beetje slecht weer of donkere lucht valt het beeld weg, nu ben ik na gaan kijken hoe sterk het signaal is en dat is 68%. Na wat richten en stoeien met de schotel heb ik dit niet kunnen verbeteren.

De schotel is een triax 64 cm met een samsung single lnb, ik vermoed beiden min 10 jaar oud. De schotel is wit en erg dof.
Ook de kabel vertrouw ik niet tussen schotel en receiver, dit is een witte coax 12 kabel van ong 15 meter.
Heb vrij zicht op het zuiden, Wie kan me van advies voorzien of is 68% ong het maximale wat je van de astra 1 sat kan ontvangen?
M.v.g. Aad


Ik denk dat je al twee goede punten noemt waar je proefondervindelijk eens mee moet gaan "stoeien" voor je de schotel vervangt (hetgeen geen dure grap hoeft te worden).
Triax zou ok moeten zijn, trouwens.

Astra 1 heeft een sterk geconcentreerd signaal. Zelfs 40cm schotels kunnen er nog behoorlijk mee overweg. Alleen een beetje weersafhankelijk, dat wel.

Mijn advies:
1) Poets de schotel is lekker op met autowas om de reflectie te verbeteren.
2) 15 meter kabel is een heel eind, maar je zou eens een rechtstreekse externe verbinding met de lnb moeten maken met goede, nieuwe kabel.
Of anders een kortere lengte testen door met een tv-tje en de tuner dichterbij de schotel/lnb.
Je kunt dan zelf constateren wat de effecten zijn. Kabelkwaliteit is wel erg belangrijk.
3) Je zou ook de f-connectoren even "vers" op de kabel moeten zetten. Eerst even een paar centimeter afknippen en dan herbevestigen.

Die ontvangst van 68% is natuurlijk op een van de Nederlandse transponders. Hoeveel uitslag geven de andere? Heb je ook last
van blokkend beeld?


Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier eigenlijk ook zo'n probleem. Tijd lang een phillips reciever gehad met canal digitaal en toen had ik geen problemen. Ik ben nu overgestapt naar de DM800 en heb een rotor aan de schotel gehangen. Sindsdien heb ik bij sommige satellieten last van beelduitval en storingen. (behalve Astra1)

 

Krijg met geen mogelijkheid het signaal beter dan 65%. Moet wel eerlijk zeggen, ik weet niet hoe dat was met de phillips, aangezien hij toen nooit uitviel en ik de signaalsterkte niet deed meten.

 

ik blijf dit lijntje in de gaten houden.

DM800 HD PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist de hele transponderlijst nagelopen in het menu, en kom er 83 tegen in de lijst, de meeste geven een signaal van 67% a 68%, soms kom ik er 1 tegen van 59% en een aantal geven geen signaal, ik noem bv 11361 H 22.000 2/3 en bv 12581 v 22.000 Auto.

 

En ik heb dus al uren zitten stellen draaien enz met een satmetertje, en ook via de signaal en kwaliteit balkjes van de receiver die je in beeld kan krijgen.

Maar meer als 68% is niet gelukt.

 

Maar ben alvast erg blij dat er meegedacht word, daarvoor mijn dank alvast.

 

Aad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even antwoorden op de vraag of het kapje schoon is, ja heb gisteren heel de schotel nog een poetsbeurt geven, ook het kapje schoongemaakt, maar niet de binnenkant omdat ik niet zeker wist of je die er af mag en kan halen, wel lijkt hij dus ondanks een grondige poetsbeurt wat vuilig te lijken, misschien idd door vuil wat er in zit ?

 

De verticale afstelling ookgeprobeerd, en zodra ik die iets omhoog of omlaag stel heb ik direct een signaalverlies van ong. 10%

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aad,

Het percentage ontvangststerkte en/of de ontvangstkwaliteit die een bepaalde ontvanger aangeeft is bepaald door de fabrikant. Het is dus geen absoluut getal en er valt dan ook nauwelijks iets zinnigs over te zeggen. ( het kan dus zijn dat merk x met 30% meer signaal heeft dan merk y met 80%)

 

Dat het signaal wegvalt bij maar een beetje slecht weer is een betere indicator en het hoort niet. Het signaal van de Astra1 satellieten is zo sterk dat de ontvangst alleen bij zwaar onweer of sneeuwval zou mogen wegvallen.

 

Je zegt dat de LNB en schotel zo'n 10 jaar oud zijn.

Dan is de LNB wel zo'n beetje op. Nieuwe LNB's zijn beter en goedkoper, dus ik zou zeker de LNB vervangen. Controleer of de kabel wel waterdicht ( dus met een rubber tule o.i.d.) is aangesloten op de LNB. Als je alleen de metalen F-connector ziet zitten, dan is de aansluiting niet waterdicht. Knip dan ( voor zo ver mogelijk ) het laatste stuk af, zet er een nieuwe f-connector op en sluit de kabel waterdicht aan op je nieuwe LNB waarbij ( als het goed is) een waterdichte tule is meegeleverd.

 

Verkleuring van de schotel is niet zo spannend, wel of er geen vervormingen zijn. Daarnaast kan de vorige eigenaar natuurlijk ook nog een verkeerde kabel hebben gebruikt.( alleen geschikt voor kabel TV, niet voor satelliet)

 

Nog even gecontroleerd: coax 12 is inderdaad voor CAI en niet geschikt voor satelliet, vervang dus ook de kabel.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je reactie, ik heb zelf idd ook wel het vermoeden dat de lnb idd wel zijn beste tijd gehad heeft, maar mocht ik die idd moeten gaan vervangen wil ik misschien, zo'n 45cm schotel met daarin de mogelijkheid om 4 sat's te ontvangen, maar dat is stap 2.

 

De kabel is niet lek heb deze met een megger op 500v getest om de isolaieweerstand te meten, en deze wijkt nagenoeg niet af van een nieuw stuk kabel van dezelfde lengte en merk.

Wel denk ik dat de kabel geen originele satkabel is maar gewone tvcoax.

Zou hier op een lengte van 15 echt zo'n groot verschil inzitten in signaaldemping?

 

De schotel heeft geen zichtbare vervormingen en of deukjes.

 

Aad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik net naar de transponders zat te kijken ivm de signaal sterktes zapte ik ook langs de diverse sat's en tot mijn verbazing kan ik ook de eutelsat op 36e ontvangen, tenminste ik krijg op een aantal transponders ook zo'n 70 % signaal en ontvang zelfs een stuk of 30 fta kanalen.

Is dit gek of normaal ?

 

M.v.g. Aad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je ook 36 oost kan ontvangen dat kan niet wat het zal wezen is dat er ongeveer dezelfde transponders gebruikt worden en je dus je ontvanger voor de gek houd.

De ontvanger is niet zo slim dat hij satellieten kan herkennen, kijk de freqenties maar na zul je zien dat je gewoon kanalen van Astra 1 hebt.

 

Maar @1664 geeft al het juiste antwoord de meters van de ontvangers zeggen niets bij de ene ontvanger heb je 100% signaal als er een andere aangehangen word is het misschien 80%.

Dus daar je niet op blindstaren maar uitval met donker weer en lichte regen mag niet.

Hopenlijk komt er iemand met dezelfde SAB die iets zinnigs over het signaal kan zeggen. laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je schotel op astra 1 staat gericht kun je geen andere satteliet ontvangen,wat je ziet zijn kanalen die toevallig met elkaar overeen komen van Eutelsat en Astra,de schotel poetsen heeft geen zin als hij gewoon schoon is.de afstelling van de schotel moet je met een meter doen,coax testen met een megger heeft ook geen zin,als je geen goede coax hebt zal het signaal te veel verzwakt worden,ook als het koper geoxideerd is krijg je verlies,dus na 10jaar vervangen door nieuwe kabel specaal voor sat ontvangst,en 1 singel LNB kost tegen woordig nog maar €15. een kleine schotel 45cm is niet aan te bevelen,minimaal 60 cm ,78 is beter,bij een schotel is het altijd hoe groter hoe beter.Dus niet knoeien vervangen die handel,bespaart je een hoop ellende.Je moet naar de kwaliteit signaal kijken, signaal sterkte is bij iedere ontvanger anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal idd eens kijken op welke transponders ik signaal krijg.

 

En morgen zal ik eens proberen het kapje van de lnb ook aan de binnenkant te reinigen en de coax 12 te vervangen doeen koko799.

 

En ja zou leuk zijn als er iemand zou reageren met een SAB explorer.

 

M.v.g. Aad

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Aad7506

En morgen zal ik eens proberen het kapje van de lnb ook aan de binnenkant te reinigen en de coax 12 te vervangen doeen koko799.
M.v.g. Aad

Dat zou ik zeker niet doen, want dat kapje kan er niet af en mag er niet af. blush Daarna kan hij zo de container in. smile
Je kunt beter een nieuwe lnb kopen van een goed merk. Daar zul je echt plezier van krijgen, en zo duur zijn ze niet meer. Je signaal zou er best wel eens op vooruit kunnen gaan.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo

een kleine schotel 45cm is niet aan te bevelen,minimaal 60 cm ,78 is beter,bij een schotel is het altijd hoe groter hoe beter.Dus niet knoeien vervangen die handel,bespaart je een hoop ellende.

Helemaal mee eens, columbo!

En zeker geen 45 cm, Aad7506, als je nu al klaagt over je slechtweerreserve!

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dank je voor de info, dan zal ik idd of een andere lnb gaan kopen of eens gaan kijken of ik misschien toch iets anders wil.

 

Had begrepen dat je multytenne schotels had waarmee je hotbird, astra 1 2 en 3 kan ontvangen. Deze zijn volgens mij 45 cm maar wat ik hoorde schijnen ze niet onder te doen voor de schotel die ik nu heb.

 

Maar als dat wel zo is hoor ik dat graag.

 

M.v.g. Aad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...