Ga naar inhoud


11 Ledjes met maar 4 draden


RVP

Aanbevolen berichten

Ik heb een printplaat >>> 4 aderige kabel >>> 11 Ledjes.

 

Hoe kan ik deze ledjes onafhankelijk aan/uit doen als ik maar 4 aders tot mijn beschikking heb ?

 

Samenvatting: 11 leds schakelen over maar 4 aders.

 

 

Hopelijk is mijn posting duidelijk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat kost wat elektronica, maar geef even wat meer informatie.

Moet de schakeling over die 4 draden ook gevoed worden, of wordt deze apart gevoed? Hoe groot is de afstand tussen de leds en de bediening?

Hoeft er altijd maar één led te branden of ook meerdere tegelijk?

Als je 4 draden hebt voor de aansturing kun je door codering en decodering 15 ledjes selecteren, maar dan brand er steeds maar één van de 16. Als de schakeling ook over die 4 draden gevoed moet worden kost dat in ieder geval één draad voor de ground en kun je maximaal 7 ledjes aansturen met enkel coderen en decoderen.

Als er meer leds moeten kunnen branden of je wilt én voeden én aansturen over 4 draden dan zul je de data serieel moeten versturen met b.v. schuifregisters of een microprocessor.

In het laatste geval moet er dan ook geprogrammeerd worden.

 

Albert_H.

 

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1: Schakeling hoeft niet gevoed te worden door die draden.

 

2: Er kunnen meerdere leds tegelijk branden.

 

3: Kabellengte is ongeveer 12 meter

Ik zou er maximaal nog 1 ader extra bij smokkelen.

Dus max. 5 aders kan ik er aan opofferen.

 

Hopelijk lukt dit zonder microprocessor, aangezien ik die niet kan programmeren.

 

Bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er meerdere leds gelijktijdig moeten branden moet de overdracht serieel.

Dit is zonder microprocessor wel mogelijk.

Wat voor soort bedienpaneel heb je in gedachte?

Gewoon 11 schakelaars, of komen de signalen van een bestaand systeem?

Misschien kun je wat meer over de functionaliteit van het geheel vertellen. Mag ook via PM.

 

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schakelaar schakelt een LED op een brandmeld installatie.

Maar die hangt in een soort van meterkast, dus zijn de leds niet de zien voor de gebruiker.

Er moet dus een paneeltje komen met 11 LED's op een plek 12 meter van de meterkast af.

 

Per LED een brandmeld groep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk er wel aan, dat er voor dit soort zaken nevenpanelen zijn.

En dat je oplossing ook gevolgen kunnen hebben, als het mis gaat.

Ik weet niet de situatie van de BMC, maar zint voor je begint.

Is het een gecertificeerd geheel, dan is het niet toegestaan.

 

Off the record:

Er zijn via een webshop leuke printjes te koop met een multiplexer.

Deze kan over twee draden verschillende contacten maken.

 

Kijk bij velleman id=341695

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens naar een CMOS IC met type nummer 4094 (CD4094 / HEF4094).

Daarmee kan je de outputs gemakkelijk maken, je kan er een aantal in serie zetten om het benodigde aantal kanalen te creeeren.

Dan alleen nog de "zender" kant...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
Denk er wel aan, dat er voor dit soort zaken nevenpanelen zijn.
En dat je oplossing ook gevolgen kunnen hebben, als het mis gaat.
Ik weet niet de situatie van de BMC, maar zint voor je begint.
Is het een gecertificeerd geheel, dan is het niet toegestaan.


Mee eens.
Brandweer voorschriften zullen er vast wel zijn.
Als het hier om veiligheidsvoorschriften gaat dan zou ik het aan een erkende installateur overlaten.
Ook al kun je misschien best zelf wat in elkaar knutselen, het lijkt me dat de veiligheid er niet mee gedient is.
In het ergste geval kunnen er misschien mesnsenlevens op het spel staan en de brand-verzekering kan ook nog protesteren mocht het misgaan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De nadelen van het zelf knutselen aan die installatie zijn door Nowtv en de Drs al naar voren gebracht.

Als je er mee door wilt gaan zitten er aan de koppeling met het bestaande systeem nog wel enkele haken en ogen. Ten eerst zul je moeten uitzoeken hoe het bestaande systeem de ledjes aanstuurt. De kans is aanwezig dat deze vanuit een microprocessor al gemultiplext aangestuurd worden en dan is het oppakken van de aanstuursignalen niet zo eenvoudig. Als de leds vanuit een 1 op 1 driver aangestuurd worden is het simpeler, maar je moet dan wel draden aansluiten in een bestaand systeem met het wegvallen van alle support van de fabrikant/leverancier tot gevolg.

De signalen rechtstreeks van de leds afpakken kan ook, maar dan ligt het signaal niet op de normale logische niveau's en moet er dus per led een schakeling tussen om er voor te zorgen dat ze op cmos ic's aangesloten kunnen worden. Afhankelijk van het type aansturing in het bestaande systeem kan dit een weerstand zijn of is er een transistor schakeling voor nodig.

Al met al best mogelijk maar niet zo maar even op te zetten.

 

Albert_H.

 

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ben nu bezig met het display.

11 Groepen met elk een 7 segment led nummer.

 

De Min en Plussen liggen aan elkaar.

Voeding is 12 volt.

Digit 1 bestaat dus uit 2 rode leds, en digit 8 uit 7 leds.

 

Hoe bereken ik nu de voorschakelweerstanden zodat ze allemaal even sterk branden ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is om elke led zijn eigen voorschakel weerstand te geven. Als je leds parallel schakelt moet je er zeker van zijn dat alle leds exact dezelfde doorlaatspanning hebben omdat de led met de laagste doorlaatspanning de werk spanning voor alle parallel geschakelde leds bepaald. 0,1V verschil in doorlaatspanning geeft een duidelijk intensiteits verschil te zien. Daarom elke led een voorschakel weerstand geven.

Afhankelijk van de gebruikte leds en het omgevingslicht is een ledstroom tussen 10 en 20 mA normaal. Voor 12V en rode leds komt dat voor ongeveer 10 mA neer op 1 KOhm en voor ongeveer 20 mA op 470 of 560 Ohm.

Wil je toch parallel schakelen dan bereken je de weerstand door 12V - 1,6V = 10,4V te delen door 0,01 x het aantal parallel geschakelde leds voor 10 mA of 0,02 x het aantal leds voor 20 mA per led. De weerstandwaarde is dan in Ohms.

Dus voor 20 mA per led wordt dat voor de 1 270 Ohm en voor de 8 68 Ohm. Ik ga hierbij uit van reekswaarden.

 

Albert_H.

 

 

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...