Ga naar inhoud


Vreem ratelgeluid komt uit mijn motorfiets


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Ik heb een probleem met mijn motorfiets en kan de oorzaak niet goed vaststellen.

 

Bij normaal wegrijden..dus schakelen van de 1e naar de 2e tot 5e versnelling is alles normaal.

Alleen als ik bijvoorbeeld voor of in een bocht terugschakel dan ratelt het als een gek. Het lijkt alsof het geluid bij het achterwiel vandaan komt. Maar ik kan me voorstellen dat het uit de motor komt en het via de ketting naar het achterwiel wordt overgedragen en het dus lijkt of het euvel in het achterwiel zit.

Ook als ik laagtoerig hier de berg afrij is het ratelen niet van de lucht. Dus als de motor geen energie hoeft te leveren en door de motorfiets zelf afgeremt wordt.

Ik heb de ketting goed gesmeerd en ook gespannen volgens voorschrift..ca 2 cm op en neer spelling.

Verder had ik het vermoeden dat het achterwiellager stuk is..maar kan geen speling vaststellen. Hoe controlleer je dat eigenlijk?.

De ketting en beide tandwielen zijn bij de laatste servicebeurt vervangen, ca 5000 km geleden.

Als ik het achterwiel met de hand ronddraai, merk ik geen problemen.

Met ingetrokken koppeling is het ratelen weg.

 

Misschien is er een expert die me een tip kan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben geen expert, maar het klinkt alsof jouw ketting ergens tegenaankomt op het moment dat je spanning op het onderste deel van je ketting zet.

Bij het gasgeven/versnellen staat de spanning op het bovenste deel, maar bij afremmen/berg af enzo staat de spanning op het onderste deel. Nu zal je de ketting hebben afgesteld zonder dat er iemand op de fiets zit. Bij de meeste fietsen wordt de afstand tussen aandrijf tandwiel en wiel korter als de vering inzakt. Dus de spanning kan prima zijn zonder iemand op de fiets, maar als je erop zit dan kan de ketting te slap staan. Dus even controleren of dit het geval is, op de fiets zitten en dan goed naar de kettingspanning kijken, en controleren waar de ketting tegenaan kan lopen. (Kan je meestal zien doordat de verf/chroom weg is...)

 

Als het niet de ketting is dan kan het ook het lager wezen van de uitgaande as in het blok, maar dat kan alleen goed worden geconstateerd door de expert/dealer...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Bij de meeste fietsen wordt de afstand tussen aandrijf tandwiel en wiel korter als de vering inzakt

 

Daar moet ik je tegenspreken. De afstand tussen aandrijfwiel en achtertandwiel veranderd niet. Wat jij bedoelt is de achterbrug die van hoek verandert. Omdat de achterbrug zo dicht mogelijk bij de aandrijf tandwiel zit blijft de ketting nagenoeg gelijk gespannen.

 

 

@yzerbout..

 

Je zegt dat je de speling gecontroleerd hebt. Op verschillende plekken? Dus even draaien aan het wiel en dan nog eens meten.

Het kan nl zijn dat de ketting niet gelijkmatig gesleten is. Komt vaak door hard optrekken of slechte kwaliteit v.d ketting.

 

Het ratelen hoor je bij het afremmen op de motor. Dan wordt de ketting onder de brug gespannen en boven de ketting wordt hij losser. Kijk eens op de brug of je daar schuurplekken ziet.

Ook zit er op het scharnierende gedeelte v.d brug een kunstof geleider. Controleer die ook eens .En de behuizing van de aandrijf tandwiel. Daar kan hij ook tegenaan lopen.

 

Nog iets. Is er ook gecheckt of de beide tandwielen "in lijn" liggen?

De ketting kan scheef gespannen zijn waardoor deze gaat schuren op de tandwielen. De ketting kan dan als hij los (onbelast) komt gaan springen en een schakel kan dan op een tand terecht komen. Dan hoor je kraken of ratelen. Rijden ermee is behoorlijk link want in een bocht wil je niet meemaken dat je ketting breekt of ernaast loopt. Ik weet uit ervaring dat dit niet gezond is.Ik ben toen niet gevallen maar het was kantje boord.

 

Lagers kan je controleren door het wiel goed vast te pakken en dan zijwaarts bewegen. Ook kan je de ketting eraf halen en dan heel langzaam draaien en proberen te voelen of het wiel niet schokt of "klikt".

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik heb de ketting al zo strak gespannen dat je er gitaar op kan spelen. Het helpt allemaal niks.

 

Wat ik me nog wel herinner is dat ik ooit een lekke band heb gehad..dat was vorig jaar. Ik heb toen de motor aan de kant van de weg gezet en het achterwiel er zelf uitgehaald. Bij een handelaar heb ik de band laten vervangen.

Toen heb ik het wiel er weer ingezet en het zou kunnen zijn dat, nu ik erover nadenk, een dikke afstandsring aan de verkeerde kant tussen de steek-as en het wiel heb gezet.

Het ratelen is met de laatste weken als maar erger geworden.

Ik ga het dit weekend nog eens kontroleren.

 

Citaat:
Ook zit er op het scharnierende gedeelte v.d brug een kunstof geleider.

Die is bij mij van rubber en de ketting loopt daar mooi overheen.

 

Kom ik er niet uit, dan breng ik hem wel naar mijn handelaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

kijk eens of de tanden in het midden v.d schakels zit.

 

Als je een ring verkeerd heb gezet dan liggen de tandwielen niet in lijn. Je kan dat meten door een rechte staaf op de aandrijf en achtertandwiel te houden. De staaf heeft als het goed is geen speling op de tandwielen.

 

Maar je moet zowiezo de ketting al vervangen want die heeft al klappen gehad. En de tandwielen op slijtage controleren. Als de tandwielen niet in lijn zitten dan slijt alles in no time.

 

Ps..

 

over welke motor hebben we het eigenlijk?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bliksem
ga naa een motor zaak neem geen gok met je leven.

Lijkt me misschien beter ja.. Een ketting zo strak dat je er gitaar op kan spelen is echt niet goed. Je moet +/- 2 cm speling hebben in het midden van de ketting.
Link naar reactie
Delen op andere sites

"Met ingetrokken koppeling is het ratelen weg."

 

Kan dus niet van de ketting komen wink

 

Achterwiellagers controleer je door het wiel er uit te halen, beide wijsvingers in lager drukken en wiel ronddraaien. Mag je niks voelen.

 

"Daar moet ik je tegenspreken. De afstand tussen aandrijfwiel en achtertandwiel veranderd niet. Wat jij bedoelt is de achterbrug die van hoek verandert. Omdat de achterbrug zo dicht mogelijk bij de aandrijf tandwiel zit blijft de ketting nagenoeg gelijk gespannen."

 

Ligt er net aan waar het schanierpunt van de achterbrug zit, bij de mijne ligt deze ver achter het tandwiel en heb 4 cm !! speling nodig om de belt niet strak te laten staan bij inveren.

 

VU+ Duo2 - PrismCube

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
bij de mijne ligt deze ver achter het tandwiel en heb 4 cm !! speling nodig om de belt niet strak te laten staan bij inveren.

 

 

Maar dan heb je het over een harley wink

 

Citaat:
"Met ingetrokken koppeling is het ratelen weg."

 

Kan dus niet van de ketting komen

 

Volgens mij toch wel.

 

Als je op de motor remt (terug schakelen en de snelheid verminderen dmv de motor ipv de remmen) dan komt er spanning op de onderkant v.d ketting. Aan de bovenkant (brug) v.d ketting komt dan de speling die normaal onder zit.

Als de speling niet klopt of de ketting is onregelmatig versleten door bijv hard optrekken of remmen op de koppeling dan kan de ketting op de brug schuren of iets anders wat daaraan vast zit (bijv bouten,kettingkast).

Omdat de ketting boven "los" ligt zal geen schuren maar ratelen te horen zijn.

 

Trek je echter de koppeling dan blijft de speling v.d ketting aan de onderkant v.d brug en dan hoor je niets als er boven de brug iets fout zit. Zou er iets fout zijn in de koppeling dan zou je het geluid altijd moeten horen. Het enige wat geluid zou kunnen geven als de keting gekoppeld is met het blok is een verbogen koppelingspen en evt lager. Maar dat merk je met het koppelen en dat zou geen ratelen zijn.

 

Maar aan het laatste bericht van yzerbout lijkt mij het meest logische een verwisselde afstandsbus op het achterwiel. de tandwielen lopen dan tegen de zijkant van de ketting en kan dan een tand overslaan wat het ratelen kan veroorzaken. En dat geluid is behoorlijk goed te horen. Vooral als er kracht op de ketting staat. Beide tandwielen staan dan niet in een rechte lijn en het gevaar is dat de ketting breekt of "er af loopt".

 

Als je een ketting te strak spant dan hoor je ook kraken. vooral met een (ongelijk) versleten ketting.

Een goede ketting moet bij het draaien van het achterwiel overal een speling hebben van ongeveer 2cm.

Een versleten ketting zal met het draaien v.h achterwiel andere spelingen laten zien.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meer het idee dat het het lager van de uitgaande as van de versnellingsbak is waar het aandrijf tandwiel opzit. Op het moment dat de motor vermogen levert, komt daar kracht op te staan. Zit er speling op dat lager, dat gaat de boel een beetje scheef staan. Trek je de koppeling in, dan staat er geen kracht meer op die as.

René.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik heb de achteras nogmaals gecontroleerd en heb het destijds echt goed gedaan. Het ratelgeluid kwam pas veel later.

 

Het ratelt vooral bij laag toerental en als de motor nauwelijks vermogen hoeft af te leveren. En bij terugschakelen en de motorfiets langzaam uit laten rollen zonder ingetrokken koppeling.

 

Bij optrekken en normale normale vaart is er niets aan de hand. Ook bij terugschakelen met hoog toerental hoor je niets.

Ik ga er volgende week maar mee naar de handelaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...