Jump to content
Sign in to follow this  
satje4U

Zijn er Dimbare Leds??

Recommended Posts

Je hebt de power leds waarbij een lampje vaak bestaat uit 3 leds, maar ook de SMD led uitvoeringen.

Hier zitten geen 3 leds maar een hele vracht SMD leds in de behuizing.

Die laatste gebruik ik veel en die zijn gewoon echt vergelijkbaar met 35W halogeenlampjes.

Daarnaast kun je kiezen uit verschillende openinghoeken van flood tot dacht ik 15 graden.

Deze verspeiden het licht net als een halogeen lamp, dus mooi verspreid zonder lichte vlekken oid. terwijl een powerled het licht meestal moet verspreiden dmv. een lens.

Ander voordeel van deze uitvoering is dat als er een keer een ledje stuk gaat dan valt die uit en de rest blijft gewoon branden terwijl als een power led stuk gaat je meteen geen licht meer hebt.

Daarnaast zet de led verlichting steeds verder door, je ziet al halogeenbakken met led, straatverlichting met led, gewone peertjes met led en ook TL bakken met led.

Wel is het zo dat je gewone TL verlichting niet 1 op 1 kunt kunt vervangen door led bakken, want dan kom je gewoon licht te kort.

Wat ook vaak gebeurd is dat men met een lux meter de hoeveelheid licht gaat vergelijken en dan zal Led vrijwel altijd het onderspit delven.

Niet omdat ze minder licht afgeven, maar omdat ze alleen veel licht af geven in een bepaald spectrum gebied.

Een normale lux meter meet echter in een veel breder spectrum en pakt zelfs een groot deel infrarood en UV licht mee.

Ga je dan vergelijken met led dan komt led vaak zelfs niet in de buurt omdat TL verlichting simpelweg ook veel UV licht uitstraalt.

Ga je echter met wat geavanceerdere apparatuur puur meten in het zichtbare gebied dan doet led al niet veel meer onder voor TL.

suc6

Gerrit

Guest t-sec

gerrit B,

Het klopt dat er LED-modules bestaan die makkelijk te vergelijken zijn met een 35W gloei/halogeenlamp. Sterker nog, laatst heb ik wat samplemateriaal gezien van 100W PAR LED spots en bouwlamp vervangers die er zeker niet om logen qua Watt's per lumen. Zeer, maar dan ook zeer fel.

Echter zijn dit matrix modules van meerdere power LED's in 1 ingegoten LED module en geen standaard GU10, E27, etc. lamp vervangers. Want daar hebben wij het in dit topic volgens mij over.

Maar nogmaals, het is een kwestie van tijd tot wij LED's als standaard verlichting gebruiken, zowel binnenshuis als in de autoverlichting en openbare verlichting.

Evengoed duiken er meer en meer sceptische verhalen op omtrent het ware 'energie zuinige' van LED's. Zeker in de high power LED's zakt het rendement in Lumen t.o.v. Watt's. Ware het niet dat het rendement nog steeds vele malen hoger ligt dan met conventionele gloeidraad of gasverlichting.

Wat ik persoonlijk een leuke ontwikkeling vind is de voortgang die men boekt met de OLED techniek. Hierbij wordt er met nog minder vermogen nog meer licht geproduceerd. En het bijkomende voordeel dat de polymeren van OLED materiaal zich ook laten vormen tot elk gewenst (lamp) model. Waardoor er automatisch ook weer rondom stralend licht gecreëerd kan worden.

Je zult dan mischien vreemd staan te kijken, maar die zijn er dus ook in GU10 uitvoering. Gewoon direct op de 230V.

Uiteraard ook in 12V MR 16 uitvoering waarbij je dan ook nog gewoon een mouse voeding kunt gebruiken en geen speciale ledvoedingen nodig hebt.

zodra ik er weer wat heb zal ik en foto plaatsen.

suc6

Gerrit

Ik heb zelf een aantal plaatsen verlicht met LED's ter vervanging van halogeenspots. Ik gebruik hiervoor de MR16 spots met 18 LED's van 1,5 W.

Om één spot te vervangen mag je rekenen op 4 dergelijke MR16's om ongeveer dezelfde lichtsterkte te krijgen als een 230V spaarlamp spot.

Eén LED-lamp kost 6 à 7 Euro. Je moet daar nog ook de armatuur bijrekenen.

Pluspunt is de levensduur: de spaarlampen hebben een levensduur van ... 3 à 6 maanden net zoals de halogeenspotjes van 230 V.

Een ander nadeel is de gerichtheid van de spot. De vloer en de tafel zijn verlicht maar de muren zijn donker.

Dit kan je op 2 manieren oplossen:

Je koopt een spuitbus met matte doorzichtige lak (merk Biloxxi, "Zijdemat" geen reclamedoeleinden) verkrijgbaar in de M.... (de Ex Nederlandse keten met de M....-kaart)

en je spuit een goede laag op de lens...

Je gebruikt mat plexi-glas.

Iedereen kijkt op naar mijn LED verlichting en vind de armaturen prachtig...

Wat ze niet in de gaten hebben is dat ik eigenlijk een aantal regenpijpen aan het plafond

heb hangen.

Een beetje doe het zelver kan de armaturen zelf maken met vierkante (bruine) UV-bestendige regenpijpen. Je maakt om de dertig cm een gat met de klokzaag. Je haalt een plexi matglas en zaagt die in repen zodat ze in de pijp passen. Je zaagt een stuk triplex met dezelfde breedte en maakt op dezelfde afstand (30 cm) een gat zodat een LED lamp er niet door valt.

Je zet 2 latjes van 1cm X 1cm op de rand van de triplex-reep. Je lijmt de LED-lampen gewoon in het gat van de triplex. Daarna vijs je de plexi reep erbovenop. Je verbind de aansluitingen gewoon parallel met lusterklemmen en luidsprekerdraad.

Daarna schuif je het geheel in de regenpijp en je hebt een "goedkope armatuur".

Als je de regenpijp lang genoeg neemt (4m) en je legt ze over de ganse breedte van de kamer lijkt het erop alsof het houten balken zijn. Als ze branden lijkt het erop of ze uit Star-Trek komen...

Een andere opmerking: gebruik geen electronische transformatoren maar de ouderwetse met ijzeren kern. De electronische geven een blokvormige uitgangspanning, daarvan is de piekwaarde niet hoog genoeg.

De electronische schakeling in de lamp zelf is niks meer of minder dan een bruggelijkrichter met 1N4007, 1 Elco van 100uF en 1 7812 stabilisator. Daardoor zijn ze ook niet bruikbaar met een dimmer, maar ook niet voor impuls-modulatie. Dit kan alleen als de elco en de stabilisator er niet in zit.

MVG

Eddy VL

post-32896-1318260384,3144_thumb.jpg

Heb hier thuis even de test gedaan een tijdje terug. Led was dus niet te gebruiken als hoofd verlichting. Echter wou ik mijn factuur toch naar beneden krijgen en kwam ik bij spaarlampen van een bepaald merk die ook te dimmen zijn. Ik heb deze lampen nu ongeveer een half jaar en moet zeggen ik ben er heel blij mee. Het enig nadeel is dat de lampen 1 minuut nodig hebben om volle lichtsterkte te geven. Misschien eens op denken?

Maar om een 35 watt 220volt halogeenspot te vervangen is knap lastig. Ik heb er zegge en schrijve 3 maanden een spaarlamp ingehad en toen was ie al kapot mad

Ben al een tijd aan het zoeken voor een led vervanger van 220volt 35 watt, maar nog steeds niet gevonden crazy

Ze zijn er wel maar ik lees op diverse sites dat die niet lang meegaan.

De verlichtingsindustrie lobby probeerd ons massaal aan de ledlampen te krijgen, maar dan mogen ze eerst wel eens beter gaan maken wink

Zeker die firma uit Eindhoven van "Let's make things better" die zijn toch slecht en duur cry

Hoewel ik niet alles in dit topic heb gelezen heb ik wel wat

onzin gelezen, mijn excuses voor de botte reactie.

Waarom zo kort door de bocht?

Ik volg al heel lang het "led-gebeuren" op tweakersnet en zelf

heb ik inmiddels ook ervaringen met leds (ook slechte).

Maar de primaire vraag, "zijn leds dimbaar" het antwoord

daarop volmondig ja. Sterker nog, vandaag een 230 Volt's

Philips-lamp besteld (E27) die gewoon dimbaar is met een

normale fase-aangesneden dimmer.

En wat betreft de spots zijn er inmiddels ook 230 Volt's

dimbare met een gewone fase-aangesneden dimmer, wel even

zoeken maar het is tegenwoordig allemaal te koop.

Wel zit er een hoop bagger tussen dus zorg voor garantie want

led-verlichting is erg duur (helaas nog steeds), zeker als

je aankoop sneuvelt (teveel meegemaakt).

Uiteraard kun je ook kiezen voor "niet dimbare" leds in

combinatie met aansturing op basis van modulatie en dat

wordt ook veel toegepast. Of dat nu al echt heilig is weet

ik niet.

Kortom, er is het laatste half jaar veel gewijzigd volg het

ander board eens en er gaat een wereld voor je open.

Ook 230 Volts spot zijn er nu dimbaar, even zoeken en . . .

peperduur, dank aan 20 a 30 euris per stuk maar dan loop

je weinig risico. Maar nogmaals zoek naar garantie, de aanschaf

is nu nog te heftig om teveel nat te gaan.

Nogmaals sorry, ook voor de andere beantwoorders voor de botte

primaire reactie, niet zo bedoeld.

HG CC

Hier een voorbeeld.

HG CC

En hier de lamp die ik vandaag heb gekocht.

Flips

Hij kost een paar centen, dat dan weer wel. (€ 40,00 globaal)

HG CC

Allemaal leuk Con maar probeer zo´n GU10 rotding maar eens in de spot te krijgen met een inbouwdiepte van maar enkele centimeters cry

Hoe meer vermogen des te langer wordt het lamphuis, ze zeggen niet voor niets "het moet uit de lengte of de breedte komen" smirk

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Allemaal leuk Con maar probeer zo´n GU10 rotding maar eens in de spot te krijgen met een inbouwdiepte van maar enkele centimeters cry
Hoe meer vermogen des te langer wordt het lamphuis, ze zeggen niet voor niets "het moet uit de lengte of de breedte komen" smirk

Dat is helemaal waar uiteraard, maar de vraag was; zijn er
dimbare led's. En @satje4U heeft het over vervangers voor
standaard halogeenspotjes GU10.

Anders moet je inderdaad (al hier eerder opgemerkt) overgaan
op pulse-breedte-modulatie. Dan kun je kleiner.

Maar Leds blijven hun beperkingen hebben, neem nu de hoek
en de kleur, dat blijft altijd zoeken naar het juiste huwelijk.

Het is er inmiddels allemaal wel maar dan is het beter om je
vooraf goed te verdiepen. Er is hoop, er wordt op het eerder
genoemde forum veel over geschreven.

En die "ondiepte" ledstrips is ook een optie als sfeer,
uiteraard een ingewikkelde stralingshoek maar er zijn
mogelijkheden voldoende.

En terugkomend op jouw opmerking, veel halogeentjes ken ik niet
die maar enkele centimeters inbouwdiepte hebben . . .

HG CC

Nog even die inbouwdiepte . . .

HG CC

Citaat:
Heb hier thuis even de test gedaan een tijdje terug. Led was dus niet te gebruiken als hoofd verlichting. Echter wou ik mijn factuur toch naar beneden krijgen en kwam ik bij spaarlampen van een bepaald merk die ook te dimmen zijn. Ik heb deze lampen nu ongeveer een half jaar en moet zeggen ik ben er heel blij mee. Het enig nadeel is dat de lampen 1 minuut nodig hebben om volle lichtsterkte te geven. Misschien eens op denken?

Ik heb hier in de keuken 2 warmwitte powerled spotjes van 3 watt die al een jaar draaien. dus de "ouwe" versie leds.

Ze doen het nog steeds maar vanaf het begin is de kleur een beetje koeler warmwit.

Nu heb ik ook 2 spotjes 3x3watt warmwit (mr16) die stukken beter zijn.Het licht is volgens mij net zoveel als een 20 watt halogeen spotje.

Ook de kleur lijkt hetzelfde. Licht zat dus.

En de prijs die ik betaald heb is 19 euro per stuk wat best meevalt. Tis dan wel "made in china".

Of ze te dimmen zijn weet ik niet maar ik vermoed van niet.

Powerleds worden meestal met een PWM printje gestuurd dus een lagere spanning zal niet werken volgens mij.

Citaat:
Maar Leds blijven hun beperkingen hebben, neem nu de hoek

en de kleur, dat blijft altijd zoeken naar het juiste huwelijk.

De hoek is idd een probleem bij veel spotjes. Dat wordt nl opgelost met een lens en bij sommige kwaliteiten zie je een soort schaduwring. Maar met die 3x 3watt zie ik deze niet. Bij de 1x 3 watt wel.

Ik vind persoonlijk wel dat de leds een rustiger licht geven. waarschijnlijk omdat ze op gelijkspanning werken.

Guest SatMann

de vraag was zijn ze dimbaar.

wel ik heb zelf een aquariumcontroller gemaakt die stroom aan en af zet en dan ook gelijkdelijk aan het voltage van 1-10V laat gaan op programmeerbare tijd.

Nu stuur ik mijn elektronische dimbare balasten op deze manier en ik heb nu een hele strook ledjes op een printplaat gesoldeerd met een weerstand ertussen. Deze aangesloten op de uitgang 1-10 volt. zodra er 1 volt doorkomt gaan de ledjes heeeeeel zachtjes branden en langzaam gaan ze tot maximum branden.

dus je kan heeeel eenvoudig dimmen met een eigen systeem die 1-10 volt uitstuurt, wel moet je dan wel de gepaste ledjes hebben.

Ik denk nog altijd dat een led spotje ook niet die lichtopbrengst heeft van een normale spot.

Maar ik heb al ledjes gezien die voor één stuk heeeeeel veel licht heeft. maar ik ken de naam niet meer :-(

SatMann