Ga naar inhoud


Zijn er Dimbare Leds??


satje4U

Aanbevolen berichten

 

Ik heb zelf een aantal plaatsen verlicht met LED's ter vervanging van halogeenspots. Ik gebruik hiervoor de MR16 spots met 18 LED's van 1,5 W.

 

Om één spot te vervangen mag je rekenen op 4 dergelijke MR16's om ongeveer dezelfde lichtsterkte te krijgen als een 230V spaarlamp spot.

 

Eén LED-lamp kost 6 à 7 Euro. Je moet daar nog ook de armatuur bijrekenen.

Pluspunt is de levensduur: de spaarlampen hebben een levensduur van ... 3 à 6 maanden net zoals de halogeenspotjes van 230 V.

 

Een ander nadeel is de gerichtheid van de spot. De vloer en de tafel zijn verlicht maar de muren zijn donker.

 

Dit kan je op 2 manieren oplossen:

 

Je koopt een spuitbus met matte doorzichtige lak (merk Biloxxi, "Zijdemat" geen reclamedoeleinden) verkrijgbaar in de M.... (de Ex Nederlandse keten met de M....-kaart)

en je spuit een goede laag op de lens...

 

Je gebruikt mat plexi-glas.

 

Iedereen kijkt op naar mijn LED verlichting en vind de armaturen prachtig...

Wat ze niet in de gaten hebben is dat ik eigenlijk een aantal regenpijpen aan het plafond

heb hangen.

 

Een beetje doe het zelver kan de armaturen zelf maken met vierkante (bruine) UV-bestendige regenpijpen. Je maakt om de dertig cm een gat met de klokzaag. Je haalt een plexi matglas en zaagt die in repen zodat ze in de pijp passen. Je zaagt een stuk triplex met dezelfde breedte en maakt op dezelfde afstand (30 cm) een gat zodat een LED lamp er niet door valt.

Je zet 2 latjes van 1cm X 1cm op de rand van de triplex-reep. Je lijmt de LED-lampen gewoon in het gat van de triplex. Daarna vijs je de plexi reep erbovenop. Je verbind de aansluitingen gewoon parallel met lusterklemmen en luidsprekerdraad.

Daarna schuif je het geheel in de regenpijp en je hebt een "goedkope armatuur".

 

Als je de regenpijp lang genoeg neemt (4m) en je legt ze over de ganse breedte van de kamer lijkt het erop alsof het houten balken zijn. Als ze branden lijkt het erop of ze uit Star-Trek komen...

 

Een andere opmerking: gebruik geen electronische transformatoren maar de ouderwetse met ijzeren kern. De electronische geven een blokvormige uitgangspanning, daarvan is de piekwaarde niet hoog genoeg.

 

De electronische schakeling in de lamp zelf is niks meer of minder dan een bruggelijkrichter met 1N4007, 1 Elco van 100uF en 1 7812 stabilisator. Daardoor zijn ze ook niet bruikbaar met een dimmer, maar ook niet voor impuls-modulatie. Dit kan alleen als de elco en de stabilisator er niet in zit.

 

 

MVG

 

Eddy VL

 

post-32896-1318260384,3144_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Heb hier thuis even de test gedaan een tijdje terug. Led was dus niet te gebruiken als hoofd verlichting. Echter wou ik mijn factuur toch naar beneden krijgen en kwam ik bij spaarlampen van een bepaald merk die ook te dimmen zijn. Ik heb deze lampen nu ongeveer een half jaar en moet zeggen ik ben er heel blij mee. Het enig nadeel is dat de lampen 1 minuut nodig hebben om volle lichtsterkte te geven. Misschien eens op denken?

dreambox 8000hd with Openpli 3(beta) en oscam

Big Bisat astra 1, 2 en 3 + hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik niet alles in dit topic heb gelezen heb ik wel wat

onzin gelezen, mijn excuses voor de botte reactie.

 

Waarom zo kort door de bocht?

 

Ik volg al heel lang het "led-gebeuren" op tweakersnet en zelf

heb ik inmiddels ook ervaringen met leds (ook slechte).

 

Maar de primaire vraag, "zijn leds dimbaar" het antwoord

daarop volmondig ja. Sterker nog, vandaag een 230 Volt's

Philips-lamp besteld (E27) die gewoon dimbaar is met een

normale fase-aangesneden dimmer.

 

En wat betreft de spots zijn er inmiddels ook 230 Volt's

dimbare met een gewone fase-aangesneden dimmer, wel even

zoeken maar het is tegenwoordig allemaal te koop.

 

Wel zit er een hoop bagger tussen dus zorg voor garantie want

led-verlichting is erg duur (helaas nog steeds), zeker als

je aankoop sneuvelt (teveel meegemaakt).

 

Uiteraard kun je ook kiezen voor "niet dimbare" leds in

combinatie met aansturing op basis van modulatie en dat

wordt ook veel toegepast. Of dat nu al echt heilig is weet

ik niet.

 

Kortom, er is het laatste half jaar veel gewijzigd volg het

ander board eens en er gaat een wereld voor je open.

 

Ook 230 Volts spot zijn er nu dimbaar, even zoeken en . . .

peperduur, dank aan 20 a 30 euris per stuk maar dan loop

je weinig risico. Maar nogmaals zoek naar garantie, de aanschaf

is nu nog te heftig om teveel nat te gaan.

 

Nogmaals sorry, ook voor de andere beantwoorders voor de botte

primaire reactie, niet zo bedoeld.

 

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een voorbeeld.

 

 

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hier de lamp die ik vandaag heb gekocht.

Flips

 

Hij kost een paar centen, dat dan weer wel. (€ 40,00 globaal)

 

HG CC

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Allemaal leuk Con maar probeer zo´n GU10 rotding maar eens in de spot te krijgen met een inbouwdiepte van maar enkele centimeters cry
Hoe meer vermogen des te langer wordt het lamphuis, ze zeggen niet voor niets "het moet uit de lengte of de breedte komen" smirk


Dat is helemaal waar uiteraard, maar de vraag was; zijn er
dimbare led's. En @satje4U heeft het over vervangers voor
standaard halogeenspotjes GU10.

Anders moet je inderdaad (al hier eerder opgemerkt) overgaan
op pulse-breedte-modulatie. Dan kun je kleiner.

Maar Leds blijven hun beperkingen hebben, neem nu de hoek
en de kleur, dat blijft altijd zoeken naar het juiste huwelijk.

Het is er inmiddels allemaal wel maar dan is het beter om je
vooraf goed te verdiepen. Er is hoop, er wordt op het eerder
genoemde forum veel over geschreven.

En die "ondiepte" ledstrips is ook een optie als sfeer,
uiteraard een ingewikkelde stralingshoek maar er zijn
mogelijkheden voldoende.

En terugkomend op jouw opmerking, veel halogeentjes ken ik niet
die maar enkele centimeters inbouwdiepte hebben . . .

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even die inbouwdiepte . . .

 

HG CC

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Heb hier thuis even de test gedaan een tijdje terug. Led was dus niet te gebruiken als hoofd verlichting. Echter wou ik mijn factuur toch naar beneden krijgen en kwam ik bij spaarlampen van een bepaald merk die ook te dimmen zijn. Ik heb deze lampen nu ongeveer een half jaar en moet zeggen ik ben er heel blij mee. Het enig nadeel is dat de lampen 1 minuut nodig hebben om volle lichtsterkte te geven. Misschien eens op denken?

 

Ik heb hier in de keuken 2 warmwitte powerled spotjes van 3 watt die al een jaar draaien. dus de "ouwe" versie leds.

Ze doen het nog steeds maar vanaf het begin is de kleur een beetje koeler warmwit.

 

Nu heb ik ook 2 spotjes 3x3watt warmwit (mr16) die stukken beter zijn.Het licht is volgens mij net zoveel als een 20 watt halogeen spotje.

Ook de kleur lijkt hetzelfde. Licht zat dus.

En de prijs die ik betaald heb is 19 euro per stuk wat best meevalt. Tis dan wel "made in china".

Of ze te dimmen zijn weet ik niet maar ik vermoed van niet.

Powerleds worden meestal met een PWM printje gestuurd dus een lagere spanning zal niet werken volgens mij.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Maar Leds blijven hun beperkingen hebben, neem nu de hoek

en de kleur, dat blijft altijd zoeken naar het juiste huwelijk.

 

 

De hoek is idd een probleem bij veel spotjes. Dat wordt nl opgelost met een lens en bij sommige kwaliteiten zie je een soort schaduwring. Maar met die 3x 3watt zie ik deze niet. Bij de 1x 3 watt wel.

 

Ik vind persoonlijk wel dat de leds een rustiger licht geven. waarschijnlijk omdat ze op gelijkspanning werken.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

de vraag was zijn ze dimbaar.

 

wel ik heb zelf een aquariumcontroller gemaakt die stroom aan en af zet en dan ook gelijkdelijk aan het voltage van 1-10V laat gaan op programmeerbare tijd.

Nu stuur ik mijn elektronische dimbare balasten op deze manier en ik heb nu een hele strook ledjes op een printplaat gesoldeerd met een weerstand ertussen. Deze aangesloten op de uitgang 1-10 volt. zodra er 1 volt doorkomt gaan de ledjes heeeeeel zachtjes branden en langzaam gaan ze tot maximum branden.

 

dus je kan heeeel eenvoudig dimmen met een eigen systeem die 1-10 volt uitstuurt, wel moet je dan wel de gepaste ledjes hebben.

 

Ik denk nog altijd dat een led spotje ook niet die lichtopbrengst heeft van een normale spot.

Maar ik heb al ledjes gezien die voor één stuk heeeeeel veel licht heeft. maar ik ken de naam niet meer :-(

 

SatMann

Link naar reactie
Delen op andere sites

Matchless,

 

het was op een beurs, ik krijg zo'n klein zaklampje met 1 ledje met 4 kleine batterijen.(dus ik weet niet of dat in die zijn uit de automobil sector)

 

In ons donker huis (als ik soms 's nachts naar de kindjes ga kijken :-) ), dan moet ik er nog mijn vinger lichtjes voorhouden of ik verlicht de hele gang, dus die krengen geven veel licht.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

dat is een gewone high bright led, dus geen powerled.

 

Als daar een ostar in zou zitten zouden ze die niet gratis weggeven. Een ostar kostte een half jaar geleden zo'n 50 euro.

En dan heb je alleen de led.

 

Leds zelf zijn wel te dimmen. Het probleem is meestal het driverprintje.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...