Ga naar inhoud


hoe kom ik in de Bios van een Asus moederbord?


gerrit B

Aanbevolen berichten

Een wat snellere Pc gekocht voor mijn dochter.

deze deed het niet maar met een nieuwe voeding er in start hij weer keurig op.

Alleen heb ik nu een wachtwoord nodig (zowel user als administrator is gewijzigd)

Dus hiervoor een stukje software gedownload, maar dan moet in de bios aangeven hoe hij op moet starten.

alleen als ik ESC, F1, F10, F11 of 12 ingedrukt hou kom ik niet in de Bios.

 

Ik kan met DEL wel zien dat de plextor drive de 1e boot is de CD/RW de 2e en de floppy de 3e, maar hij blijft opstarten van harddisk en niet van de gemaakte opstart CD

 

Druk ik op het verkeerde moment die knop in of heb ik nog een verkeerde?

 

Uiteraard kan ik met mijn originele XP cd het geheel wel opnieuw installeren, maar krijg dan de melding dat deze al te vaak gebruikt is.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als de Plextor als eerste staat dan moet hij van cd kunnen opstarten.

Als de cd bootable is kom er op een gegeven moment iets op je scherm te staan zoals dit:

"Druk op een toets om van cd-rom te starten" en druk je gewoon op een toets, het maakt niet uit welke.

Als dit scherm niet komt is de cd waarschijnlijk niet bootable.

 

Dat teveel gebruikt hebben is wel op te lossen.

Dan moet je installeren tot vlak voordat dat antwoord komt en dan Microsoft Nederland bellen

en die helpen je verder door het installatie proces.

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de harde schijf (waarschijnlijk de plextor in dit geval) als eerste staat ingesteld zal de computer nooit van cd starten om de eenvoudige reden dat er al startbaar medium is gevonden.

Zodra er iets voordoet met de harde schijf of het besturings systeem waardoor de computer niet kan opgestart kan worden kijkt de computer wat als volgende op de lijst staat.

 

Zet daarom altijd de cdrom als eeste opstart medium, de harde schijf als 2de.

Computer kijkt dan eerst op cdrom, als daar geen opstart medium is gaat hij naar de harde schijf om daarvan (indien mogelijk) op te starten.

Die miliseconde langzamer opstarten zal je echt niet merken.

 

Om in het bios te komen druk vlak na het indrukken van de startknop van de computer op "del"

Doe dat desnoods meerdere malen achter elkaar tijdens de "post" van de computer en je komt in het bios zoek nu naar de 'bootsequence' of 'bootoptions'

 

Origineel bericht van: gerrit B

alleen als ik ESC, F1, F10, F11 of 12 ingedrukt hou kom ik niet in de Bios.

 

Ik kan met DEL wel zien dat de plextor drive de 1e boot is de CD/RW de 2e en de floppy de 3e, maar hij blijft opstarten van harddisk en niet van de gemaakte opstart CD

Gerrit

 

confused.gif

 

Na nog eens goed de vraag te hebben gelezen staat er volgens mij toch duidelijk dat je al in het bios bent geweest, Asus werkt niet met ESC, F1, ect.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat progje gewoon als iso bestand op schrijf gebrand zowel met de ingebouwde brander in windows als met Nero 9 (gratis versie dus niet de trail)

Kijk ik met een andere PC op de schijf dan staat daar inderdaad een iso bestand op, maar stop ik de cd opnieuw in de deze andere PC dan start hij niet op oid.

Stop ik hem in de bewuste PC dan zie je even dat de plextor wordt aangestuurd en vervolgens start hij op van harddisk.

Maar krijg geen vraag of ik daar van op wil starten oid.

 

Zou ik dat progje anders moeten branden om er een opstart CD van te maken of moet ik toch eerst ergens wat in de bios aanpassen?

 

Druk ik op Del tijdens de start dan krijg ik de keuze uit system, advanced, boot en nog wat.

Kijk ik in boot dan staat de plector als 1, de cd/RW als 2 en de floppy als 3 een harddisk staat er echter niet bij

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik goed dat er een compleet iso bestand op de cd-rom staat? Dan gaat dat iig niet goed.

Kies bij met Nero " een Image bestand branden" of zoiets dergelijks.

Ook kan je met bv "MagicISO" kijken of het iso bestand opstartbaar is.

 

'edit'

 

Kies bij "Nero Burning ROM de optie "ISO"

Link naar reactie
Delen op andere sites

BIOS is meestal F8 en een ISO moet je als image op de CD branden, niet als een los bestandje.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een Asus mobo maar ik weet 1000% zeker dat het of F2 of DEL is om in de BIOS te komen. Zit nu op mijn werk dus kan het niet checken.

 

F8 is het zeker niet.

 

Je moet de knop ingedrukt houden direct nadat je de powerknop hebt in gedrukt. Waarschijnlijk wacht je te lang.

 

Edit:

TS geeft al aan met DEL in de bios te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Xilence
Als de harde schijf (waarschijnlijk de plextor)


Meestal is een Plextor een cd/dvd rom en daar ging ik de fout mee in.
als de cd/dvd de 1e bootdevice is klopt de rest wel.

Het antwoord op de vraag van de TS is:
Met de <DEL> toets kom je in de bios

Met de F8 van Ome Merde kom je in het boot menu.
Maar een iso bestand zal niet opstarten
dan moet je eerst doen wat Xilence beschrijft als je Nero gebruikt

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is gelukt, gewoon met F8 de volgorde wijzigen en dan een goed opstart Cd maken/gebruiken.

Met Nero lukte me dat niet ondanks dat hij aangaf dat hij een ISO + Joliet file op de schijf zou zetten was de cd niet op te starten.

Daarna heb ik een gratis stukje software opgehaald nl. Express Burn en hier lukte het wel in 1 keer mee.

De Cd starte op, simpel de instructies volgen, dan de te resetten gebruiker invoeren en simpel wissen van huidige wachtwoord invoeren.

Daarna was de PC gewoon met administrator zonder wachtwoord op te starten.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat het gelukt is. Met Nero heb je het niet goed gedaan. Je moet echt kiezen voor het branden van een image dan werkt het ook met Nero.

 

Maar nu dus niet meer nodig.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...