Ga naar inhoud


LNB Switch in Multytenne 45 kapot?


boort

Aanbevolen berichten

Hallo, mijn ontvangst was volledig weg (tuner failed) en op zoek naar de oorzaak vermoed ik dat de LNB switch in de Multytenne kapot is.

 

Satfinder krijgt geen signaal indien aangesloten op de kop van de Multytenne. LNB kop geopend en de Satfinder direct aangesloten op de LBN voor Astra 1, en wel signaal.

 

Kan ik vaststellen dat de LNB switch de oorzaak is of is er nog iets met diseqc dat een verschil maakt?

 

Dank voor je hulp!

 

Grt, Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je misschien iets gewijzigd in je ontvanger ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

 

Om zo'n kabeltje te laten breken hoeft er geen kracht op te staan . Daarvoor zijn temperatuur verschillen al meer dan genoeg .Door het uitzetten en terug krimpen kan heel gemakelijk een breukje onstaan .

vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toevallig, maar ik heb waarschijnlijk precies hetzelfde probleem: kabelbreuk.

Wat gebruik je om de kap weer dicht te kitten? Speciale UV-bestendige buiten-siliconenkit?

 

Heel lang verhaal:

Bij de bliksem de afgelopen week viel bij mij de stroom uit. Ik dacht aan een blikseminslag, maar het bleek mee te vallen: de aardlekschakelaar was eruit gesprongen. Echter werd mijn ontvangst steeds slechter, tot ik helemaal niets meer ontving.

Ik dus de spanningen aan de ontvanger meten: ok. De spanningen aan het uiteinde van de kabel: ok. Toen de kop losgehaald en de kap verwijderd en de spanningen ín de kop opmetend. Bleek maximaal 10 volt te zijn, en verder alleen maar millivolt, hoe ik de diseqc ook schakelde. Toen het kabeltje in de kap losgehaald en de lange coax direct aangesloten, en jawel: 13 en 18 volt, en alle LNB's selecteerbaar. De kern van het kabeltje bleek een weerstand van >2 MOhm te hebben. Het probleem kan echter ook in de pluggen ziten. Ik kan dat kabeltje niet los testen of vervangen, want het zit geheel afgesloten in de pluggen. Ik moet dus een nieuw F-chassis en een nieuwe F-schroefplug kopen.

post-15527-1318260525,5225_thumb.jpg

post-15527-1318260525,5339_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met een tang de F-chassis schroefplug [hoe noem je zoiets?] uit elkaar kunnen halen. De aansluiting van de coaxkern in het chassisdeel, in die opening, was groen geöxideerd. Hoe kan daar nou water ingelopen zijn? Alles was afgekit! Er zit een stukje coaxkern in het middendeel, dus kan ik hem niet opnieuw gebruiken.

 

In de winkels en op internet kan ik zo'n chassisdeel niet vinden. Wel korte chassis voor montage in stalen kastjes. Blijkbaar Specialfertigung für TechniSat. Toch maar een mailtje eraan wagen.

post-15527-1318260533,0094_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zou ook een female-female koppelstukje in de opening kunnen monteren, en vanaf de switch die met een kort kabeltje aansluiten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had hetzelfde tune-failed probleem als boort en Auggie. Satelite finder gaf geen enkel signaal zodra de kabel op de multytenne was aangesloten.

 

Uiteindelijk bleken bij mij zowel het kabeltje als de diseqc switch niet in orde te zijn. Ik heb nu de switch vervangen en de kabel voor de time being rechtstreeks op de uitgang vd switch aangesloten. Er is nu weer signaal maar ik moet de boel nog uitrichten. Als het goed is moet de nieuwe switch ook een (beetje) beter resultaat geven.

 

post-20841-1318260534,2351_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha! Ik heb de kabel ook rechtstreeks aangesloten. In principe zou dat nog beter zijn ook (twee overgangen minder).

Gat dichtgekit, maar ik vrees dat dat toch gaat werken bij harde wind, dus kans op optrekkend vocht.

 

***

Volgens 'n winkelier is Technisat coulant met dit soort problemen. Dus niet zelf knutselen maar eerst reclameren bij de winkel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast easygoerik

Wel.. bij mij was de bak vol water gelopen en wellicht was dat al een tijd aan de gang. Vrijwel binnen 1 week hield de schotel echt op. Bak eraf geschroefd en bij het schudden kwam er flink wat water uit. De kitrand voorzichtig weggehaald en bak open geschroefd. Flink wat roest op de switch en lnb´s.

 

De dealer cq fabrikant kennen deze problemen en ziet dat men dan graag eerst de boel laat zien zonder open te maken. De dealer / importeur heeft de boel opgestuurd en gelukkig werdt ik verrast met een nieuwe bak !

 

Extra afplaktape over de schroefpunten gedaan.. vooralsnog geen problemen !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mijn probleem geweest.

13 graden schoongepoetst, overal druipgaatjes in de schotjes gedremeld, coaxs rechstreeks op de switch.

Gat waar de coaxs doorloopt open gelaten.

Nu een half jaar later nog steeds prima ontvangst op 13 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...