Ga naar inhoud


DB 8000 HD besteld en wat nu?


pirrewit

Aanbevolen berichten

Ik ben 65 en op pensioen en ik dacht waarom niet.

Na de bestelling vallen reeds de eerste vragen van de satboer die de volledige implimentatie gaat doen.

1- Welke harde schijf van 1TB heeft de voorkeur. Ik wil deze nagenoeg geruisloos.

2-Welke DVD moet er in (alhoewel hij dit afraad omdat er nogal wat problemen zouden zijn met het goed funktioneren van DVD player's)

ik zou AVI WMV WMA XVID DIVX en dergelijke willen spelen met PlusRW

3-Welke soft,image en pli's heb ik voorzien? Ik heb natuurlijk geen idee.

Ik kwam al Nabilo,Barry Allan,Gemini2,Milo en Pli tegen dus keuze genoeg dacht ik maar wat is de betere?

Soft dacht ik Enigma 2 ?

4-Welke settingslijst ? Ik wil in aanloop enige maanden probleemloos kijken op 13-19-23 en 28 graden om de box te leren kennen voor ik zelf begin te sleutelen.

Voor zover de satboer vragen.

Zelf heb ik ook nog wat.

5-Zou het kunnen dat de montage van de disk en dvd en soft tot 4 uur in beslag neemt?

Gaan we er van uit dat de box prima werkt bij de satboer en ik kom er mee thuis moet ik deze aan de Telenet Motorola cable modem SBV5121E hangen maar deze heeft maar een Ethernet uitgang waar momenteel mijn laptop ingeplugged is.

6- Kan men deze splitten en zo ja hoe?

Een router liever niet want ik denk dat ik dan weer zal moeten sleutelen voor ik dit alles werkend krijg.

7- Telenet heeft ook dynamische IP's .Telkens ik mijn laptop start of de modem stop krijg ik een nieuw IP adres. Hoe gaat de box hiermee om?

Dat is het voorlopig .

Als ik het zo bekijk stel ik me wel de vraag waar ik aan begonnen ben?

Ik volg al vele maanden het DB forum en het meeste is reeds wel eens voorbijgekomen maar toen had ik geen box in bestelling en ik heb liever met een nieuwe box de meest recente info.

Een tutor in Noord Antwerpen zou ook een geweldige hulp zijn zodat ik later niet telkens met vragen moet terugvallen op de satboer . Mij kennis van linux is nul.

mvg

pirrewit

 

 

 

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik kan niet alles beantwoorden maar voor het netwerk heb je een aantal opties.

 

Telenet geeft afhankelijk van het abbonemnet minimaal 2 ip adressen uit. Dus zou het plaatsen van een switch tussen de modem en laptop/dreambox moeten functioneren. Het dynamisch IP adres van telenet is geen probleem aangezien de dreambox DHCP heeft smile

 

Ik zou het echter nooit aanraden om de dreambox rechtstreeks aan aan internet te hangen omdat in principe iedereen dan tot bij de dreambox kan komen. Standaard lopen er heel wat (ook onveilige) services (ftp/telnet/http/https/...) op de dreambox. Deze zijn wel uit te schakelen maar dan kan je ook niet meer vanaf je laptop verbinden. Normaal wordt er dus gebruik gemaakt van een router (met ingebouwde firewall) zodat je rustig alles kan open laten staan en vanaf je laptop kan verbinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1- Welke harde schijf van 1TB heeft de voorkeur. Ik wil deze nagenoeg geruisloos. => kijk eens naar de western digital schijven, er is een serie speciaal voor multimedia toepassingen

2-Welke DVD moet er in (alhoewel hij dit afraad omdat er nogal wat problemen zouden zijn met het goed funktioneren van DVD player's) ik zou AVI WMV WMA XVID DIVX en dergelijke willen spelen met PlusRW => iedere Slimline DVD speler past erin, let op: windows specifieke audio/videoformaten worden niet ondersteund volgens mij door de DVD plugins

3-Welke soft,image en pli's heb ik voorzien? Ik heb natuurlijk geen idee. Ik kwam al Nabilo,Barry Allan,Gemini2,Milo en Pli tegen dus keuze genoeg dacht ik maar wat is de betere? Soft dacht ik Enigma 2 ? => Milo en PLi zijn onlangs een samenwerking aangegaan (PLi) welke veel Nederlandse en Vlaamse ondersteuning bied

4-Welke settingslijst ? Ik wil in aanloop enige maanden probleemloos kijken op 13-19-23 en 28 graden om de box te leren kennen voor ik zelf begin te sleutelen. => bv de Henksat lijsten

5-Zou het kunnen dat de montage van de disk en dvd en soft tot 4 uur in beslag neemt? => met een uurtje ben je er wel gereed mee als je een beetje handig bent, let op de speciale manier van openen van de dm8k

Gaan we er van uit dat de box prima werkt bij de satboer en ik kom er mee thuis moet ik deze aan de Telenet Motorola cable modem SBV5121E hangen maar deze heeft maar een Ethernet uitgang waar momenteel mijn laptop ingeplugged is.

6- Kan men deze splitten en zo ja hoe?Een router liever niet want ik denk dat ik dan weer zal moeten sleutelen voor ik dit alles werkend krijg. => hang een router achter je kabelmodem, hierop sluit je de PC en Dreambox aan, het is normaliter een kwestie van plug en play

7- Telenet heeft ook dynamische IP's .Telkens ik mijn laptop start of de modem stop krijg ik een nieuw IP adres. Hoe gaat de box hiermee om? => via de router en kabelmodem hang je box gewoon aan het internet, je kan dus gewoon updaten vanaf je box

 

Dat is het voorlopig .

Als ik het zo bekijk stel ik me wel de vraag waar ik aan begonnen ben?

Ik volg al vele maanden het DB forum en het meeste is reeds wel eens voorbijgekomen maar toen had ik geen box in bestelling en ik heb liever met een nieuwe box de meest recente info.

Een tutor in Noord Antwerpen zou ook een geweldige hulp zijn zodat ik later niet telkens met vragen moet terugvallen op de satboer . Mij kennis van linux is nul.

mvg

pirrewit

 

veel lees en hobby plezier met je mooie aanwinst!

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedurft project als ik zo alle vragen bekijk,

maar zeker niet onmogelijk!

 

Ik zou beginnen onmiddelijk een router te kopen, deze zijn

tegenwoordig niet duur en vrij redelijk te configureren

via webinterfaces, neem er een waar veel ondersteuning

voor te vinden is op het web en met goede uitgebreide handleiding

 

Kun je daar mee beginnen voordat de dreambox binnen komt.

 

Ik heb zelf geen dm8000, wel een 800 en 7025 maar ik vind

vier uur voor het monteren van de extra hardware en software

wel wat veel. volgens mij moet dit in een uurtje gefixt kunnen

zijn.

 

Ik hoop dat er iemand in de buurt van je woont die je opweg kan helpen. Volgens mij is het nog steeds een klein feestje een maagdelijke DM8000 tot leven te wekken.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi netraam

dus als ik een switch installeer heb ik 2 uitgangen op de modem

een naar de DB en een naar de WAP lynksys en zo draadloos naar mijn laptop met firewall.

kan dan iemand van buiten naar de DB en wat wint hij daarbij?

kan dan iemand naar mijn laptop voorbij de firewall?

en is de modem ook niet beschermt door telenet firewall?

Zoals je ziet is deze materie onbekent terrein voor mij.

mvg

pirrewit

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op die manier kan het werken maar kunnen ze van buiten af op de DB.

 

Het best zet je een router tussen de modem (op de router's WAN poort) en de linksys (laptop) en DB op de router's LAN poorten. Zo krijgen ze allebei internet en zijn ze beschermd door de firewall in de router.

 

Ik heb geen idee of de telenet modem een ingebouwde firewall heeft. Bij de telenet modems die ik ken is dat in ieder geval niet zo.

 

Jammer dat Telenet access points voor wifi internet geeft en geen routers... (deze zijn namelijk goedkoper en hebben meer functionaliteit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi woodytwo,netraam en hemertje

de antwoorden komen hier sneller binnen dan ik kan typen.

Het is reeds duidelijk dat ik eerst een router zal moeten aanschaffen. Moet ik weer beginnen googlen op routers. :D

Ik was vroeger een zaakvoerder zonder tijd en nu op pensioen met veel tijd. Dus liefst had ik een maagdelijke box zelf aan de praat gekregen met een tutor en een goede fles wijn.

Met een goede fles bedoel ik letterlijk een goede. Een jaartje of 20 en veel makkelijker te openen dan een dreambox. :D

Maar ik vrees dat dit te hoog gegrepen is(de dreambox bedoel ik) daarom doet de satboer de implimentatie.

Ik had reeds op 16/11 een vraagje of iemand in de buurt een demo wou geven .Dat is 432 gelezen door,ik neem aan DB bezitters,maar op 3 pm die spijtig genoeg te ver weg waren,is er geen response geweest. Jammer.

Dus tot op dit moment heb ik nog steeds geen box in realiteit gezien.

Maar ik heb veel geduld en tijd en zal me dus eerst eens verdiepen in de routers en zal ik toch maar een flesje openen voor mezelf. :D

Een trappistje van Westmalle is uiteraard ook niet te versmaden.

mvg

pirrewit

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo lees, wil je helemaal niets zelf doen. Zou dan voor een andere ontvanger gaan.

Wil je wel je pensioen dagen vullen met een rijke hobby, en je er dus in verdiepen, dan zit je met een Dreambox goed! Het is echt niet zo moeilijk, als het misschien lijkt op papier. Als je hem eenmaal thuis hebt wijst het zich bijna vanzelf.

Vier uur voor inbouw ..... nou 40 min lijkt me lang zat!

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Hoeba

Ik wil zelf wel wat sleutelen hoor en ook aanwezig zijn bij de implimentatie maar ik weet goed wat ik kan en wat niet.

Een schijf en dvd kan ik zeker installeren maar software is een andere zaak.En linux al helemaal

mvg

willy

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pirrewit
Hallo Hoeba
Ik wil zelf wel wat sleutelen hoor en ook aanwezig zijn bij de implimentatie maar ik weet goed wat ik kan en wat niet.
Een schijf en dvd kan ik zeker installeren maar software is een andere zaak.En linux al helemaal
mvg
willy


dat gaat allemaal via een web interface of het grafische menu van je box, dus niet via de commandline als je dat zou denken

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er voor zorgt dat de satboer de schotel goed uitgericht afhangt kun je de rest zelf.

 

Hoewel linux veel gebruikers afschrikt is dit beslist ten onrechte. Ik kan zelfs zeggen dat je in beginsel helemaal niets van linux hoeft te weten.

 

Als image zou ik de openpli nemen, die flash je er net zo eenvoudig in je dreambox als je een bijlage toevoegd aan een mailtje.

 

Daarna is het gebruiksvriendelijk instellen met menuopties dmv van de afstandsbediening.

 

Router of switch? Als de switch volstaat zou ik daar voor gaan, dat houdt het lekker eenvoudig en voor het verschil koop je zo weer een lekker flesje kwaliteits wijn wink

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo hemertje

ik wil graag geloven dat alles zo simpel is.

maar ik val in herhaling van vroeger denk ik .

als ik nu eens een demo op een box kon zien in mijn omgeving zou dit misschien een groot deel van mijn "stress" wegnemen.

(ik heb vroeger inderdaad met Gbox en c en d lines geworsteld en nooit geslaagd)

mvg

willy

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo theparasol

met het uitrichten van de schotel zit het snor zoals blijkt uit mijn handtekening.ik draai reeds 12 jaar mee in het satgebeuren maar wel steeds met eerst nokia en dan Humax.

Als ik het goed begrijp zit ik voor een hele tijd goed als ik van de satboer een werkende box meekrijg.

Zijn er nadien regelmatig aanpassingen nodig of sporadisch?

Voor de goede orde ik heb een officiëel Full abo van TVV en een settopbox van Kanaaldigitaal

mvg

willy

 

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie je handtekening niet (niet aanstaan in mijn instellingen)

 

Als de schotel al goed staat is het een kwestie van boodschappen doen.

 

Naar mijn idee heb je niet vaak aanpassingen nodig, zeker niet als het je puur om kijken te doen is. In de basis werkt dat altijd wel.

 

Persoonlijk update ik wel vaak en veel maar dat komt door uit de hand gelopen hobby.

 

Het updaten is met de dreambox verbonden aan het internet een peuleschil, de nokia en humax waar je vertrouwd mee bent zijn in dat opzicht stukken lastiger.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hemertje
Origineel bericht van: pirrewit
Hallo Hoeba
Ik wil zelf wel wat sleutelen hoor en ook aanwezig zijn bij de implimentatie maar ik weet goed wat ik kan en wat niet.
Een schijf en dvd kan ik zeker installeren maar software is een andere zaak.En linux al helemaal
mvg
willy


dat gaat allemaal via een web interface of het grafische menu van je box, dus niet via de commandline als je dat zou denken


Precies wat Hemertje zegt.
Ik vraag me daarom af wat je al die tijd gelezen hebt en waarom je besloten hebt deze uitgave te doen? Je wondermachine moet je wel regelmatig wat aan doen, zoals nieuw bedrijfssoftware opzetten en kanaallijsten scannen of downloaden, zaken die je nu hebt uitbesteed en dus nul leerwaarde en vertrouwen met je dreambox opleverd. Als je het zelf moet doen ga je dan iedere keer naar je satboer en laat je je iedere keer veel te veel uren voor simpele zaken berekenen? Nou ja in ieder geval weet je niet dat je beduvelt wordt, dat scheelt een stuk! Wel zonde lijkt me maar misschien heb je een ruim pensioen en doe jet dat graag?

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...