Ga naar inhoud


LNB bescherming verschroeid door de zon???


ae-sat

Aanbevolen berichten

Misschien een bijzonder onderwerp, maar ik wil hem toch even hier plaatsen

 

Ik ben er afgelopen weekend achter gekomen dat mijn DUO LNB (19+23gr) een schroeiplek heeft op zijn witte bescherming! (dus op de kop)

 

ik zal binnenkort foto's maken en plaatsen.

 

Afgelopen week waaide het hard en daardoor was ik mijn 23gr satelliet kwijt, even opnieuw afstellen dacht ik maar helaas, ik kan nog wel enkele zenders krijgen, maar de regionale niet meer.

 

mijn vraag is of het mogelijk is of door de zonstand van de afgelopen 3 weken via mijn schotel mijn lnb verschroeid hebben?

 

ik heb deze schotel 2 maand geleden geïnstalleerd, en heb hem overgeschilderd met hoogglans sikkens verf. Hij glimt dus redelijk!!!!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: ae-sat
Misschien een bijzonder onderwerp, maar ik wil hem toch even hier plaatsen

Ik ben er afgelopen weekend achter gekomen dat mijn DUO LNB (19+23gr) een schroeiplek heeft op zijn witte bescherming! (dus op de kop)

ik zal binnenkort foto's maken en plaatsen.

Afgelopen week waaide het hard en daardoor was ik mijn 23gr satelliet kwijt, even opnieuw afstellen dacht ik maar helaas, ik kan nog wel enkele zenders krijgen, maar de regionale niet meer.

mijn vraag is of het mogelijk is of door de zonstand van de afgelopen 3 weken via mijn schotel mijn lnb verschroeid hebben?

ik heb deze schotel 2 maand geleden geïnstalleerd, en heb hem overgeschilderd met hoogglans sikkens verf. Hij glimt dus redelijk!!!!
Dat is dus wel mogelijk . als hij gimmend verchroomd was kon je er mee koken , dit word gedaan in afrika bijv. De beste kleur is mat zwart , schoolbord
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hier is een programma, waarmee je precies kan zien, wanneer de zon door je LNB gaat.

 

Sun outage calculator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwart absorbeert zonlicht! Is dus juist schadelijk.

We hebben het wel over de LNB? De spiegel van de schotel moet dus juist geen zonlicht concentreren op je LNB. Die zou dus zwart kunnen zijn. (Weet niet of door warmte vervorming zal

optreden.)

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DE kleur zwart is beslist niet schadelijk,de kleur absorbeerd welliswaar meer warmte,maar dat heeft niets met de reflektie te maken,sterker nog een wit oppervlak refekteerd meer licht,ook UV licht dan een donker oppervlak ,maar in dit geval gaat het puur om de reflektie van het zonlicht,dat net als het HF signaal door de schotel word gebundeld,en in het brandpunt gereflekteerd naar de LNB.Of de schotel nu zwart is of wit,wordt alle bij even warm ,en zal echt niet vervormen door de zon,tenzij je er een vuurtje in stookt.DUS alx ga je schoolgeld maar eens terug halen . confused

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alx
Zwart absorbeert zonlicht! Is dus juist schadelijk.
We hebben het wel over de LNB? De spiegel van de schotel moet dus juist geen zonlicht concentreren op je LNB. Die zou dus zwart kunnen zijn. (Weet niet of door warmte vervorming zal
optreden.)
Het is denk ik wel duidelijk dat ik de reflector bedoel en niet de lnb , de topic starter melde zelf al , dat hij de spiegel glimmend had geverft .
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga nou eens na welke kleur voor zonnecollectoren wordt

gebruikt om water te verwarmen!!!

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo
DE kleur zwart is beslist niet schadelijk,de ,kleur absorbeerdT welliswaar meer warmte,maar dat heeft niets met de reflektie te maken,sterker nog een wit oppervlak refekteerdT meer licht,ook UV licht dan een donker oppervlak ,maar in dit geval gaat het puur om de reflektie van het zonlicht
dat net als het HF signaal door de schotel wordT gebundeld,en in het brandpunt gereflekteerdT naar de LNB.Of de schotel nu zwart is of wit,wordt alle bij even warm ,en zal echt niet vervormen door de zon,tenzij je er een vuurtje in stookt.DUS alx ga je schoolgeld maar eens terug halen . confused


Ik kon m''n bovenstaand bericht niet meer bewerken. Daarom nog even deze aanvulling.
Voor een goed begrip: het zwart maken van de spiegel is juist bedoeld om minder reflectie op de LNB te veroorzaken. Dat geef je zelf n.b. ook aan; zie hierboven.
Goed (begrijpend) lezen! Interpuncties gebruiken. Een paar taalfouten aangegeven om te tonen wie schoolgeld terug moet halen!
Verder niet mijn gewoonte om zoiets te doen. Dat wordt extern getriggerd.
Overigens begrijp ik nooit waarom men kwalificaties als "schoolgeld terughalen" toevoegt.Dat zegt wat over veel posters hier.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtige kleur schotel.

Waarschijnlijk heb je deze kleur gekozen om de schotel in harmonie te laten zijn met de rabatdelen van je huis.

 

Om verdere schade aan je LNB te voorkomen is het beter om de schotel een donkere matte kleur te geven.

 

grijs, groen, blauw, zwart, etc.

 

CU

Lambik

 

VU+ DUO2, Triax88, 13E,19E,23E,28E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...