Ga naar inhoud


Waar zijn de pruttelkannen gebleven?


Mojo

Aanbevolen berichten

Ik zat een beetje terug te denken aan "vroegah" en aan de koffie die opoe zette. Gewoon een kan water opzetten waarin de bak met de koffie zat. Deksel (zo een met een glaasje) erop aan de kook brengen efkes laten trekken en .... genieten van een lekker bakkie pleur.

 

Weet iemand nog een adres waar ze te koop zijn?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zal eens voor je kijken hier bij een shop hier in de buurt. Ik ken ze en in Mexico worden ze nog volop gebruikt (lees: verkopen ze nog nieuw).

 

Die shop is zo'n inboedel opkoop handelaar. Ruimt/koopt ook veel bejaarde woningen inboedels op. Heb daar idd veel van vroeggaahh gezien.

 

Half museum ......... woon er 50 meter vandaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, en ik keek nog even rond maar ze zijn ook hier in Nederland te koop. Dus ze zijn er ook nog "nieuwerwets" :D

 

Rond de 30 Euries, maar verwacht dat bij de buurman verderop ze de oud aluminium prijs kosten ( 0,50 Euro ofzo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij wordt er inderdaad een perculator bedoelt. De onderste helft was van metaal en bevatte het water. dat deel ging op het gas. Daar bovenin wordt een rond bakje met gaatjes geplaatst met daarin de gemalen koffie. Het bovenstuk (bij mij van metaal) wordt daarop geschroefd. In het bovendeel zit onderaan weer een plaat met gaatjes om de koffieresten tegen te houden. Dan een tuit die net tot onder het deksel kont. Daaruit loopt de hete koffie in een schenkreservoir.

 

Mijn merk Bialetti Moka express made in Italy.

Overigens nooit gebruikt.

 

De ouderwetse pruttelkoffie kan ik me nog goed herinneren. Opoe had zo'n ding en ik mocht op een stoel staan om de bonen met een PeDe wandmolen te malen. De molen heb ik nog net als wat restant gemalen koffie daarin uit 1974 toen zij overleed. Leuk dat anderen ook nog iets van nostalgie hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Mojo
Ik zat een beetje terug te denken aan "vroegah" en aan de koffie die opoe zette. Gewoon een kan water opzetten waarin de bak met de koffie zat. Deksel (zo een met een glaasje) erop aan de kook brengen efkes laten trekken en .... genieten van een lekker bakkie pleur.

Weet iemand nog een adres waar ze te koop zijn?


En nog iets ouder was dat er koffie werd gezet in een kannetje waarin heet water werd gedaan, vervolgens gingen er een paar scheppen gemalen koffie in en dan op het gas het gehele zaakje net niet aan de kook laten komen, wel dusdanig dat de koffie bijna over de rand kwam, en dan gauw het gas uit en dan de koffie door een zeefje in het koffiekopje schenken.

En de hartelijke groeten van Poetsdoekje...

 

COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gladys
De molen heb ik nog net als wat restant gemalen koffie daarin uit 1974 toen zij overleed

Mijn Pa had toendertijd zo'n ding in de schuur aan een kast bevestigd, waarmee hij zijn visvoer aan het vermalen was laugh

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vGnp
Origineel bericht van: gladys
De molen heb ik nog net als wat restant gemalen koffie daarin uit 1974 toen zij overleed

Mijn Pa had toendertijd zo'n ding in de schuur aan een kast bevestigd, waarmee hij zijn visvoer aan het vermalen was laugh

vGnp



Bij mij hangt de koffiemolen van DE nog in de keuken en vermaken de kleinkinderen zich er mee.

En de hartelijke groeten van Poetsdoekje...

 

COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was nog even in dubio of een pruttelpot en een perculator dezelfde zijn. Maar ja, kijk maar op Wikipedia.

 

En ook hier

http://images.google.nl/images?hl=nl&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla:nl:official&hs=Qwf&q=perculator&um=1&ie=UTF-8&ei=gOBUS4CTCITT-Qaq6f3pCA&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CCoQsAQwAw

 

Zie je allerlei uitvoeringen. Van de kleine perculator (3e foto) zoals ik die heb tot hele grote kannen.

 

(Sorry, kan geen Hier link maken dus daarom de lange versie.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Poetsdoekje
Origineel bericht van: Mojo
Ik zat een beetje terug te denken aan "vroegah" en aan de koffie die opoe zette. Gewoon een kan water opzetten waarin de bak met de koffie zat. Deksel (zo een met een glaasje) erop aan de kook brengen efkes laten trekken en .... genieten van een lekker bakkie pleur.

Weet iemand nog een adres waar ze te koop zijn?


En nog iets ouder was dat er koffie werd gezet in een kannetje waarin heet water werd gedaan, vervolgens gingen er een paar scheppen gemalen koffie in en dan op het gas het gehele zaakje net niet aan de kook laten komen, wel dusdanig dat de koffie bijna over de rand kwam, en dan gauw het gas uit en dan de koffie door een zeefje in het koffiekopje schenken.


Bij ons was dat op het peteroleumstelletje. DE draaier aan de muur en de koffiebonen in een DE blik.
Later op het gasstel, toen een elektrieke (ging ook nog) met eerst nog versgemalen koffie en toen van DE Snelfilter. en nu zo'n 21e eeuw geval.
Voor die elektrieke begon was er trouwens ook altijd één schepje Buisman bij de gemalen koffie.



Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Yep, en ik keek nog even rond maar ze zijn ook hier in Nederland te koop. Dus ze zijn er ook nog "nieuwerwets" :D

Rond de 30 Euries, maar verwacht dat bij de buurman verderop ze de oud aluminium prijs kosten ( 0,50 Euro ofzo)


Kimble, kun je mij (via PM) even aangeven waar ze te koop zijn.

Zal hier bij Stichting Overal eens gaan kijken.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...