Ga naar inhoud


[GLAD] Wat als auto gaat glijden?


sattools

Aanbevolen berichten

Het gaat hier over helling trekken op glad wegdek.

Als je langzaam gaat probeer dan in z'n 2 (eventueel 1ste)zonder gas geven omhoog te komen, als je tractie controle hebt kan je wat gas geven maar niet teveel. Als je achteruit schuift, op ijs bijvoorbeeld, heb je een probleem. Op jouw 10 meter valt het wel mee, zorg ervoor dat je niemand omver rijdt. Probeer eens achteruit de helling te nemen!

 

In ALLE andere situaties koppeling INTRAPPEN en (snel)sturen in richting waar je naartoe wilt. Gas geven en slippend de bocht door gaat zeker niet als het (te) glad is. Als het glad is neem dan liever een hogere versnelling en geef wat minder gas, je hebt vormogen genoeg in je auto. Op de moter afremmen ruim voor een bocht is wel verstandig.

 

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: quattro
En als hij gaat glijden koppeling in trappen. Als je gaat remmen (ook op de motor) komen er alleen maar extra krachten op de banden... Zolang je niet aan glijden bent is remmen op de motor inderdaad het beste, maar een keer aan het glijden koppeling in!

Dat is nu echt de slechtste raad die je kan geven. Als hij glijdt en je wil bijsturen dan heb je tractie op de wielen nodig anders ben je kompleet verloren dus zeker NIET aan je koppeling komen. Als je ABS hebt mag remmen ook, de ABS zorgt ervoor dat je tractie behoudt zodra de wielen blokkeren.
Dat van het gefocused blijven op je doel en niet waar je niet wil belanden is wel een juiste raad.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Dat is nu echt de slechtste raad die je kan geven. Als hij glijdt en je wil bijsturen dan heb je tractie op de wielen nodig anders ben je kompleet verloren dus zeker NIET aan je koppeling komen. Als je ABS hebt mag remmen ook, de ABS zorgt ervoor dat je tractie behoudt zodra de wielen blokkeren.

 

Dat ligt 'm volgens mij toch echt aan de ondergond waar je op rijd.

 

Op verse sneeuw of wat plat gereden sneeuw.

Klopt het wel dat je wat tractie kunt houden om te corigeren.

 

Op puur ijs heb je weinig te willen, en kun je naar mijn mening de auto het beste laten rollen en heen te sturen waar je het minste schade aanricht.

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorkomen dat je in een slip raakt:

 

1. Niet abrupt optrekken, trek bijvoorbeeld op in tweede versnelling

2. Niet abrupt remmen

3. Eerder overschakelen

4. Eerder ontkoppelen

5. Afstand houden, snelheid aanpassen en zorgen dat je auto helemaal schoon is

 

Mocht je toch in een slip raken:

 

1. Als je gaat glijden, blijf kijken waar je naar toe moet

2. Bij een achterwielslip: snel sturen in de gewenste richting en houdt de koppeling ingetrapt.

3. Voorwielslip, gas gedoseerd terugnemen en niet meer dan noodzakelijk sturen. Ook hierbij geldt, de 'bocht doorkijken'.

4. Als je merkt dat een auto stuurloos wordt gedoseerd remmen en altijd de koppeling inhouden.

5. Bij sneeuw is het beter om winterbanden te gebruiken

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oplossing is toch anders.

Zorg, dat je helling niet glijdt! Sneeuw ruimen, strooien.

 

Is ff werk, maar de enige juiste manier om boven beschreven ellende tegen te gaan.

TechniSat Digicorder HD S2 Aston 1.07 | TS CryptoWorks

Astra 1,2,3,HB | CDS Fam HD, SkyLink Multi HD

KDL-32P3000 | Onkyo 5.1 receiver

HTC HD2

Vakantie: Extreme Hornet STR Ucas 3.0 - 4xLNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt goed wilt weten hoe het werkt neem dan een slipcursus. Dan zul je merken dat het een groot verschil kan uitmaken met wel of geen koppeling, wel of niet remmen.

 

En dan dat dit juist veel verschil uitmaakt in welke situatie je zit.

 

En dan ook juist het verschil tussen in een slip raken of voorkomen dat je in een slip raakt.

 

Hier kan van alles neergezet worden, maar pas wanneer je zelf hebt ontdekt hoe het werkt, dan heb je pas echt een idee hoe het zit. Dit is echt iets voor de praktijk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...