Ga naar inhoud


Sterke C-Band transponders?


jacksparrow

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: jacksparrow
Prachtig, zijn ze in Duitsland gewoon het Dialectrisch plaatje vergeten erin te zetten. Dan schiet het niet echt op.

Heeft iemand nog zo'n plaatje liggen misschien? Wil het dan graag (niet voor niets uiteraard) overnemen.
C-band__feedhorn__offset-dish.jpg
Een stukjekarton , bv van ijshoorn (cremeglas) , stukjeafknippen ,
en wat zilverpapierSTRAK & GLAD = egaal errond , klees is klaar smile

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: cookie monster
Origineel bericht van: jacksparrow
Prachtig, zijn ze in Duitsland gewoon het Dialectrisch plaatje vergeten erin te zetten. Dan schiet het niet echt op.

Heeft iemand nog zo'n plaatje liggen misschien? Wil het dan graag (niet voor niets uiteraard) overnemen.

c-band_lnbf.jpg


Een stukjekarton , bv van ijshoorn (cremeglas) , stukjeafknippen ,
en wat zilverpapierSTRAK & GLAD = egaal errond , klees is klaar smile
Anderewebsite , andere plakteniet hier blush

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: cookie monster
Origineel bericht van: jacksparrow
Prachtig, zijn ze in Duitsland gewoon het Dialectrisch plaatje vergeten erin te zetten. Dan schiet het niet echt op.

Heeft iemand nog zo'n plaatje liggen misschien? Wil het dan graag (niet voor niets uiteraard) overnemen.
C-band__feedhorn__offset-dish.jpg
Een stukjekarton , bv van ijshoorn (cremeglas) , stukjeafknippen ,
en wat zilverpapierSTRAK & GLAD = egaal errond , klees is klaar smile

Vreemd dat dit werkt. Normaal gesproken is het van teflon gemaakt het plaatje, en bepaalt de dikte van het plaatje de werking. (Aanpassing van de golf weerstand etc)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep , verschootzelf van smile

Deteflonplaat diehier heb , iste klein , welgeprobeerd ,

maar .... nominoes von biskoem !!

 

Deeigenmaak deed hetstukken beter smile

 

c_band_lnbf-polarisatie.jpg

 

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes!! Vandaag ff in de kou aan het prutsen geweest. Momenteel is de Panorama c-band LNB in op een oud triax multiblock railtje gemonteerd middenin het brandpunt van de schotel.

 

Ik heb op 5 west alle CL (circulair links gepolariseerde) transponders met nette ontvangstwaarden van tussen de 57 en 69% daarnaast op 22west het AFN network (gecodeerd) op de global beam. Laatste is vreemd aangezien de EIRP tabel hier een schotel van >2m adviseert.

 

Wat wel een probleem lijkt is het feit dat ik enkel CL en niet de CR (rechtse) transponder kan pakken. Experts, doe ik iets verkeerd?

 

Dit zal echter wel een tijdelijke opstelling blijven aangezien mijn KU ontvangst op dit railtje tegenvalt en ik voor feeds toch een KU band LNB in het midden van de schotel wil hebben.

 

Grote dank aan SatBaron voor het beschikbaar stellen van een dialectrisch plaatje!

Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het plaatje al eens 90graden gedraaid?

Dan zul je enkel de rechtse transponders ontvangen.

 

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijkbaar staat hij wel goed voor de linkse polarisatie.

Dus dan 90graden draaien.

Zie plaatje (de insert is links t.o.v. rechts dus 90graden gedraaid) Afbeelding polarisatie

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sat87
Bijkbaar staat hij wel goed voor de linkse polarisatie.
Dus dan 90graden draaien.
Zie plaatje (de insert is links t.o.v. rechts dus 90graden gedraaid) Afbeelding polarisatie

Het is heel goed mogelijk dat de plaat niet op precies 45 of 90 graden staat. Dan kan je heel eenvoudig de situatie krijgen dat er maar een polarisatie wordt ontvangen.
Dus de plaat domweg 90 graden draaien gaat niet helpen. Het is belangrijk om de hoek tussen de plaat en de antennes op 45 graden te krijgen.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik nam aan, gezien de eerdere berichtgeven dat hij geen rechts circulair kon ontvangen en ook op de signaalindicatie geen uitslag had.

Ook maakt hij gebruik van een relatief kleine schotel. Dan zou het plaatje al redelijk goed op 45° moeten staan.

Maar als je Links hebt en dan 90° draaien, is de kans toch wel 99,9% dat je iets van beeld zult krijgen.

Soms kun je het antenne-element niet zien door de afdichting tussen LNB en Feedhorn en dan is het gewoon zoeken naar de 45graden t.o.v. het element (signaal-meter).

 

Verder heb ik de ervaring dat als je GEEN plaatje gebruikt toch de rechts gepolariseerde signalen sterker doorkomen dan de linkse (bij voldoende schoteldiameter).

 

Overigens je zegt dat de plaat op 45 of 90 graden moet staan (t.o.v. het antenne-element), volgens mij is 45 + 90(draaien) = 135°. Dus 45 of 135°. En je kunt in elk van deze instellingen natuurlijk slechts een polarisatie ontvangen.

 

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Polarisatie-mm-correctie , want , eentikkeltje verkeer , en ....

teweinig ofminder signaal !! Zonderplaatje sowieso minder signaal !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook nog een opmerking over de cband lnb op de triax 110.

en dat is het volgende ,

ik heb zelf een tijdje terug ook even gespeeld met een cband lnb met de triax 110. en ja je kan daar zeker wat mee ontvangen!

maar de scalerring die bij de lnb zit is voor een prime-focus schotel bedoeld en niet voor een offset schotel die nu gebruikt wordt.

dus je moet opzoek naar een (Conical scalar ring) dit is een trechter voor de lnb , zodat de schotel cq lnb mekaar goed belichten (f/d verhouding--standaard offset 0.6-0.7 en prime focus 0.3-0.5)

met google is er wel wat te vinden (kopen in duitsland??) OF zelf maken van blik/ijzer.

er heeft op satnerds (c-band sectie))een toppik van een bouwbeschrijving gestaan. met alle ins en ouds..

deze trechter heb je nodig voor max resultaat met deze configuratie te halen. doe je dat niet en pak je de normale scaler ring dan pakt de lnb veel ruis op van naast de schotel dus verlies signaal...en het is al niet veel..

veel succes

 

hoop dat de verwijzing mag blijven staan.

 

veel succes jacksparrow

met de c-band .

 

 

veel succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sband
je moet opzoek naar een (Conical scalar ring) dit is een trechter voor de lnb , zodat de schotel cq lnb mekaar goed belichten (f/d verhouding--standaard offset 0.6-0.7 en prime focus 0.3-0.5)
c-band_lnbf_scalaring.jpg

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: cookie monster
Yep , verschootzelf van smile
Deteflonplaat diehier heb , iste klein , welgeprobeerd ,
maar .... nominoes von biskoem !!

Deeigenmaak deed hetstukken beter smile


c_band_lnbf-polarisatie.jpg
Euheurrrrm , da getoonde polarisatieplaatje sgemaakt uit de bodem vanPringlechips blush

I weethet , ben nerare loldev.gif

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...